AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 .. Da vi venter barn nr 2 og kun ha 2 vanlige soverom nå, så må vi etterhvert ha 3 soverom og boden vår er eneste mulighet til å gjøre dette. Vi har ikke bestemt oss for om vi skal ha dette og sette inn en seng på 150cm eller om vi skal lage et barnerom ut av det.. (Ser for meg at det blir heftig krangel mellom søsknene når de gror til hvis den ene har større rom enn den andre..) Men er dette for lite soverom? Er det noen minimumskrav til str på soverom? (Ps; det er en bod mer vindu, i samme etg som de to andre soverommene)Anonymous poster hash: c8a23...ff5
petterm Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Kanskje du finner noe her, evt i en av linjene? http://www.byggebolig.no/arkitektur-planlosning-og-fasade/varig-opphold-i-oppholdsrom-krav-til-areal-volum-og-vindu/
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Hvilken type bolig er dette? Blokk/brl./selveier? Der er regler for hva som er lov å bruke som soverom.Anonymous poster hash: 1ee4a...3b7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 .. Da vi venter barn nr 2 og kun ha 2 vanlige soverom nå, så må vi etterhvert ha 3 soverom og boden vår er eneste mulighet til å gjøre dette. Vi har ikke bestemt oss for om vi skal ha dette og sette inn en seng på 150cm eller om vi skal lage et barnerom ut av det.. (Ser for meg at det blir heftig krangel mellom søsknene når de gror til hvis den ene har større rom enn den andre..) Men er dette for lite soverom? Er det noen minimumskrav til str på soverom? (Ps; det er en bod mer vindu, i samme etg som de to andre soverommene)Anonymous poster hash: c8a23...ff5 Du bør først sjekke om dette er lov ihht brannforskrifter. Er dette i et hus? Det må være vindu som kan åpnes før det blir godkjent som soverom. Vi har folk som har gjort dette og det er faktisk ulovlig pga det er ikke rømningsvei, vindu som ikke kan åpnes. Anonymous poster hash: f50bf...07c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 TS her. Dette er i et hus og det er vindu i rommet, det er isolert og samme standard ellers som de andre soverommene, bare mye mindre.Anonymous poster hash: c8a23...ff5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 .. Da vi venter barn nr 2 og kun ha 2 vanlige soverom nå, så må vi etterhvert ha 3 soverom og boden vår er eneste mulighet til å gjøre dette. Vi har ikke bestemt oss for om vi skal ha dette og sette inn en seng på 150cm eller om vi skal lage et barnerom ut av det.. (Ser for meg at det blir heftig krangel mellom søsknene når de gror til hvis den ene har større rom enn den andre..) Men er dette for lite soverom? Er det noen minimumskrav til str på soverom? (Ps; det er en bod mer vindu, i samme etg som de to andre soverommene)Anonymous poster hash: c8a23...ff5 Et av kravene er at det skal være vindu på soverommene Anonymous poster hash: a26fd...b85
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Hva med å heller la barna dele det største soverommet, så tar dere det som nå er barnerom? Anonymous poster hash: 925bb...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Ved har et sånt lite rom ved siden av stua. Bare til lek. Barna sover sammen i andre etasje. Det er lenge til de trenger egne rom...når de er 12-13 kanskje?Anonymous poster hash: 8c041...cf2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 Etter hva jeg husker er minimumstørrelse 6 kvadratmeter for å kunne kalles soverom. Vet ikke om det har blitt endret i det siste, er en stund siden jeg leste det. Anonymous poster hash: 3c789...9dc
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #10 Skrevet 21. september 2014 Etter hva jeg husker er minimumstørrelse 6 kvadratmeter for å kunne kalles soverom. Vet ikke om det har blitt endret i det siste, er en stund siden jeg leste det.Anonymous poster hash: 3c789...9dc Må da være lov å sove hvor man vill i sitt eget hus? Krav om vinduer(rømningsvei) skjønner jeg daAnonymous poster hash: 1c571...f1a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #11 Skrevet 21. september 2014 Må da være lov å sove hvor man vill i sitt eget hus? Krav om vinduer(rømningsvei) skjønner jeg daAnonymous poster hash: 1c571...f1a TS spurte om det var noen minimumsstørrelse på soverom, og da svarte jeg på det. Kan kanskje ha noe med luftkvalitet å gjøre også, vil jeg tippe. Anonymous poster hash: 3c789...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #12 Skrevet 21. september 2014 Jeg har et soverom her som er 2,5 m x 1,95. Det er ikke godkjent som soverom ved salg av boligen. Men siden det har et stort vindu som kan åpnes helt opp, så kan det brukes som soverom. Jeg har dette soverommet selv. Har en 140 cm seng. Anonymous poster hash: 0fe30...c62
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #13 Skrevet 21. september 2014 Spørsmålet er når boligen (mer spesifikt boden) er bygd. Det er forskrifter for nybygg fra byggeåret som gjelder. Likevel er reglene åpne for skjønn når man sammenligner med TEK10. For ikke lenge siden var det krav om at soverommet måtte ha minst 15m3 med luft, vindu med rømningsvei, vinduet måtte være minst like stort som 10% av rommet gulvoverflate og gi tilstrekkelig lys. Det var ingen regler om gulvareal. Dette står derimot i TEK10, dagens standard: Rom og annet oppholdsareal skal ha utforming tilpasset sin funksjon og ha tilstrekkelig størrelse, romhøyde og plass til fast og løs innredning. Smutthullet ditt kan være å søke om å endre rommets funksjon fra bod til soverom. Dette kan bli godkjent etter TEK10, men ikke basert på tidligere byggeforskrifter. Om du søker har du også ditt på det tørre når dere skal selge, ellers vil nok takstmann klassifisere det som disponibelt/bod uavhengig av hva du bruker det til. Anonymous poster hash: 64c89...e82
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #14 Skrevet 21. september 2014 Du bør først sjekke om dette er lov ihht brannforskrifter. Er dette i et hus? Det må være vindu som kan åpnes før det blir godkjent som soverom. Vi har folk som har gjort dette og det er faktisk ulovlig pga det er ikke rømningsvei, vindu som ikke kan åpnes. Anonymous poster hash: f50bf...07c I dag er det faktisk ikke slik at alle rom må ha vinduer som kan åpnes. Anbefalingen er annet hvert rom, så det kan være kjøkken og stue i en leilighet med to soverom. Men det er avhengig av direkte rømningsvei fra hver branncelle. I et hus har man gjerne ikke utgangsdør i 2. etasje, men har man brannstige fra ett vindu kan anbefalingen være nok. Kommer an på hvert hus og hvor mange brannceller det er inndelt i. Som regel er ett hus bare én branncelle. Anonymous poster hash: 64c89...e82
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #15 Skrevet 21. september 2014 I dag er det faktisk ikke slik at alle rom må ha vinduer som kan åpnes. Anbefalingen er annet hvert rom, så det kan være kjøkken og stue i en leilighet med to soverom. Men det er avhengig av direkte rømningsvei fra hver branncelle. I et hus har man gjerne ikke utgangsdør i 2. etasje, men har man brannstige fra ett vindu kan anbefalingen være nok. Kommer an på hvert hus og hvor mange brannceller det er inndelt i. Som regel er ett hus bare én branncelle. Anonymous poster hash: 64c89...e82 Soverom SKAL ha rømningsvei/vindu. Anonymous poster hash: e3dd4...c1e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå