Gå til innhold

Trenger virkelig noen råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvilke rettigheter jeg og samboeren har, når det kommer til utleie av sokkelen vår. Vi har et polsk par som flyttet inn i sokkelen for omtrent 4-5 mnd siden. Avtalen var at de skulle betale depositumet en uke etter,da de skulle få depositumet fra deres gamle boplass. De betalte inn halve, og spurte oss om vi kunne være litt behjelpelige med å la de betale resterende måneden etterpå,da de måtte ta en hastetur tilbake til polen for å få ordnet noe med papirene til deres 2 år gamle datter. Vi ga dem forståelse og ble enige om resterende av depositum skulle betales mnd etter. Dette har fortsatt ikke kommet inn. De sendte en melding til oss her for en mnds tid tilbake der de spurte om de kunne få oppbevare noen bagger å pappesker med ting i, i våres garasje. Men da vi trenger plassen selv sa vi nei. Idag rett etter vi sto opp, hørte jeg garasjeporten gå opp. Da var denne polske mannen på vei inn i garasjen vår med sakene sine. Samboeren min åpnet ruten å spurte hva han holdt på med å da sa han polske mannen at det var bare for 2-3 uker. Samboeren min ble lettere irritert å gikk så ut, å da sa denne polakken at han ikke trodde vi var hjemme(??) ikke respekterer de at de har fått EN parkeringsplass på gårdsplassen her heller, det står til og med skrevet i kontrakten at besøkende eller et evt kjøretøy nr 2 skal parkeres en annen plass, bare 100m unna. Hvis de fortsetter å strekke grensene på denne måten, selv om vi sier ifra, hvilke rettigheter har vi? Kan vi lovlig gi dem f.eks oppsigelse på 3 mnd? Er det jeg som overreagerer i denne stuasjonen, eller har jeg min fulle rett til å reagere?

Anonymous poster hash: 61703...10d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Gjest supernova_87
Skrevet

Hvorfor omtaler du han stadig som "polakken" eller "den polske mannen", er det virkelig relevant hvilket land han kommer fra?

Dersom dere har en tidsubestemt leieavtale kan dere si dem opp som leieboere ja, og dere må da si fra så mange måneder på forhånd som dere har skrivi i leiekontrakten at det skal være.

Skrevet

Hvorfor omtaler du han stadig som "polakken" eller "den polske mannen", er det virkelig relevant hvilket land han kommer fra?

Dersom dere har en tidsubestemt leieavtale kan dere si dem opp som leieboere ja, og dere må da si fra så mange måneder på forhånd som dere har skrivi i leiekontrakten at det skal være.

Beklager, skulle skrevet leietageren istedet for, var overhode ikke for å fremme nasjonaliteten.

Så man må ikke ha en god grunn for å si dem opp? Dette er noe man bestemmer fult og helt selv, uten å komme i strid med loven?

Gjest supernova_87
Skrevet

Beklager, skulle skrevet leietageren istedet for, var overhode ikke for å fremme nasjonaliteten.

Så man må ikke ha en god grunn for å si dem opp? Dette er noe man bestemmer fult og helt selv, uten å komme i strid med loven?

Det kommer an på hvilken kontrakt dere har. Her er en ordinær type leiekontrakt: http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1133653/binary/26130

Her skilles det mellom tidsubestemt leieavtale og tidsbestemt leieavtale. Dersom dere har tidsUbestemt leieavtale så trenger man kun å ta i betraktning de månedene oppsigelsesfristen er, i alle fall sånn jeg har forstått det.

Skrevet

Begynn nå med å gi dem en skriftlig advarsel, med henvisning til leiekontrakten. Skriv videre at dersom de fortsetter å ta seg til rette vil dette være så alvorlige brudd på leieavtalen at du vil vurdere oppsigelse.

Å være medlem i Huseiernes landsforbund koster noen kroner i året, da har du hjelp i de fleste situasjoner du kan komme opp i som huseier. Utleiere uten erfaring burde sette seg inn i lover og regler før de fikk lov til å leie ut, spør du meg.

Anonymous poster hash: 364b3...54b

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det dere gjør i dag er følgende:

Skriv en skriftlig melding om at dere ikke aksepterer at de setter sine ting i garasjen og at andre biler skal parkere på henvist plass. Dersom disse forholdene ikke respekteres anses det som brudd på leiekontrakt med de følger det kan få.

I et separat skriv gir dere en endelig frist for når resterende depositum skal være betalt inn. Her skjønner jeg egentlig ikke helt hva dere har laget til for en depositum konto betaler dere for opprettelsen av, men denne skal stå i leietakers navn. Og den skal være sperret for uttak inntil dere begge er enig om at den kan oppheves. Hvordan vet dere at de ikke har betalt inn? Dette er noe dere aldri skulle ha akseptert utsettelse på. Uansett: i skrivet gjør dere oppmerksom på at hvis de ikke overholder fristen anses det som et brudd på avtalen og med de følger det kan få.

Her må dere faktisk være skriftlige dersom målet er at dere ønsker å si dem opp grunnet kontraktsbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...