AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 jeg ble "kastet ut" av faren min i april, etter at vi kranglet. vi har aldri hatt et godt forhold eller noe. jeg måtte flyttet til mamma i en liten leilighet med 1 soverom, men jeg har ikke lyst til å bo her. hun er psykisk syk. det er veldig rotete og skittent her, og jeg er den eneste som vasker og rydder her :/ når jeg spør henne om hvorfor sier hun bare at hun ikke orker. soverommet er for eksempel fullt av bæsj og tiss etter bikkja og hun gjør ingenting med det. hun er ikke veldig oppegående jeg blir bare av å deprimert bo her. kan jeg flytte for meg selv når jeg er 16 år? eller en fosterfamilie? vet ikke hva jeg skal gjøre Anonymous poster hash: 9243c...347
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Huff Det virker som om ingen av foreldrene dine er i stand til å ta vare på deg. Men ta kontakt med barnevernet. En side som har informasjon for ungdom/unge som behøver hjelp er her: http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=bolig&p=1118 Anonymous poster hash: 82e42...e39 8
umwar Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Kontakt barnevernet. Du kan flytte på en hybel. Mange 16-åringer bor på hybel. 11
LadyGirl Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 Du kan også ta kontakt med husbanken og nav. Nav skal jo også kunne hjelpe til? Ja Nav svikter på så å si alt når det gjelder å hjelpe folk men noe støtte burde de kunne tilby. og du er jo 16 år så du kan skaffe deg hybel selv og få bortebo stipend. Siden moren din sliter så vil jeg tro du kan få bra med støtte. Men du kan jo også snakke med helsesøster på skolen din om råd 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Kontakte NAV for å spørre dem om krisepenger? Du er absolutt stor nok til å bo for deg selv når du er 16. Oppsøk finn.no, gi-bort-grupper/selge-ting lokalt på ditt sted på Facebook-sider for å finne billige ting som du trenger fremover. Røde Kors/Frelsesarmeen kan muligens også hjelpe. Lykke, lykke til! Anonymous poster hash: a4310...17d 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 har du vurdert å skaffe deg en jobb for så å bo på en hybel? det er fult mulig da vi er mange som flyttet hjemmefra da kontakt nav, frelsesarmeen osv i nærheten av der du bor, forklar situasjonen og du skal se det ordner seg! hvis du bor i oslo området så kan du også bare sende meg en melding her om du trenger noen å snakke med for å lufte tankene dine eller for å få råd
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Nav har ingenting dem kan gjøre, rette stedet er barnevernet Anonymous poster hash: 98268...c2b 4
Gjest bustyvel Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Kontakt barnevernet. Om ikke annet kan de hjelpe deg å kontakte NAV, slik at du kan flytte for deg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 Du kan kontakte barnevernet, eller du kan få hjelp av lege/helsesøster/ppt som kan hjelpe deg med å få til en bekreftelse på at du ikke kan bo hjemme og sende søknad til lånekassen. Da kan du få mer stipend av lånekassen. Og IKKE gjør som AndreasBR har skrevet (få deg kjæreste kun for en plass å bo). Ikke hør på sånne tullinger. Anonymous poster hash: bc148...f97 3
GammelKaktus Skrevet 21. september 2014 #10 Skrevet 21. september 2014 Du tar kontakt med barnevernet, og så finner dere sammen en løsning som er bra for deg, sannsynligvis så får du deg en hybel og oppfølgning fra barnevernet som kan være greit å ha når du ikke har det store nettverket. De kan hjelpe deg økonomisk og få livet ditt på rett vei. Du kan være under barnevernet til du er 23, og du vil få bedre hjelp av de enn av NAV. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #11 Skrevet 21. september 2014 Start med å kontakte Barnevernet. Nav kan egentlig ikke gi sosialstønad til folk under 18 år. Lånekassen gir ekstra stipend om du ikke kan bo hjemme, du må bare ha fastleges erklæring om dette. Arbeider din far? Det kan være at han må betale for deg frem til du er ferdig med VGS. Anonymous poster hash: f57e6...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #12 Skrevet 21. september 2014 takk for svar alle sammen! jeg har allerede kontakt med barnevernet fra før av, pga andre ting. har en "fast" person der som jeg har hatt møter med og sånn. skal jeg kontakte henne? og hva skal jeg si? har helst lyst til å flytte for meg selv. jeg har lest i svarene at jeg kan få støtte til det. men hjelper barnevernet meg med det? og får jeg støtte til alt? eller må jeg finne meg en jobb? har sosial angst og vil helst ikke jobbe er redd dem bare skal få meg til å flytte tilbake til pappa igjen Anonymous poster hash: 9243c...347
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #13 Skrevet 21. september 2014 Ta kontakt med henne. Fortell hvordan situasjonen er hos mor, og hvorfor du ikke kan bo hos far. Barnevernet vil hjelpe deg med å finne hybel eller fosterfamilie. De vil ikke kreve at du skal jobbe. Anonymous poster hash: f57e6...8f8 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #14 Skrevet 21. september 2014 Videregående opplæring Dersom du må flytte for deg selv, kan du få bostipend. For å få bostipend er det noen krav som blir stilt. Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt: Skolen ligger 40 km eller mer fra foreldrehjemmet Reisetiden mellom hjem og skole er mer enn tre timer tur-retur Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen Flytter du tilbake til foreldrene dine, har du ikke lenger rett på bostipend. Flytting kan også medføre at du skal ha mer eller mindre i reisestipend enn du eventuelt har fått. Frister Dersom du krysset av for at du skulle bo hjemme i søknaden om støtte, men har flyttet for deg selv etter at du søkte, må melding om flyttedato og hybeladresse være kommet inn til Lånekassen senest 15. november for høstsemesteret, og senest 15. mars for vårsemesteret. Dersom du krysset av for at du skulle flytte for deg selv i søknaden om støtte, men ikke oppgav hybeladresse eller flyttedato på søknaden, må du sende inn disse opplysningene til Lånekassen før undervisningsåret eller kurset er avsluttet. Søknader eller nye opplysninger som kommer inn til Lånekassen etter at undervisningsåret eller kurset er avsluttet, blir ikke behandlet. Det er det tredje punktet som blir aktuelt for deg ts. Ta kontakt med rådgiver/helsesøster/ppt/lege/ungdomshelsestasjon/lærer/rektor slik at noen kan hjelpe deg med å finne ut av hva du har krav på og hva som trengs for å få sendt og godkjent søknad til lånekassen. http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/flytting/ Anonymous poster hash: bc148...f97
Gjest Vevila Skrevet 21. september 2014 #15 Skrevet 21. september 2014 Det er fullt mulig å få støtte av barnevernet for å bo for seg selv, da betaler de husleie, livsopphold og det nødvendige av møbler dersom du trenger dette. Lykke til, det ordner seg!
umwar Skrevet 21. september 2014 #16 Skrevet 21. september 2014 takk for svar alle sammen! jeg har allerede kontakt med barnevernet fra før av, pga andre ting. har en "fast" person der som jeg har hatt møter med og sånn. skal jeg kontakte henne? og hva skal jeg si? har helst lyst til å flytte for meg selv. jeg har lest i svarene at jeg kan få støtte til det. men hjelper barnevernet meg med det? og får jeg støtte til alt? eller må jeg finne meg en jobb? har sosial angst og vil helst ikke jobbe er redd dem bare skal få meg til å flytte tilbake til pappa igjen Anonymous poster hash: 9243c...347 Foreldrene dine har forsørgeransvar for deg frem til du er ferdig på videregående, så du vil jo få penger av de. Vet det også er en mulighet for at du får barnetrygden din så lenge du har krav på denne. Lånekassen bidrar også sålenge du er elev. Dersom ingen av dine foreldre har mulighet til å forsørge deg, vil du nok få hjelp av nav til å forsørge deg. Dette er enklest å finne utav ved å kontakte din "person". Si det som det er. Du vil flytte ut pga omsorgssvikt. Dette har de garantert vært borti før. Lykke til.
GammelKaktus Skrevet 21. september 2014 #17 Skrevet 21. september 2014 Da tar du kontakt med hun du har som kontaktperson ved barnevernet og sier det som det er. De kan ikke tvinge deg til å bo hos din far når du forteller dem hvordan han er. Bv vil nok ikke tvinge deg til å jobbe men går ut ifra at de vil oppfordre deg til å ta en utdanning, og er du ikke i stand til det så vil de jo helst at du jobber eller iallfall bruker tiden din til noe fornuftig. Hvis bv mener at du er i stand til å bo for deg selv så får du nok det, men da må du jo være moden for det. Ikke noe tull med rus og kriminalitet, være i stand til å fikse deg mat osv og være i aktivitet, altså jobb eller skole.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #18 Skrevet 21. september 2014 TS her skal kontakte barnevernet. men får jeg full støtte og sånn selvom jeg ikke går på skole da? og jeg er en gutt forresten. Anonymous poster hash: 9243c...347
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #19 Skrevet 21. september 2014 takk for svar alle sammen! jeg har allerede kontakt med barnevernet fra før av, pga andre ting. har en "fast" person der som jeg har hatt møter med og sånn. skal jeg kontakte henne? og hva skal jeg si? har helst lyst til å flytte for meg selv. jeg har lest i svarene at jeg kan få støtte til det. men hjelper barnevernet meg med det? og får jeg støtte til alt? eller må jeg finne meg en jobb? har sosial angst og vil helst ikke jobbe er redd dem bare skal få meg til å flytte tilbake til pappa igjen Anonymous poster hash: 9243c...347 Siden du allerede har kontakt med barnevernet så kan det jo være du kan få noe støtte av de, men jeg tror det blir forskjellige stønader fra lånekassen + barnetrygd og så noe ekstra stipendgreier fra lånekassen. I prinsippet skal også foreldrene betale for deg, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. Du må nesten bare begynne et sted. Kontakt gjerne flere innstanser enn kun barnevernet, det er godt mulig at rådgiver kan mer om akkurat støtte og sånt fra lånekassen enn kontaktpersonen i barnevernet. Det som jeg husker fra en venninne på vgs er at lånekassen iallfall er ganske ok å ha med å gjøre så lenge du får ta i en skikkelig bekreftelse på at du ikke kan bo hjemme. Da stiller de som regel ikke flere spørsmål, slik som for eksempel nav gjerne gjør. Anonymous poster hash: bc148...f97
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #20 Skrevet 21. september 2014 TS her skal kontakte barnevernet. men får jeg full støtte og sånn selvom jeg ikke går på skole da? og jeg er en gutt forresten. Anonymous poster hash: 9243c...347 Nei da må du sikkert jobbe. Hvorfor går du ikke på skole? Du må gå på skole!! Anonymous poster hash: bc148...f97 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå