Gjest LilleTusenfryd Skrevet 20. september 2014 #1 Skrevet 20. september 2014 Hei, jeg har nå kjøpt meg garn og skal begynne på et babyteppe. Skal ta utgangspunkt i denne oppskriften, bare at jeg strikker på pinne 6 og har lagt opp 100 masker. http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...d_id=9&lang=noMen.. Jeg legger opp på to pinner så det skal bli jevnt. Men når jeg begynner å strikke blir det stygt uansett. Nå har jeg prøvd fire forskjellige ganger. Jeg strikker jevnt og fint fra andre/tredje pinne - men på den første blir det av en eller annen grunn alltid masse ujevnheter. Har noen noen tips til meg for å få dette til? Og.. i oppskriften står det at jeg skal strikke første pinne vrangt på vrangen. Men så lenge det er "frem og tilbake" så er jo alltid den ene siden rett, og den andre vrang? Hvorfor kan jeg ikke bare strikke den rett? Forøvrig prøvd å strikke den både rett og vrang, men blir ujevnt og stygt uansett :\ På alt jeg har strikket før har det enten vært løst garn på genser, ting som skal sys sammen i endene eller ting som skal toves - så det har liksom aldri gjort noe.. Men nå kommer det jo til å synes så godt??
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #2 Skrevet 20. september 2014 Kommer litt an på hvordan du legger opp maskene hvor fint eller jevnt begynnelsen blir. Tror ikke jeg skal forsøkem meg på å forklare med ord hvordan jeg legger opp....Anonymous poster hash: 1626e...f32
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #3 Skrevet 20. september 2014 Ikke stram så hardt, strikk litt løsere enn vanlig. Anonymous poster hash: 604ed...3f9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Kunne du lagt ut bilde av hvordan det blir seende ut? Kanskje lettere å se "feilen" da Og legger du forresten opp på vanlig måte? Anonymous poster hash: 7792c...b34
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Samme hos meg tidliger, før noen lærte meg hva jeg skulle gjøre. Ikke stikk pinnen opp i masken,men gå bak og stikk ned Anonymous poster hash: 92c4a...871
Hoppetaujenta Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 Hovedsaken må vel være at en får lik stramming på trådene ved hver maske en lager. For stramt eller løst gjør stor forskjell.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Første pinne vrangt på vrangen betyr at du skal begynne på vrangen. Dvs. at når du går over til rettsiden så vil du ha startet arbeidet med rett på rettsiden og vrang på vrangsiden. Hvis du strikker første omgang rett vil du starte på retten og andre omgang vil da være på vrangen. Det betyr at med oppleggsmetoden jeg bruker får jeg en vrang omgang (dvs. opplegget) på retten. Litt avhengig av resten av oppskriften kan det også være vesentlig for arbeidets endelige utseende hvordan dette blir seende ut.
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 22. september 2014 #8 Skrevet 22. september 2014 Samme hos meg tidliger, før noen lærte meg hva jeg skulle gjøre. Ikke stikk pinnen opp i masken,men gå bak og stikk ned Anonymous poster hash: 92c4a...871 Ved vanlige rette masker liksom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå