Gå til innhold

Mobiltelefon til 6åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk litt "sjokk" i dag, da jeg hørte en venninne har kjøpt mobiltelefon til sin 6 år gamle sønn.

Jeg har en datter på 6 år, men synes det er litt for tidlig å gi henne egen telefon.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 13965...974

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både enig og uenig. Så fort min datter lærer seg å bruke en tlf til å ringe ut med, skal hu få en. Men ikke nødvendigvis en smart-tlf. Der har bare med trygghet å gjøre.

På en annen side lærer jo barn helt ned i 2-3-års alderens å spille på telefoner og nettbrett nå, så da kan de jo like gjerne få en smart-tlf som de kan ringe OG spille på.

Anonymous poster hash: 5b2f5...700

Skrevet

Det kommer ann på hva grunnen er det. Hvis det er av typen "den skal brukes for å ringe når han er kommet hjem fra skolen etter å dratt alene og skal være til nødsituasjon når han er alene" så er det helt fint. Hvis det er "alle andre har iphone5 så det vil han ha for å leke med også" så er det ikke greit i mine øyne.

• Liker 4
Skrevet

Min bonussønn fikk telefon til jul det året han ble 6 år. Dette var på grunn av tryggheten, og at han kunne ringe foreldrene hvis det var noe. Telefonen ble brukt mye i et par måneder før det dabbet av. 3 år senere bruker han fortsatt ikke telefonen. Jeg tror mange barn som har telefon fordi "alle andre" har det.

Anonymous poster hash: 54333...7c8

Skrevet

da håper jeg det er en telefon som en kun kan ringe og sende tekstmeldinger med. Jeg ser ikke vitsen med at barn skal ha nymotens telefoner. Det viktigste skulle vel være å kunne ha kontakt med barnet om noe skjer?

Skrevet

Jeg synes barn kan få mobiltelefon når de begynner å være hjemme alene på ettermiddagene. Noe som vel ikke skjer før de er rundt 9-10 år. Ingen grunn til at barna skal ha mobiltelefon før dette.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig har min 6-åring telefon! Den har han som trygghet hjemme etter skolen. Da er han hjemme alene en liten stund.

Anonymous poster hash: 4234d...633

Skrevet (endret)

Når de går til kompiser alene, eller har et stykke skolevei så kan det gjerne være greit med en helt enkel en. Hjemme har vi fasttelefon som alle kan bruke, aldri lader ut, og som aldri forsvinner.

Endret av Jade
Gjest Vena Cava
Skrevet

Smarttelefon til en 1.klassing hadde vært totalt uaktuelt. Men en vanlig telefon som det går an å ringe med og motta samtaler, hadde jeg nok sett litt annerledes på.

Men hadde ikke gitt mitt barn en egen telefon hvis det ikke var av praktiske grunner som feks at hun var alene hjemme en liten stund imellom skole og til jeg kom hjem fra jobb.

Skrevet

Mine 6+7 år har en telefon som fungerer som en fasttlelefon siden vi ikke har det. Så den har de ikke med seg ut men ligger et fast sted, ladet og kan brukes dersom de er alene hjemme. Noe de ikke har vært til nå men i løpet av høsten skal de begynne å gå fra skolen og være 15 min alene i huset før vi kommer hjem. Skulle det være noe er det ok å ha muligheten. De har testet og klarer utmerket å både tekste (7 åring) + ringe (begge to). De fikk selvsagt en gammel telefon vi hadde (smart telefon, fikk ny på jobb) og kontantsim.

Skrevet

Eneste telefonen som hadde vært aktuelt for en seksåring her er en Doro-telefon... Helt vanvittig at små barn får egne smarttelefoner!

Skrevet

Vår 10 åring fikk tlf nå fordi nå er det ikke SFO lenger så sa er hun alene hjemme. Det er en doro som kun er til meldinger og ringe med.

Anonymous poster hash: 5d9de...244

• Liker 1
Skrevet

Synes egentlig det er litt tidlig å gi mobiltelefon til en seksåring. Men på den annen side, med klare regler og grenser så går det kanskje. Ikke så mange seksåringer som er alene hjemme, men noen er det kanskje en liten halvtime. I dagens samfunn blir det færre og færre som har fasttelefon hjemme, og da er det greit å ha en mobil tilgjengelig. Nå er jeg kanskje delvis utenfor tema, men ja... Greit når de blir store nok til å være alene hjemme, slik at de har en måte å nå foreldrene på hvis det er noe. På samme måte om de er ute og har et stykke å gå til og fra skolen eller venner. Tja, vanskelig å vite

Skrevet

Alt folk skal legge seg opp i. Det høres kanskje tidlig ut, men de er utrolig mobile i den alderen.

Vi kjøpte en enkel tastetelefon til vår seksåring da vi ville ha en måte å nå han på. Litt kjedelig å ha middagen klar på bordet uten å vite hvor han er, eller om han sitter og spiser hos noen andre.

Nå som vi har sagt opp SFO blir det enda mer farting i nabolaget, men med både egen telefon og husnøkkel kan vi som foreldre senke skuldrene litt.

Om noen synes vi gir sønnen vår litt for frie tøyler, så kan jeg nevne at unger som sykler fritt er helt vanlig her vi bor. Og flere har egne telefoner.

• Liker 1
Skrevet

Min yngste fikk telefon da han var 6. Han er astmatiker, og for at han skulle få litt frihet til å gå til kompiser og jeg kunne senke skuldrene angående anfall ble det slik. Storebror fikk da også samtidig.

Hva andre gjør eller synes om det er opp til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...