Gå til innhold

Tøybleier

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har lyst til å høre fra noen med erfaring, hva synes dere om å bruke tøybleier? Hvilket merke bruker dere?

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe tøybleier eller ikke, men har veldig lyst, selv om jeg ikke er heeelt overbevist.

Hvor mange bleier, innlegg osv trenger man?Hvor mange ruller rispapir bruker dere pr år?

For min del er Kushies (10 % på bleier på nettsiden "krabaten" nå) eller Popolino fra Nøstebarn, eller kanskje både brettebleier og Popolino.

Har dere noen anbefalinger?

Vil slippe å høre fra dem med erfaring med tøybleier for 20 år siden (bleiene er annerledes nå!) eller de som IKKE har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du ikke ville høre om gamle erfaringer, men, men, min erfaring er 11 år gammel. Jeg må ærlig talt si at jeg trodde tøybleier var ute. Det var veldig mye snakk og skriverier da jeg fikk min første.

Men tilbake til innlegget; var fornøyd med tøybleiene jeg(tror det var Kushies det også), antakelig fordi jeg ikke hadde prøvd annet. Brukte bare i ca 1 år da gikk jeg over til papirbleier. Kunne ikke tenke meg å bruke de på nr 2, for mye ekstra arbeid. Tror jeg hadde 12 bleier og 6 ekstra innlegg (de ligger visst på høgaloftet ennå når eg tenke meg om), husker ikke hvor mye rispapir som ble brukt, men det kommer vel an på antall bleieskift??

Lykke til i valget!

Hilsen BritElin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk litt på "tøybleier" her på KG. Ikke så lenge siden det temaet var oppe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tøybleier til sønnen min som nå er 13 år. Syntes det var helt greit. Brukte rispspapir som innlegg i bleia så ikke bæsjen festet seg, det var bare å kaste det i do. La bleia i en bøtte med eddikvann og vasket de sammen med annet som tålte 90 grader. Synes ikke det var noe pes med det. Husker ikke hva merket het, men de var uten plastinnlegg. Brukte ullbukse utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri valgt tøybleier.

Hvorfor vil du? Kjempejobb!!

Det er ikke en kjempejobb! Klær vasker man jo allikevel! Og hvorfor velge tøybleier? Fordi man sparer penger og miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en kjempejobb! Klær vasker man jo allikevel!

Ja nemlig, her går vaskemaskinen varm fra før. Du kan jo ikke si at det er like mye jobb å kaste en bleie i søpla, som det er å hive den i skittentøyet, sortere, vaske, tørke og legge på plass......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man sparer penger og miljøet!

Miljøet blir overhodet ikke spart på noe vis, det er mer miljøvennlig å brenne papirbleier enn det er å slippe all den syntetiske såpen ut i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nemlig, her går vaskemaskinen varm fra før. Du kan jo ikke si at det er like mye jobb å kaste en bleie i søpla, som det er å hive den i skittentøyet, sortere, vaske, tørke og legge på plass......

De er uansett ikke en kjempejobb. En mindre jobb enn å bære hjem bleiepakker og bære store mengder søppel ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er uansett ikke en kjempejobb. En mindre jobb enn å bære hjem bleiepakker og bære store mengder søppel ut igjen.

Jeg vet ikke hvor søppelkassen din er, men jeg kan gå ut på tre sekunder til min i bare nattkjolen om jeg vil.......

Å bære en bleiepakke er da ingen jobb, ærlig talt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor søppelkassen din er, men jeg kan gå ut på tre sekunder til min i bare nattkjolen om jeg vil.......

Å bære en bleiepakke er da ingen jobb, ærlig talt....

Det er det ærlig talt ikke å henge opp noen få ekstra plagg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker ikke om noen få plagg når du prater om bleier, da..... det går tross alt noen bleier på ei uke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker ikke om noen få plagg når du prater om bleier, da..... det går tross alt noen bleier på ei uke.....

Hadde så vidt jeg husker 12 bleier og vasket vel annen hver dag. Bleiene utgjorde en liten del av vasken. Har du prøvd tøybleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare annenhåndserfaring med tøybleier. Dvs at jeg har skifta mange, man aldri måttet vaske dem etc.

I barnehagen hvor jeg jobba har jeg vært borti totalt to barn med tøybleier. Og jeg må si at jeg respekterer foreldrenes valg, men jeg skulle ønske at de hadde respektert vår jobb litt også.

Rispapir eller ikke, det var bæsj overalt likevel. Og det stinka bæsj av bleien så fort den ble fuktig. Antagelig fordi de ikke ble lagt i eddikvann med en gang. Vi sendte hver bleie hjem i små poser. Hvor miljøvennlig var det?

Jeg synes ikke det var noen hyggelig jobb å bytte tøybleier. Det var ikke en tørr flekk på hele bleien. For ikke å snakke om hvis man ikke hadde fått hele bleien nedi plastbuksa forrige gang man skifta.

Ungen ble veldig stor i rumpa, og fordi bleien var så stiv og stor mellom bena ble det mye vralting.

Det sies at barn med tøybleier blir fortere tørre i bleien enn når det brukes papirbleier. Det tror jeg som jeg vil om. Kanskje kjenner ungen tidligere at det er ekkelt med våt bleie, men tar foreldrene seg tid tror jeg bortimot alle unger kan bli tørre før de er tre.

Jeg kommer altså ikke til å velge tøybleier til mine egne barn. Papirbleier er ikke den store miljøkatastrofen man skal ha det til - dessuten går nok vinninga opp i spinninga ved at vaskemaskina går oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Renate 2
Ungen ble veldig stor i rumpa, og fordi bleien var så stiv og stor mellom bena ble det mye vralting.

Ja stakkars unger som må gå med en stor klumpete tøybleie når det finnes langt mer behagelig alternativer for de. Dessuten blir en tøy bleie våt så fort ungen har tisset i den og de må altså gå med våte bleier hele tiden. Nå hevdes det fra tøybleie tilhengere at det ikke er ubehagelig for barnet fordi bleiene vistnok puster pga av ullbukse utenpå bleia. Men hvis ungen ikke føler ubehag av å gå med våt bleie hele tiden, hvorfor hevdes det da samtidig at unger som bruker tøybleier blir fortere renslig da? Og denne ullbuksen som brukes uten på bleiene, den blir nedstenket med uring fordi alt renner tvert igjennom bleia og ut i ullbuksen som fungerer som sperrelag. Det frister ikke akkurat å ha en unge ruslende rundt med en truse dynket med urin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du er i tvil synes jeg IKKE valget bør falle på tøybleier. Har ingen egenerfaring, men mitt inntrykk er at du bør være veeeldig overbevist om at tøybleier er tingen for at det skal funke. Hører om endel menn som "presser på" og ønsker tøybleier, men pass på at en evt. mann er sikker på hva han går til! ellers blir det... :grine: x 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den gang jeg fikk barn så var det vanlig med tøybleier. Papir hadde kommet så vidt med et par sorter. det var vel Pampers og T-beien. Noe som var så dyrt at man hadde en pakke liggende om man skulle reise ol. Kjøpte det aldri ellers.

Vær glad det er papirbeier. Den gang var det ikke tørketrommel og et slit med bleier. Bodde i blokk og hadde tilgang på vaskemaskin en gang pr.uke.

Hvorfor bruke tøy? Spare penger? miljøet?

Du får vel aldri skylt de så godt i en maskin heller vil jeg tro.Det var mere vanlig før at ungene var såre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miljøbevist

Vil du virkelig spare miljøet, så dropper du tøybleier som må vaskes, da bruker du opp energi og tilsetter en del kjemikaler til miljøet.

Bruk heller engangsbleier uten plast og bleiesnipper eller plastbukser. Engangsbleier uten plast på undersiden er helt nedbrytbare, og med en bleiesnipp som består av plast, eller plastikkbukse, kan du skylle opp og bruke om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...