Gå til innhold

Unge som hyler på lekeplassen- kan jeg si fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et borettslag hvor bygningene står rimelig tette, og i midten er en lekeplass. Når man velger å bosette seg slik, må man selvsagt regne med støy og bråk fra naboer og barn, og det er jo overhodet ikke noe problem. Det er bare hyggelig at barna koser seg med normal lek!

Men så er det slik at siden sommeren har vi hatt en nyinnflyttet familie med en unge som hyler KONSTANT. Og det er ikke snakk om sånne normale hvin eller gladskriking som barn har når de leker, eller gråt fordi noe er galt, men sånne skjærende "jomfruhyl" som går gjennom marg og bein. Vi har soverom mot lekeplassen, og lyden bærer ekstra godt oppover etasjene, og absolutt hver lørdag og søndag morgen blir vi vekket rundt 8-tiden av denne hylinga. Jeg er i ferd med å bli gal :( Ungen er vel i 3-årsalderen, og det virker som om leken hver eneste dag går ut på at broren løper etter henne og forsøker å ta henne, mens hun hyler. Og hyler. Og hyler. Det er ikke snakk om at moren ber henne dempe seg, hun sitter alltid passiv på en benk med hodet dypt ned i mobiltelefonen.

Det begynner å bli forferdelig frustrerende at vi aldri får sovet ut en lørdag eller søndag lenger. De går jo selvsagt inn igjen etter en tid, men da har man ligget og blitt mer og mer våken, og søvnen er ødelagt. Denne hylinga overdøver både sov-i-ro og andre ørepropper jeg har prøvd, selv med vinduet lukket.

Så er spørsmålet: Kan jeg ta dette opp med styret i borettslaget/moren til ungen? Eller vil jeg framstå som verdens verste klagekjerring? Jeg har ikke barn selv ennå, men masse nevøer og nieser, og jeg kan ikke skjønne at denne formen for hyling konstant i en time, dag etter dag, kan være normal... Jeg skjønner ikke hvordan moren kan tillate sånn oppførsel.

Anonymous poster hash: 389b1...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å klage anonymt til borettslagets ledelse?

Du er garantert ikke den eneste som reagerer på disse hylene. 😱

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at du mener at det er en type hyling som ikke inngår under "vanlig støy", men det er likevel spnn at alle er forskjellig, å når man velger å bosette seg oppå masse andre folk, må man nesten regne med det meste.

Jeg bor selv i ett lite borettslag, selv im jeg er en av få som har barn her. Likevel er jeg veldig stille som person, og hysjer ofte på barnet mitt for å ikke gjøre andre irritert. Mens selv irriterer jeg meg over de mindte ting, som at naboen oppe går over gulvet, leker med hunden, har sex og bråker om morgenen. Har ikke sovet ut en lørdag siden jeg flyttet inn her for over ett halvår siden.. Tror jeg må bosette meg lang utpå landet, uten naboer..

En annen ting, at de bråker kl. 8 synes jeg er ganske rimelig. Er det ikke kl.7 som er "vanlig" på tettbebygde steder?

Skrevet

Oi, nå kjenner jeg at jeg er rimelig glad for å bo i enebolig "på landet"....

Men altså, du kan godt ta dette opp! Jeg har to barn som liker å herje og hyle, men ikke tale om at de hadde fått terrorrisere nabolaget med dette! En kort stund i vill lek, ja. I timesvis på borettslagest lekeplass? NEI!

Ungene mine får beskjed om å dempe seg. Det er selvfølgelig flott at de leker og koser seg, men det fungerer ikke dersom de ikke lærer seg litt andre måter å leke på uten skrik og skrål slik som du beskriver...

Ta det opp du Enten anonymt eller på en hyggelig (så hyggelig som mulig) måte med mora... :)

Anonymous poster hash: 76bac...46a
Skrevet

Jeg bor vegg i vegg med en barnehage hvor de konstant løper rundt og hyler av glede halve dagen, men selv ikke dette bråket er i nærheten beskrevet slik du skriver om dette du opplever.

Gå ned og ta en prat med moren, borettslaget, hva som helst. Du er garantert ikke den eneste som tenker dette, men hvis ingen tar første skritt og gjør noe, så skjer ingenting fordi alle sitter passive og nervøse for å si ifra.

Faens tiltaksløse kjerring av en mor, bare fordi hun klarer å lukke ute lydene ved å begrave seg i mobilen så tror hun at alle andre gjør det, provoserende.

Bor man ved en lekeplass så skal en godta bråk og hyl, glede og latter, men faen ikke av den grad du beskriver hvor det trengs lydisolerende vegger for å stenge det ute.

Anonymous poster hash: 661f6...301
  • Liker 6
Skrevet

Be drittungen holde kjeft, ellers sender du ut hunden din som spiser barn.. Jeg har hatt samme problem her, og styret tok grep. Nå er det stille og fredelig i borettslaget :)

Anonymous poster hash: 939fc...158
  • Liker 3
Skrevet

Hadde stukket hodet ut av døra og bedt henne roe ned hylingen. Har flere ganger snakket til unger som hyler og skråler utover det normale utenfor huset. Unger tar det gjerne helt greit at man sier fra. Foreldrene er det ofte litt verre med, men det tåler du ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du kan si fra.

Anonymous poster hash: 8809c...a61
Skrevet

Jeg hadde snakka med mora hennes først. Hun bør jo få en sjanse til å rette på det selv først.

Normalt støy må en tåle, men dette er ikke det mener jeg.

Skrevet

Jeg bor i et borettslag hvor bygningene står rimelig tette, og i midten er en lekeplass. Når man velger å bosette seg slik, må man selvsagt regne med støy og bråk fra naboer og barn, og det er jo overhodet ikke noe problem. Det er bare hyggelig at barna koser seg med normal lek!

Anonymous poster hash: 389b1...a4d

Jeg bor også i borettslag, men er nok totalt uenig med deg.

Når en barnefamilie velger å bosette seg slik må barna få beskjed, og forstå at det bor andre i nærheten, og at de har naboer.

HVer sommer er det drittunger utenfor her som skriker av ingen god grunn, kan ikke ha verandadøra oppe om sommeren, og må ha på musikk hele tiden for å få fred fra disse djevelskapene.

I tillegg bor det en familie over meg, som flere ganger har hatt sånt lite basseng på terrassen, og bare tømmer det ut når de skal tømme den, slik at vannet fosser ned på min balkong. Snakk om mangel på respekt. Har de klart å fylle det der oppe, bør de klare å tømme det også.

Hylingen du nevner her er en TOTAL mangel på respekt for naboer, og jeg ville nesten vurdert en bekymringsmelding til BV. (Selv om jeg er totalt imot norskt bv..) De gjør mer skade enn nytte ofte.

• Liker 1
Skrevet

Nå kan ikke barn få kose seg på lekeplassen heller uten at det skal klages og sendes bekymringsmelding til bv...

Hvis dere virkelig er så ømfintlige for lyder så bør dere kanskje vurdere å flytte på landet...

Anonymous poster hash: 14c69...5d2
  • Liker 4
Skrevet

Nå kan ikke barn få kose seg på lekeplassen heller uten at det skal klages og sendes bekymringsmelding til bv...

Hvis dere virkelig er så ømfintlige for lyder så bør dere kanskje vurdere å flytte på landet...

Vet ikke om det var meg du henviste til her, men selvfølgelig skal barn få lov å leke på lekeplassen.

Men man behøver da virkelig ikke skrike for ingen grunn??

Det finnes en mellomting når det gjelder det meste. Jeg må godta at barn leker, og barn må forstå at de ikke bor på en gård med et par km til nærmeste nabo.

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp med borettslaget. Støy er forsåvidt ok, men langvarig og uvanlig plagsom støy alle lørdags- og søndagsmorgener over lengre tid bør det ikke være nødvendig å finne seg i. Hadde det vært en gang i blant måtte du nok bare funnet deg i det, men denne moren høres jo ikke ut som hun er bevisst på verden rundt seg i det hele tatt. Jeg bor midt i tettbygd boligstrøk jeg også, men ungene her får ikke leke bråkete leker før klokken er passert ca 10 på formiddagene, og jeg har aldri hørt den slags hyling som du beskriver få pågå over tid uten at en eller annen forelder tok tak i det.

Anonymous poster hash: 5dd1a...91e
Skrevet

Jeg mener nå det at på lekeplassen så må barna få lov til å utfolde seg, om det er å sitte i sandkassa å bygge sandslott eller søsken i vill lek. Spiller ingen rolle, når barna er på lekeplassen må de få leke å være seg selv. Jeg kunne forstått at det er irriterende hvis dette var kl. 0500 på morgenen men det er tross alt etter kl. 0700 og da bør det være greit.

Som sagt, hvis dette er problematisk så er det jo bare å flytte til en mer ubebodd del av landet, eller kjøpe seg ørepropper :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener nå det at på lekeplassen så må barna få lov til å utfolde seg, om det er å sitte i sandkassa å bygge sandslott eller søsken i vill lek. Spiller ingen rolle, når barna er på lekeplassen må de få leke å være seg selv. Jeg kunne forstått at det er irriterende hvis dette var kl. 0500 på morgenen men det er tross alt etter kl. 0700 og da bør det være greit.

Som sagt, hvis dette er problematisk så er det jo bare å flytte til en mer ubebodd del av landet, eller kjøpe seg ørepropper :)

Nei.. Foreldrene kan flytte til en mer åpen plass om ungene har et slikt behov for å skrike og hoie...

Skrevet

Nå er det forskjell på normal støy fra aktive barn, og direkte skjemmende bråk som forringer alle naboenes hverdag, da.

TS presiserer jo tilogmed at hun skjønner at barn skal høres, at noe må man medregne når man bor i nærheten av andre, og forteller at hun er vant til barn, så jeg oppfatter overhodet ikke at dette er snakk om en sart og sensitiv person som ikke tåler normalt "bråk" fra barn.

Anonymous poster hash: 6cf05...c56
Skrevet

Alle barn har behov for å skrike og skråle i blant. Noen mer enn andre, sånn er det bare. Synes det er flott at moren til denne lille hyleren og broren tar de med ut på lekeplassen så de får skreket fra seg før de går hjem igjen og forstyrrer eventuelle naboer som kanskje til og med bor i samme hus.

Når vi bor så tett i tett som vi ofte gjør i byene så er det sånn at man må akseptere at vi er forskjellige. Noen barn er rolige og lager nesten aldri en høy lyd, mens andre er mer høylytte og andre synes det er gøy å bli jaget av broren sin å hyler av fryd. Ok, det er kanskje ikke så frydefullt å høre på, men livet kan ikke bare være fuglesang og sukkerspinn.

• Liker 1
Skrevet

Har bedt slike unger om klappe igjen før. Når de bare hyler fordi det er fysisk mulig å hyle. De klappet igjen og holdt kjeft senere og.

Anonymous poster hash: 4324d...018

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror denne familien har godt av å få beskjed om at dette ikke er akseptabelt. Ungen lærer om sosiale normer, og mor at hun har forbedringspotensiale i oppdragerrollen. Det som evt. skjer til slutt er at lekeplassen blir fjernet fra borettslagets eiendom da den er mer til bry enn til glede, om mange nok klager. Opplevd dette før, nå må man søke om å få bruke plenen.

Anonymous poster hash: bef71...d56
  • Liker 1
Skrevet

Lek og glad lyder er greit, men hyling er ikke greit. 3 åringen min får ikke lov å hyle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...