Elbereth Skrevet 13. juli 2004 #21 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg brukte formsydde tøybleier med ullbukser utenpå til mine to yngste barn. Helt ypperlig, og jeg hadde valgt det igjen! Prøvde plastbukser til tøybleiene, men det likte jeg ikke, for det blir for tett. Med ullbukser puster huden, og om bleien er våt, bli ikke ungen kald. Brukte også ulltrøyer innerst. Mine bleier og garn til ullbukser og trøyer er kjøpt gjennom Nøstebarn. Husker ikke helt hvor mange bleier jeg hadde, men du trenger ganske mange når babyen er liten. Tror de har ganske greie anbefalinger på mengder hos Nøstebarn. Ullbuksene strikket jeg selv, synes de var bedre og tykkere enn de ferdigkjøpte. Til min eldste sønn brukte jeg papirbleier, og han var utrolig plaget med sår stump og bleieutslett. Ikke rart det, når rumpa er pakket inn i plast. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miljøbevist Skrevet 13. juli 2004 #22 Del Skrevet 13. juli 2004 Til min eldste sønn brukte jeg papirbleier, og han var utrolig plaget med sår stump og bleieutslett. Ikke rart det, når rumpa er pakket inn i plast. Lykke til! Dagens bleier er overhodet ikke full av plast som tøybleiefantaster liker å hevde. Til og med sperrematerialet på undersiden av bleiene slippper inn luft, så sårhet er det ikke mange som opplever lengre. Dessuten, mine barn bruker engangsbleier uten plast på baksiden, men jeg legger disse bleiene inn i bleiesnipper av plast som knytes rundt livet, eller bruker plastbukser over. De er ikke plaget av sårhet eller utslett i det hele tatt, så dette er nok veldig individuelt fra barn til barn hva huden deres tåler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fluffy Skrevet 15. juli 2004 #23 Del Skrevet 15. juli 2004 Hvor får man kjøpt engangsbleier uten plast, og hva er prisen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floyel Skrevet 15. juli 2004 #24 Del Skrevet 15. juli 2004 Hei! Jeg så en gang en livsløpsanalyse av tøybleier vs. papirbleier. (Jeg tror det var Gerber bleier vs. Libero, men er ikke helt sikkert.) Livsløpsanalyse går ut på at man sammenlikner alle utslipp og ressursforbruk ved produksjon av produktet, bruk og kast. Man sammenliknet her miljøeffektene ved bruk av bleier i 2 1/2 år. Det jeg husker av konklusjonen, var at tøybleier kom vesentlig bedre ut av det enn papirbleier (og da var vasking inkludert, altså). Miljøgevinsten ble imidlertid lavere dersom man måtte bruke tørketrommel og ikke vasket fulle maskiner. Dessverre finner jeg ikke referansen på nett. Naturvernforbundet har noen råd ang. bra miljøvalg http://www.naturvern.no/info/artikler/handleguide.html (Begrunnelsene er noe fraværende, dessverre). En bekjent av meg som var stor tøybleieentusiast sa imidlertid at man måtte huske på at ingen bruker tøybleier hele tiden. I barnehagen og på reise er det kanskje like greit med papirbleier? mvh Fløyel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2004 #25 Del Skrevet 15. juli 2004 Hvor får man kjøpt engangsbleier uten plast' date=' og hva er prisen?[/quote'] Hos bandasjister eller på apoteker. Du kan søke på Promex24.no eller abena.no f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 16. juli 2004 #26 Del Skrevet 16. juli 2004 Jeg brukte tøybleier til datteren min som nå er 12. Det var helt greit! Ikke mye pes og økonomisk bra (på den tiden ivertfall). Jeg brukte bøtte med eddikvann og vaska bleier omtrent annehver dag. Hadde halvautomatisk maskin med egen sentrifuge på den tida, så bleiene ble nesten tørre igjen med en gang Husker ikke hvilket merke jeg brukte, men de hadde et tynt plastsjikt inni bleia og tøybleia var formet som en buksebleie med borrelås i siden. Kjempepraktiske! Jeg gikk over til papirbleier etter omtrent 7-8 måneder fodi hun vokste ut av tøybleiene og jeg ikke orket å investere i nye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå