Gå til innhold

Hvor lenge holder eggehvite-wrap seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså lavkarbo eggehvite-wrap. må det spises med en gang det lages eller kan man lagre det et par dager?

også.. er det noen vet om andre lavkarbo-ting jeg kan lage isteden for brød? mener jeg leste i fjor om noe som het oopsie-bread eller noe i den duren..

og en annen ting.. jeg har kjøpt disse lavkarbo-produktene, hva kan jeg bruke de til:

- mandelmel

- johannesbrødkjernemel

- havremel

- oppraspet usøtet kokos

- sukin

- sukrinmelis

- fiberhusk

- fibrex

-psyllium

sliter med å finne på/vite hva jeg skal bruke de til og hvordan de brukes.

Anonymous poster hash: c1d19...29b
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Må bare si at havremel ikke er lavkarbo. Du kan finne mange kjekke oppskrifter på nett med de andre ingridiensene. Prøv funksjonellmat.no, eller google forskjellige lavkarboblogger. Lykke til :)

Endret av dinmening
Skrevet

oki

Skrevet

oki

Kan jo også si at jeg fint har spist eggehvitewraps dagen etter, men ville ikke ventet lengre enn det. Oopsie er jo noe som man kan bruke som brøderstatning hvis det er det du tenker, er igjen bare til å google oppskrift på det.

• Liker 1
Skrevet

I kjøleskap kan en eggehvitewrap (hvorfor bruker du ikke hele egget?) holde seg et par dager. Prøv deg frem. Smaken er kanskje best rett etter steking.

- mandelmel - Brukes til baking og mandelgrøt. Kan ikke erstattes helt med hvetemel, har en annen funksjon. Ingen gluten gjør for eksempel at deigen ikke vil heve.

- johannesbrødkjernemel - Brukes for eksempel for å gjøre sausen tykkere. I steden for feks potetmel.

- havremel - Dette bruker jeg ikke, da det ikke er helt lavkarbo. Men det kan brukes i baking.

- oppraspet usøtet kokos - Søt bakst (for eksempel bounty), eller sammen med frø og nøtter på yoghurt.

- sukin - Brukes i søt bakst, eller hvis du trenger litt søtt i kaffe/te. Brukes som sukker.

- sukrinmelis - Søt bakst, brukes som melis.

- fiberhusk - Brukes i bakst, gjør at deigen binder seg sammen. Jeg lager wraps/ "pannekaker" med fiberhusk, egg og fløte. Man kan også lage lasagneplater med kremost, fiberhusk og egg.

- fibrex - Baking. Dette gjør at brød og rundstykker blir grovere.

-psyllium - Trpr det er det samme som fiberhusk? Hvis ikke, jeg vet ikke.

Ellers ville jeg kanskje kjøpt kokosmel, det er veldig godt sammen med mandelmel :)

Oopsie: Kan brukes som brød, ja. Jeg har ikke laget det selv, men her er det en oppskrift: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363

Andre brøderstatninger:
Jeg lager mye knekkebrød. Det finnes utallige oppskrifter hvis du googler, men her er min favoritt (Det blir to store stekeplater med knekkebrød):

- 6 dl frø (sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø, gresskarkjerner... 6 dl totalt)

- 4 egg

- 3 dl revet ost (for smakens skyld, og holder sammen røren)

- litt salt

- evt strø på maldonsalt og et godt krydder (jeg bruker provencale) på toppen før steking.

- Bland alt godt sammen i en bolle.
- Bre røren ut på to bakepapirkledte plater med en slikkepott. Det skal være tynt, men pass på at du ikke lager hull. Da svir det seg. Skjær i ønsket store biter.

- Stek i 150 grader, gjerne varmluft hvis du har. Ellers må du bytte om på brettene når de er halvveis.

- Etter 45-60 min er de klare. Følg med :)

En svensk blogg med gode brød:
http://56kilo.se/kategori/recept/lchf-brod/

• Liker 1
Skrevet

I kjøleskap kan en eggehvitewrap (hvorfor bruker du ikke hele egget?) holde seg et par dager. Prøv deg frem. Smaken er kanskje best rett etter steking.

- mandelmel - Brukes til baking og mandelgrøt. Kan ikke erstattes helt med hvetemel, har en annen funksjon. Ingen gluten gjør for eksempel at deigen ikke vil heve.

- johannesbrødkjernemel - Brukes for eksempel for å gjøre sausen tykkere. I steden for feks potetmel.

- havremel - Dette bruker jeg ikke, da det ikke er helt lavkarbo. Men det kan brukes i baking.

- oppraspet usøtet kokos - Søt bakst (for eksempel bounty), eller sammen med frø og nøtter på yoghurt.

- sukin - Brukes i søt bakst, eller hvis du trenger litt søtt i kaffe/te. Brukes som sukker.

- sukrinmelis - Søt bakst, brukes som melis.

- fiberhusk - Brukes i bakst, gjør at deigen binder seg sammen. Jeg lager wraps/ "pannekaker" med fiberhusk, egg og fløte. Man kan også lage lasagneplater med kremost, fiberhusk og egg.

- fibrex - Baking. Dette gjør at brød og rundstykker blir grovere.

-psyllium - Trpr det er det samme som fiberhusk? Hvis ikke, jeg vet ikke.

Ellers ville jeg kanskje kjøpt kokosmel, det er veldig godt sammen med mandelmel :)

Oopsie: Kan brukes som brød, ja. Jeg har ikke laget det selv, men her er det en oppskrift: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363

Andre brøderstatninger:

Jeg lager mye knekkebrød. Det finnes utallige oppskrifter hvis du googler, men her er min favoritt (Det blir to store stekeplater med knekkebrød):

- 6 dl frø (sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø, gresskarkjerner... 6 dl totalt)

- 4 egg

- 3 dl revet ost (for smakens skyld, og holder sammen røren)

- litt salt

- evt strø på maldonsalt og et godt krydder (jeg bruker provencale) på toppen før steking.

- Bland alt godt sammen i en bolle.

- Bre røren ut på to bakepapirkledte plater med en slikkepott. Det skal være tynt, men pass på at du ikke lager hull. Da svir det seg. Skjær i ønsket store biter.

- Stek i 150 grader, gjerne varmluft hvis du har. Ellers må du bytte om på brettene når de er halvveis.

- Etter 45-60 min er de klare. Følg med :)

En svensk blogg med gode brød:

http://56kilo.se/kategori/recept/lchf-brod/

er det samme smak med hele egget? så bare på internett det sto eggehvitewrap.. man skal visst piske eggehvite til marengs. blir det marengs om jeg bruker hele egget da?

Skrevet

takk for skikkelig bra svar! :D

Skrevet

er det samme smak med hele egget? så bare på internett det sto eggehvitewrap.. man skal visst piske eggehvite til marengs. blir det marengs om jeg bruker hele egget da?

Nei, da vil det ikke bli marengs. Så fortsett med eggehviten du! Jeg visste ikke om det var på grunn av fettet i eggegulen :) Med hele egget blir det "eggevraps", litt mer mettende :Nikke:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...