OPIgirl Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 Jeg har kjøpt en vare fra en amerikansk nettbutikk som koster 184 Nok. Med shipping vil varen komme på 230 kr. Må jeg betale toll på shipping kostnader, eller er jeg trygg hvis jeg bestiller varen? Jeg er litt usikker på dette med toll og moms på utenlandske varer.
Miss-Grey Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Nei, toll beregnes bare ut fra varens faktiske verdi. Fraktprisen spiller ingen rolle
Gjest Carmen87 Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Jeg har kjøpt en vare fra en amerikansk nettbutikk som koster 184 Nok. Med shipping vil varen komme på 230 kr. Må jeg betale toll på shipping kostnader, eller er jeg trygg hvis jeg bestiller varen? Jeg er litt usikker på dette med toll og moms på utenlandske varer. http://toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/importkalkulator/ 2
OPIgirl Skrevet 21. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2014 Tusen takk for svar til dere begge to 😊
Fraggzy Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Nei, toll beregnes bare ut fra varens faktiske verdi. Fraktprisen spiller ingen rolle Dersom man betaler frakten via butikken man bestiller fra har jeg flere ganger vært utfor at varen blir ilagt toll da varen sin pris + frakt samlet har oversteget kr 200
Miss-Grey Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 Dersom man betaler frakten via butikken man bestiller fra har jeg flere ganger vært utfor at varen blir ilagt toll da varen sin pris + frakt samlet har oversteget kr 200 Det er fordi butikken skriver totalprisen (med frakt) utenpå pakken, istedenfor den reelle verdien av innholdet. Jeg har også vært ute for dette, og har da sendt ordrebekreftelsen på mail til posten, slik at de ble oppmerksom på feilen, og kunne slette tollkravet. Reglene er helt klare på dette området, og dersom du blir ilagt tollkrav i slike situasjoner, ligger feilen mest sannsynlig hos nettbutikken og ikke hos det norske tollvesenet. Det er uansett ingen vits i å betale slike urettmessige krav, tollvesenet sletter dem hvis du kan dokumentere feilen med ordrebekreftelsen. 2
Fraggzy Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Det er fordi butikken skriver totalprisen (med frakt) utenpå pakken, istedenfor den reelle verdien av innholdet. Jeg har også vært ute for dette, og har da sendt ordrebekreftelsen på mail til posten, slik at de ble oppmerksom på feilen, og kunne slette tollkravet. Reglene er helt klare på dette området, og dersom du blir ilagt tollkrav i slike situasjoner, ligger feilen mest sannsynlig hos nettbutikken og ikke hos det norske tollvesenet. Det er uansett ingen vits i å betale slike urettmessige krav, tollvesenet sletter dem hvis du kan dokumentere feilen med ordrebekreftelsen. Tenkte meg noe sånt ja, gadd bare aldri det ekstra styret med å finne ut av ting og sende inn bekreftelse, da jeg ville ha pakken min asap før øvelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå