Gjest Minesveiper Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 (endret) Etter å ha sett en video av denne damen: Bestemte jeg meg for å se flere av videoene hennes fordi hun virket veldig smart og rasjonell. I videoen som er linket i dette innlegget blir det vist video av en mann på tv som sier: "For girls, there is a 30% drop for each 15-point iq increase in the likelyhood of getting married. Jeg googlet setningen og fant flere artikkler om det, blant annet: http://www.futurepundit.com/archives/002560.html Argumentene for dette i videoen var blant annet at de smarte damene var mer selektive og var kun interessert i en liten del av mennene i populasjonen, mens det andre argumentet var at menn følte seg truet av disse kvinnene og unngikk de,. Det fikk meg til å tenke på en annen tråd som ble postet for lenge siden om at menn valgte vekk intellektuelle kvinner. Studiet jeg fant viste at menn med høyere iq hadde bedre sjangse for å finne seg en partner. Jeg sitter her og lurer litt på hva smarte damer skal gjøre for å øke sjangsene sine Skal de liksom late som de er dummere enn man er for å få menn på kroken? Det virker bare skikkelig dumt. Hvordan opplever dere damer dette? Endret 21. september 2014 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Nå er det jo flere former for intelligens, og IQ er ikke en veldig god indikator. Mange menn er mer opptatt av at en kvinne er sosialt ingelligent enn at hun er god i matematikk. Jevnt over er det viktigere for en kvinne at en mann er intelligent enn motsatt - av erfaring har de fleste menn et slags "minimumskrav" - at hun er opplyst, har en utdannelse, kan holde en samtale osv. Men det er ikke slik at de blir important eller seksuelt tiltrukket av en kvinne som "briljere" intellektuelt. Noe av dette er også prosjektering. En kvinne er opptatt av at en mann skal ha god utdannelse, en viktig stilling, at han er intelligent, bereist og velforumlert - hun går utifra at menn vil ha akkurat det samme i en kvinne, og presenterer akkurat de sidene av seg selv. Et par kamerater av meg som har prominente stillinger innen jus og finans sier at de aldri dater kvinner innenfor samme bransje. Det siste de vil når de er ferdige på jobb er å diskutere de samme tingene med en kvinne som de nettopp har forlatt på jobb. De vil heller ha en hyggelig, feminin kvinne som er morsom og omtenksom enn en som ofte anstrenger seg for å imponere med all sin kunnskap. Anonymous poster hash: 004d4...5a3 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 ^ *imponert Anonymous poster hash: 004d4...5a3
Gjest Iben Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 (endret) Nei, menn velger ikke vekk smarte damer. De aller fleste menn vil tvert imot sette umåtelig stor pris på å ha en smart kjæreste som fatter ting, som f.eks. hun dama i videoen, da dette er noe som gjør samlivet svært mye lettere p.g.a. mindre barnslig drama og annet styr. Problemet er bare at "høy utdannelse" og "smart" ikke alltid er det samme, så derfor har du også disse snotty damene som tror de er smartere enn de er, fordi de har pugget seg igjennom en eller annen prestisjeutdannelse, som ikke er i stand til å abstrahere eller se logiske sammenhenger, men allikevel - kun på bakgrunn av sin utdannelse - forventer nesegrus beundring for sine synspunkter, og forventer å "ha rett". Når disse damene da blir dumpet (som de stort sett blir, da både menn og venninner finner dem uutholdelige) vil de ta til internet og klage over at de blir "valgt bort fordi de er for smarte". Og dermed oppstår denne absurde forestillingen om at menn ikke ønsker seg smarte/intelligente damer. Endret 21. september 2014 av Iben 11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Det finnes 2 typer intelligente menn: De som ser på damer som jevnbyrdige, og har glede av å kunne diskutere ting som ikke handler om hus, barn og familie med sin partner, men så finnes også den typen som satser alt på egen karriere og derfor trenger en "hushjelp" og barnepasser som kan ta seg av hus og heim, mens de lever sitt eget liv og gjør karriere - altså egentlig en egosentrisk type mann. Veldig få intelligente damer kan tenke seg og sitte hjemme og se mannen gjøre karriere, så da er det logisk at disse mennene ønsker seg mindre intelligente partnere enn seg selv. Jeg tror derimot at disse mennene ofte går lei av konene sine, og oftere tyr til utroskap enn de mennene som velger partnere/koner på sitt eget nivå. De har mer respekt for sine koner rett og slett om hun er intelligent. Hun vil også stille krav på en helt annen måte enn de som bare går hjemme og slenger, fordi hun vil klare seg på egen hånd, om ekteskapet skulle ta slutt. Det gjør at mennene automatisk respekterer henne i større grad. Tror jeg. Anonymous poster hash: 8a7e3...c45 2
Gjest Minesveiper Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 (endret) Nå er det jo flere former for intelligens, og IQ er ikke en veldig god indikator. Mange menn er mer opptatt av at en kvinne er sosialt ingelligent enn at hun er god i matematikk. Anonymous poster hash: 004d4...5a3 Det inntrykket har jeg også. Jeg har møtt mange damer som både har høy iq og høy sosial iq. De sliter absolutt ikke på partnermarkedet. Jeg tror fraver av sosial iq er det som ødelegger for mange av de andre med høy iq. Jevnt over er det viktigere for en kvinne at en mann er intelligent enn motsatt Anonymous poster hash: 004d4...5a3 Har du noen ideer om hvorfor det er slik? Er det fordi kvinner vil ha menn som "forstår ting" og dermed lettere kan gjøre de riktige handlingene? Jevnt over er det viktigere for en kvinne at en mann er intelligent enn motsatt - av erfaring har de fleste menn et slags "minimumskrav" - at hun er opplyst, har en utdannelse, kan holde en samtale osv. Men det er ikke slik at de blir important eller seksuelt tiltrukket av en kvinne som "briljere" intellektuelt. Noe av dette er også prosjektering. En kvinne er opptatt av at en mann skal ha god utdannelse, en viktig stilling, at han er intelligent, bereist og velforumlert - hun går utifra at menn vil ha akkurat det samme i en kvinne, og presenterer akkurat de sidene av seg selv. Anonymous poster hash: 004d4...5a3 Jeg blir faktisk imponert av en kvinne som kan briljere intellektuelt, men får ikke akkurat boner av det. Det er mer en beundringsfølelse. Et par kamerater av meg som har prominente stillinger innen jus og finans sier at de aldri dater kvinner innenfor samme bransje. Det siste de vil når de er ferdige på jobb er å diskutere de samme tingene med en kvinne som de nettopp har forlatt på jobb. De vil heller ha en hyggelig, feminin kvinne som er morsom og omtenksom enn en som ofte anstrenger seg for å imponere med all sin kunnskap. Anonymous poster hash: 004d4...5a3 Det kjenner jeg meg igjen i. Det er ikke det at man ikke vil ha intellektuelle samtaler, men man verdsetter de kvinnene som bare gjør en glad mer. Endret 21. september 2014 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Det inntrykket har jeg også. Jeg har møtt mange damer som både har høy iq og høy sosial iq. De sliter absolutt ikke på partnermarkedet. Jeg tror fraver av sosial iq er det som ødelegger for mange av de andre med høy iq. Har du noen ideer om hvorfor det er slik? Er det fordi kvinner vil ha menn som "forstår ting" og dermed lettere kan gjøre de riktige handlingene? Jeg blir faktisk imponert av en kvinne som kan briljere intellektuelt, men får ikke akkurat boner av det. Det er mer en beundringsfølelse. Det kjenner jeg meg igjen i. Det er ikke det at man ikke vil ha intellektuelle samtaler, men man verdsetter de kvinnene som bare gjør en glad mer. Intelligens er en positiv egenskap, men som du selv sier - det betyr ikke automatisk seksuell tiltrekning. Intelligens er et tegn på personlig styrke, så på lik linke med selvtillit og innflytelse er det veldig viktig for mange kvinner. Ikke bare slik at de teoretisk sett vil ha den og den egenskapen, men at en mann som virker briljerer kan få deg våt i trusen. Som kvinne kan jeg med hånden på hjertet si at det er en av de viktigste faktorene ift. hvor tiltrukket jeg er av en mann. Menn kan imponeres av en intelligent kvinne og dersom de er godt over snittet ingelligensmessig selv vil de foretrekke en kvinne som er interessant og de kan holde en samtale med. Men de blir ofte ikke "slått i bakken" av en intellektuell kvinne og tenker seksuelt at "henne må jeg ha". I hvert fall ikke hvis ikke resten er på plass og de ikke finner henne fysisk attraktiv. Det bunner ut i at tiltrekningsprosessen er forskjellig for menn og kvinner. Menn er i stor grad veldig visuelle og tenner på en vakker kvinne med et feminint kroppsspråk, fint smil, sosial intelligens og sjarm. Er hun intelligent på toppen av det hele, er det en god bonus. For kvinner er tiltrekningsprosessen noe vagere. Mange menn opplever at det er et "sprik" mellom hva kvinner sier de vil ha og hva de faktisk velger. Litt av grunnen er at tiltrekning for kvinner er som å beskrive en sort boks. Det handler om hva slags energi han sender ut og det totale bildet du danner deg. En mann med god holdning, åpent kroppsspråk, som er ingelligent, velformulert og tydelig en "big deal" vil ofte fremstå attraktiv selv om han ikke er klassisk kjekk. Man "lures" til å tro at han er penere enn han er. Mange kvinner vil gjerne ha samme effekten på menn, men ser ikke at det er litt annerledes. En mann som er litt cocky kan ofte score bedre hos kvinner enn motsatt. Mange menn jeg kjenner blir helt turned off av kvinner som legger ut mye om jobb og utdannelse - de er ikke interessert i å lytte til hennes "bragder". Anonymous poster hash: 004d4...5a3 1
Summers Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Det kan jo forklare hvorfor kvinner statistisk sett er dummere enn menn. De smarteste jentene får ikke ført genene sine videre. Er jo egne sjakkmesterskap for kvinner slik at de kan spille mot jevnbyrdige. 2
Deterbaremeg Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 Nei, menn velger ikke vekk smarte damer. De aller fleste menn vil tvert imot sette umåtelig stor pris på å ha en smart kjæreste som fatter ting, som f.eks. hun dama i videoen, da dette er noe som gjør samlivet svært mye lettere p.g.a. mindre barnslig drama og annet styr. Problemet er bare at "høy utdannelse" og "smart" ikke alltid er det samme, så derfor har du også disse snotty damene som tror de er smartere enn de er, fordi de har pugget seg igjennom en eller annen prestisjeutdannelse, som ikke er i stand til å abstrahere eller se logiske sammenhenger, men allikevel - kun på bakgrunn av sin utdannelse - forventer nesegrus beundring for sine synspunkter, og forventer å "ha rett". Når disse damene da blir dumpet (som de stort sett blir, da både menn og venninner finner dem uutholdelige) vil de ta til internet og klage over at de blir "valgt bort fordi de er for smarte". Og dermed oppstår denne absurde forestillingen om at menn ikke ønsker seg smarte/intelligente damer. Du lider av mindreverdighetskomplekser, skjønner jeg. Men ta det med ro. Dere er mange i samme båt, så det ordner seg nok. 3
Gjest Minesveiper Skrevet 21. september 2014 #10 Skrevet 21. september 2014 (endret) Intelligens er en positiv egenskap, men som du selv sier - det betyr ikke automatisk seksuell tiltrekning. Intelligens er et tegn på personlig styrke, så på lik linke med selvtillit og innflytelse er det veldig viktig for mange kvinner. Ikke bare slik at de teoretisk sett vil ha den og den egenskapen, men at en mann som virker briljerer kan få deg våt i trusen. Som kvinne kan jeg med hånden på hjertet si at det er en av de viktigste faktorene ift. hvor tiltrukket jeg er av en mann. Menn kan imponeres av en intelligent kvinne og dersom de er godt over snittet ingelligensmessig selv vil de foretrekke en kvinne som er interessant og de kan holde en samtale med. Men de blir ofte ikke "slått i bakken" av en intellektuell kvinne og tenker seksuelt at "henne må jeg ha". I hvert fall ikke hvis ikke resten er på plass og de ikke finner henne fysisk attraktiv. Det bunner ut i at tiltrekningsprosessen er forskjellig for menn og kvinner. Menn er i stor grad veldig visuelle og tenner på en vakker kvinne med et feminint kroppsspråk, fint smil, sosial intelligens og sjarm. Er hun intelligent på toppen av det hele, er det en god bonus. For kvinner er tiltrekningsprosessen noe vagere. Mange menn opplever at det er et "sprik" mellom hva kvinner sier de vil ha og hva de faktisk velger. Litt av grunnen er at tiltrekning for kvinner er som å beskrive en sort boks. Det handler om hva slags energi han sender ut og det totale bildet du danner deg. En mann med god holdning, åpent kroppsspråk, som er ingelligent, velformulert og tydelig en "big deal" vil ofte fremstå attraktiv selv om han ikke er klassisk kjekk. Man "lures" til å tro at han er penere enn han er. Mange kvinner vil gjerne ha samme effekten på menn, men ser ikke at det er litt annerledes. En mann som er litt cocky kan ofte score bedre hos kvinner enn motsatt. Mange menn jeg kjenner blir helt turned off av kvinner som legger ut mye om jobb og utdannelse - de er ikke interessert i å lytte til hennes "bragder". Anonymous poster hash: 004d4...5a3 Takk for svar. Er egentlig enig i det meste. Viste ikke at en mann som briljerer kan gjøre en våt i trusen Når det kommer til dette du sier at menn opplever en inkongruens mellom det kvinner sier de vil ha og det de faktisk går etter så har det mye med at kvinner ikke ser etter det samme i menn. Noen vil faktisk ha han snille(nice guyen), noen vil ha bad boyen, mens andre vil ha personaen du beskrev, lederen. Det er klart at menn blir forvirret når det kvinner sier ulike ting og når man opplever at mye av det som blir sagt ikke stemmer irl. Samtidig så ser man faktisk at enkelte sier at de vil ha en slik type mann, men går for noe annet når det kommer til stykke. Det er flere grunner til at menn opplever det du påpeker. Endret 21. september 2014 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #11 Skrevet 21. september 2014 I fjor studerte jeg jus, og prøvde nettdating. Mange menn der som virket ut som de ble litt skremt av det. Nå studerer jeg til å bli sykepleier, og det blir tatt så godt imot, for det er jo et omsorgsyrke. Anonymous poster hash: 3fb93...517 1
Gjest Iben Skrevet 21. september 2014 #12 Skrevet 21. september 2014 Du lider av mindreverdighetskomplekser, skjønner jeg. Men ta det med ro. Dere er mange i samme båt, så det ordner seg nok. Hehe. Du er jo bare veldig sjarmerende, ser jeg. Og sikkert også veldig, veldig smart, og blir valgt bort på grunn av det
guttemann Skrevet 21. september 2014 #13 Skrevet 21. september 2014 Problemet er bare at "høy utdannelse" og "smart" ikke alltid er det samme, så derfor har du også disse snotty damene som tror de er smartere enn de er, fordi de har pugget seg igjennom en eller annen prestisjeutdannelse, som ikke er i stand til å abstrahere eller se logiske sammenhenger, men allikevel - kun på bakgrunn av sin utdannelse - forventer nesegrus beundring for sine synspunkter, og forventer å "ha rett". Når disse damene da blir dumpet (som de stort sett blir, da både menn og venninner finner dem uutholdelige) vil de ta til internet og klage over at de blir "valgt bort fordi de er for smarte". Og dermed oppstår denne absurde forestillingen om at menn ikke ønsker seg smarte/intelligente damer. Dette tror jeg det er mye sant i. Men jeg tror det går begge veier. Det er nok en god del menn som faller i samma kategori.
Deterbaremeg Skrevet 21. september 2014 #14 Skrevet 21. september 2014 Hehe. Du er jo bare veldig sjarmerende, ser jeg. Og sikkert også veldig, veldig smart, og blir valgt bort på grunn av det Først og fremst blir jeg nok valgt bort fordi jeg har mann og barn. Har i alle fall trodd det til nå. Men det kan jo være det skyldes at jeg er så full av sjarm. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #15 Skrevet 21. september 2014 Og for å ta det litt videre. Mange høyt utdannede og intelligente kvinner blir gjerne ikke valgt bort fordi de er intelligente, men fordi de er arrogante. Dessverre er det slik at en del mister gangsynet når de jobber seg opp og frem og likestiller intelligens med arroganse. Anonymous poster hash: c1071...73c 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #16 Skrevet 21. september 2014 Jeg har høy nok IQ til å være med i Mensa, og er ikke upopulær blant mannfolk Men tiltrekker meg mest av forholdgutter Anonymous poster hash: db6b4...932
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #17 Skrevet 21. september 2014 Menn velger ikke vekk smarte damer, men det er heller ikke en egenskap vi tiltrekkes av i seg selv heller. At ei jente er smart er en det jeg vil kalle en bonus-egenskap. Altså, hvis hun er fin og smart er det helt topp, hvis hun bare er smart så hjelper ikke det. Når det er sagt, min erfaring med selverklært "smarte" jenter er at de ikke er spesielt smarte i det hele tatt. Muligens har de en eller annen tøysegrad innen humaniora, eller innehar en oppblåst jobbtittel, og tror at dette gjør dem "smarte". Men de er ikke smarte, bare arrogante, skråsikre og lite sjarmerende. I tillegg til at de slett ikke er så smarte som de tror, så er de heller ikke spesielt fysisk attraktive heller. Dette fordi at de mener at utseende betyr mye mindre enn sin innbilte smarthet. Noe det ikke gjør. Anonymous poster hash: 3e60f...9ff 1
Deterbaremeg Skrevet 21. september 2014 #18 Skrevet 21. september 2014 Menn velger ikke vekk smarte damer, men det er heller ikke en egenskap vi tiltrekkes av i seg selv heller. At ei jente er smart er en det jeg vil kalle en bonus-egenskap. Altså, hvis hun er fin og smart er det helt topp, hvis hun bare er smart så hjelper ikke det. Når det er sagt, min erfaring med selverklært "smarte" jenter er at de ikke er spesielt smarte i det hele tatt. Muligens har de en eller annen tøysegrad innen humaniora, eller innehar en oppblåst jobbtittel, og tror at dette gjør dem "smarte". Men de er ikke smarte, bare arrogante, skråsikre og lite sjarmerende. I tillegg til at de slett ikke er så smarte som de tror, så er de heller ikke spesielt fysisk attraktive heller. Dette fordi at de mener at utseende betyr mye mindre enn sin innbilte smarthet. Noe det ikke gjør. Anonymous poster hash: 3e60f...9ff Hva er egentlig greia med bitre, mislykkede menn og humaniorautdannede? Hvorfor dette hatet mot kvinner som har brukt år på å sette seg inn i språk, filosofi, religion, historie? 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #19 Skrevet 21. september 2014 Hva er egentlig greia med bitre, mislykkede menn og humaniorautdannede? Hvorfor dette hatet mot kvinner som har brukt år på å sette seg inn i språk, filosofi, religion, historie? Du følte deg truffet skjønner jeg. Anonymous poster hash: 3e60f...9ff 2
Deterbaremeg Skrevet 21. september 2014 #20 Skrevet 21. september 2014 Du følte deg truffet skjønner jeg.Anonymous poster hash: 3e60f...9ff Truffet og truffet. Ja, jeg har en humanioragrad. Har imidlertid aldri opplevd dette som noen hindring, verken sosialt eller profesjonelt. Om jeg er lite attraktiv rent fysisk (slik påstanden også var)? Vel, min mann synes ikke det, men han er kanskje inhabil i saken. Gjennom jobben min møter jeg mange folk som er langt smartere enn meg, så noen stormannsgalskap lider jeg ikke av. Men folk som kaller kvinner for fitte, eller avskriver humaniorautdannelser som tøys, de ser jeg nok litt ned på, ja. Jeg kjenner typen -- riktignok kun fra nettdebatter. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå