Gå til innhold

Problemer med barnefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men jeg har altså et stort problem med faren til barna mine. Vi har to felles barn, en gutt og en jente på hhv 9 og seks. Jeg flyttet ut fra felles bolig for vel et år siden. Til å begynne med var vi enige i bruddet, så ombestemte far seg, og da flyttingen var et faktum, satt han seg på bakbeina. Samarbeid er elendig. Barna er hos meg 70% av tiden, og hos far resterende 30%, hvis det passer seg slik. Det har vi skriftlig avtale på, men siden den ble gjort, har han bla gått ni uker der han ikke så barna sine-Fordi det"ikke passet". Nå har det i et par mnd tid fungert slik vi har avtale om. Men så kommer problemet. Han baksnakker meg voldsomt når han er med barna-til dem. Jeg synes det er leit, for det ville jeg aldri gjort, selv om det frister. Han forklarer dem i detalj at det var jeg som "dumpet han", til fordel for andre menn, hvilket ikke er sant. Uansett hva som skjedde i forbindelse med brudd, synes jeg det er en sak for de voksne, ikke for barna. Han tjener bedre enn meg, likevel betaler han ikke en eneste krone. Jeg sitter med alt, Sfo for to barn, fritidsaktiviteter, klær ol. Han nekter å inngå noen betalingsavtale, fordi han mener dette er mitt valg(bruddet), og fordi han ikke trenger Sfo. Barna har begynt å vegre seg når de skal til han, og hva i alle dager kan jeg gjøre for å forbedre dette forholdet? Noen som har lignende erfaring? Det sliter voldsomt på meg. Må legge til at jeg bor ved skolen, og vennene til barna, mens han leier en liten toromsleilighet ca tre mil unna. Jeg er så frustrert!!

Anonymous poster hash: 4b945...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ta bidraget gjennom NAV

2. Bestill time på familievernkontoret

Anonymous poster hash: b7ca1...ca8
  • Liker 6
Skrevet

Krev barnebidrag gjennom Nav og la de stå for innkrevingen. Da blir han trukket i lønn og du får pengene automatisk. Da kan du også få bidragsforskudd hvis det ikke kommer penger fra han til rett tid.

Og når det gjelder baksnakkingen så syns jeg du skal forklare barna om det og til syvende og sist så er det ham selv det går utover. Barn er ikke dumme.

Anonymous poster hash: ce02d...124

• Liker 3
Skrevet

Familievernkontoret er til lite hjelp, ingen avtaler man lager der er noe man må holde og ofte møter ikke begge opp. Skal man virkelig få gjort noe så er d lurest å kontakte en advokat og ta det derfra..

Anonymous poster hash: 4662a...417

• Liker 1
Skrevet

Ikke bryr deg om hans baksnakking. Det vil gå ut over ham selv over tiden.det er ett stor tap for barna som har en forelde som hjerteløs.Men de klarer seg godt med den ene god forelderen.familiekonsert hjelpe lite,med en som ikke vil samarbeide.bidrag skal gå gjennom nav og retten hvis noe er nødvendig.det er gratis når det gjelder barn i retten

Skrevet

Noe familievernkontor tror jeg blir nytteløst , han kommer aldri i verden til å stille. Jeg blir så utrolig sliten av dette. Hadde håpet å holde NAV utenom, men ser at det kanskje er eneste utvei. Og det bedrer neppe forholdet mellom oss.

Skrevet

Kjør på via Nav, du kan jo ikke la han drite i å være med å betale for sfo osv..

Skrevet (endret)

Hei. Barnebidrag kan du kreve inn gjennom NAV. Selv om dere ikke har skrevet samværavtale kan dette gjøres. Du forteller om det faktiske samværet. Så legger NAV som regel til grunn. De trieror mest på mor her som regel. Det kan regnes ett år tilbake uten videre. Det kan trekkes i lønn om han er lønnsmottaker og arbeidsgiver gjør som den plikter. Far må bevise sin andel samvær. Dette er litt skjevt på en måte at BM.kan påstå og BY.må bevise. Ja det finnes de mødre som også jukser her og påstår mindre samvær en faktisk selv om det er skrevet avtale Det er ikke lett og bevise det motsatte alltid. Men du T S.har fordeler her hos NAV. Si dom sant er de perioder samværet var lite og ikke noe og de perioder det var som det skulle. Det kan vanligvis ikke legges til grunn noen uker avvik i beregning. Men siden far nå ikke bor i tidligere bolig så lurer jeg på om den er solgt eller han leier den ut. Det kan faktisk være den boligen ble for dyr og sitte på alene. Jeg tror han er frustrert og oppgitt ut fra de handlinger han gjør og sier. Psykolog hjelp kunne muligens ha hjulpet både han selv og dere alle om han hadde fått tilbud. Jeg har alltid ment at det har vært på sin plass i tilfeller som dette. Jeg vet at TS. har bostedsforelder har mye større muligheter til slik hjelp en BY. Dette har noe med at hjelpen følger den som bir med barna. Men her er har TS. ønsker for far til barna. Det hjelper svært lite. Mekling er pålagt hos familievern kontor ved samlivsbrudd når barna er under 16 år. Jeg har aldri hørt noen blitt tiltalt for ikke å møte. TS.ksn gå alene og få meklingsattest. Denne er nødvendig for en evt.tur i rettssystemet. Flere fedre vil ha kontakt etter hvert når de inser tapet av barna. Det finnes også de som aldri vil ha kontakt etter samlivsbrudd. De bærer på noe tungt og vanskelig. Flere av de klarer ikke jobb ovs.og ender dom sosialklienter. Da er det lite og hente i bidrag ovs. Her har far ca.et år med bidragsgjeld. Dette kan NAV innkreve gjennom Statens innkrevingssentral. Får de ikke noe der kan gan anmeldeles. Det skjer hvis han har midler men ikke vil betale. Noen har faktisk blitt fengslet etter dom. Videre kan du kreve inn midler gjennom innkrevingslova. Dette gjennom Namnsmann.

Innkrevingssentralen gjør automatisk søk jevnlig om der er verdier og hente. Datamaskiner kjører søk på personnummeret. Penger på konto, bil ovs. Dette hentes med tvang. Her bistår politet om nødvendig.

Endret av Peter007
Skrevet

Familievernkontoret er til lite hjelp, ingen avtaler man lager der er noe man må holde og ofte møter ikke begge opp. Skal man virkelig få gjort noe så er d lurest å kontakte en advokat og ta det derfra..

Attesten en får på familievernkontoret vel et krav for å gå til retten vedr barnefordeling?

Skrevet

Ja om man virkelig vill ødelegge alt samarbeid for evig tid. Mannen er nok lei seg og fortvilet nå.

Anonymous poster hash: fab33...a27

Skrevet

Det er nettopp lei seg og fortvilet han er. Det har jeg full forståelse for, men jeg er usikker på om å straffe meg(barna) er rette veien å gå for å få det bedre. Jeg har det heller ikke lett, skulle jo ønske at vårt forhold fungerte, men det gjorde det ikke. Og jeg følte ikke jeg hadde noe valg. Han er svært kontrollerende, senest forrige natt han hadde barna, fikk han en "god" venn til å sjekke om jeg var hjemme på natten, etter at han hadde sjekket tidligere på kvelden. Jeg kan ikke ha det sånn, det kan heller ikke han.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...