AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #1 Skrevet 20. september 2014 Alle venner kjøper seg hus, og her sitter jeg og låner leilighet. Er 23 år, og har ca 10.000 på bsu og 10.000 på sparekonto. Har ca 7.500 i stipend/lån + uforutsigbar lønn fra jobb ved siden av (2.000-5.000 kr). Deler husleie med kjæresten 2500 kr i mnd. Kjører buss og bruker ca 2500 kr på mat/snus.. Har tenkt til å spare alt jeg tjener på jobben. Men tenk når jeg er ferdig utdannet etter 5 år, med masse studiegjeld. Tjente ofte bra før jeg begynte å studere (15.000-20.000 kr i mnd), bodde hjemme og hadde ca ingen utgifter, men likevel var jeg blakk 1 uke etter lønning. Har ikke kjøpt meg noe fint heller, det jeg kjøper er fint der og da, men selv om klesskapet er fullt, har jeg aldri noe å ha på meg. Er flink til å bestille hjem klær fra nettet, noe jeg prøver å slutte med. Er så utrolig lei meg over pengene jeg har kastet ut av vinduet, jobbet ofte fra 8 om morgen til 23 om kveld og alle pengene er borte! Jeg er så fortvilet over min egen situasjon, spesielt når jeg ser andre som har kjøpt seg hus, har masse fine klær, fine biler osv. Har lyst til å soare masse penger, men uka etter lønning står det 0 på konto, og jeg aner ikke hvor pengene har blitt av. Trenger sårt noen tips, ønsker å spare hver eneste krone jeg kan. Alt av råd tas i mot med takk!Anonymous poster hash: 52db0...7eb
Zevs Skrevet 20. september 2014 #2 Skrevet 20. september 2014 Har lyst til å soare masse penger, men uka etter lønning står det 0 på konto, og jeg aner ikke hvor pengene har blitt av. Seriøst? Beklager, ingen hjelp. Jeg bare sliter så inni granskauen med å skjønne hvordan det er mulig å ikke forstå at penga blir borte når man bruker dem opp. 3
Dolce Skrevet 20. september 2014 #3 Skrevet 20. september 2014 Den eneste sikre måten å finne ut hvor pengene blir av, og få kontroll på økonomien: Sett opp et budsjett - og følg det. Ta vare på kvitteringer på det du kjøper. Da får du oversikten kjapt og greit. Lykke til!
Gjest Margit Spat Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Skriv regnskap over absolutt alt du bruker penger på. Det øker gjerne bevisstheten en hel del. Lag budsjett over hvor hva pengene skal gå til, hold det realistisk og hold deg til det. (Dette er helt i Luksusfellen-ånd, men det funker som regel greit.) Rydd i klesskapet og alle andre skap. Se på tingene dine med nye øyne: kanskje har du ok ting som du hadde glemt at du hadde. Innfør kjøpestopp på klær og utstyr, og ønsk deg det som er nødvendig til jul.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #5 Skrevet 20. september 2014 sjekk kontoutskriften din, sett opp en mal i exel eller på ark med postene mat, regninger, bolig (strøm osv), klær, underholdning og annet. så regner du sammen det som står på hvert enkelt sted. da ser du i tilleg hvor du bruker småsummer. Anonymous poster hash: ead63...fea
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #6 Skrevet 20. september 2014 Budsjett og regnskap er det som hjelper. Kanskje du får sjokk når du ser hvor pengene blir av. En venninne av meg var konstant i minus, og mente hun "aldri" kjøpte seg noe. Hadde ikke råd til noe særlig med klær. Stort var sjokket da vi sammen fant ut at hun blant annet brukte over 2500,- kroner i måneden på take-away caffelatte. Anonymous poster hash: d201d...901
Jacuzzi Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Det de over sier + Du er bare 23 år, du trenger virkelig ikke stresse med å kjøpe hus. Slutt å sammenligne deg med alle andre. Jeg er 27 år, og ingen av mine venner har kjøpt noe som helst, alle leier. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 28 år, så ikke stress med det. Det er faktisk ikke vanlig at alle kjøper seg bolig i en alder av 23 altså. Opprett en sparekonto med begrensede uttak, og se gjennom om du har noe du kan selge. Har du f.eks noen merkeklær/vesker/sko du ikke bruker? Sportsutstyr? Handle billig mat, 1-2 ganger i uka. Lag store porsjoner og frys ned. Unngå turer til kiosken/kafeer etc en stund. Jeg er ræva på det der selv, har sjekket kontoutskriften min og jeg bruker altfor mange penger på Deli de Luca etc. Anonymous poster hash: 35392...f50
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 (endret) Nå er det utrolig mange tråder om dette temaet her på KG, les litt i dem. Bestem deg for hvor mye du skal spare hver måned og lag spareavtale i nettbanken som trekkes automatisk til sparekonto på lønningsdag. Fyll opp BSU med et fast beløp hver måned også dersom du har skattbar inntekt. For å unngå "tom tre uker før lønningsdag" syndromet kan du la lønnen gå inn på en regningskonto uten kort og så lage fast ukentlig overføring til kortkontoen. Da er det dette som kan brukes hver uke. Lag budsjett først slik at du vet hvor mye du kan sette av til sparing. Du må helt sikker bidra til mat og annet og del da det du har igjen opp slik at du har en passe sum til forbruk. Du kommer aldri i mål med boligdrømmen hvis du lever etter prinsippet at du skal spare det du har igjen når måneden er omme. Du må snu på flisen: jeg kan bruke det jeg har igjen når jeg har satt av penger til sparemålene mine. Det er jo også alltid en overgang å gå fra stor inntekt til lav. Her må man jo gjennom en tilvenning. Endret 21. september 2014 av Blondie65
Sea Lace Skrevet 21. september 2014 #11 Skrevet 21. september 2014 Sett opp budsjett, før regnskap! Bestem deg for hvor mye du kan bruke hver uke på forbruk (mat, underholdning, klær, etc.) og ta gjerne ut disse pengene i kontanter hver uke. Da ser du veldig fort hvor mye mindre du har i slutten av uka, og det blir tydeligere at det er penger du bruker hver gang du bare skal innom et sted for å kjøpe tyggis, kaffe, en burger etc. Og vær streng med deg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå