AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #1 Skrevet 20. september 2014 Jeg og min samboer ønsker etterhvert å slutte med prevansjon å gå over på såkalte sikkre perioder. Vi ønsker ikke at jeg blir gravid nå, men vi vil starte prøvingen etter neste sommer så det er ikke krise hvis jeg blir gravid. Hva er dine erfaringer på god og vondt med sikkre perioder? Har du eller noen du kjenner blitt gravide med denne metoden? Har du noen tips eller råd? Anonymous poster hash: d0512...802
Athene Skrevet 20. september 2014 #2 Skrevet 20. september 2014 Når du slutter på pillen må du vente noen måneder før du kan begynne med det, da syklusen kan være veldig uforutsigbar i begynnelsen. Men går du rett fra kondom er det en annen sak. Det å bruke denne metoden krever at du er helt regelmessig, og har en god ide om når eggløsning er. Kartlegging med temperaturmåling eller fertilitetsmonitor noen måneder før man setter i gang er nødvendig. Sikre perioder er en av de minst sikre prevansjonsmetodene, da det er så mange feilkilder. Så man må være forberedt på å bli gravd. Man må også avstå fra sex ganske mange dager i måneden. Man kan bli gravid ved å ha sex 5-6 dager før eggløsning, eggløsningsdagen og dagen etter, det er altså ca en uke som ikke er sikker pr måned. Usikkerheten består i å vite når denne uka er. Eggløsning skjer i snitt 11-17 dager før første dag i neste mens, men man har ingen sikkerhet for hvor mange dager etter mens dette skjer. Selv valgte vi hoppe av i svingen kombinert med sikre perioder det siste året før vi ble prøvere. Det viste seg senere at vi ikke kunne bli gravide uansett, så om det virket eller ikke kan jeg ikke uttale meg om
Jenna Skrevet 20. september 2014 #3 Skrevet 20. september 2014 Jeg er resultatet av sex under sikker periode. Som i typ dag det ikke skulle være mulig på noen måte å bli gravid. Sitter nå her den dag i dag.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Retting...: sikre, ikke sikkre. Og prevensjon, ikke prevansjon... Anonymous poster hash: 0ec2c...a44
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Har god erfaring med sikre perioder kombinert med kondom, etter hvert hopp av i svingen. I begynnelsen hadde jeg kun kontroll på når eggløsning kom, sikker periode to dager etter el. Senere når jeg fikk stabil syklus og kjente kroppen bedre ble det sikre perioder både før og etter el. Ble gravid første PP når vi startet prøving, etter ca 5 år. Anonymous poster hash: 1182c...345
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 TS; Jeg har brukt p-pillen i noen år så her kan kanskjer temperaturmåling sammen med kalendermetoden lurt for å finne rett tidspunkt for eggløsning. Vi er forbedret på å bruke kondom 4 - 5 dager før eggløsningen og en dag etter eggløsningen så jeg håper dette går bra. Det er som sagt ingen krise dersom jeg blir gravid nå, men det er ikke helt ønskelig enda. Jeg har god tro på sikre perioder etter å ha lest denne studien som tilsier at dersom alt blir gjort rett så er metoden nokså sikker, men ikke helt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17314078 Anonymous poster hash: d0512...802
Athene Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Jeg har brukt p-pillen i noen år så her kan kanskjer temperaturmåling sammen med kalendermetoden lurt for å finne rett tidspunkt for eggløsning. Anonymous poster hash: d0512...802 Når du har brukt pillen kan syklusen "hoppe" litt noen måneder, så vær ekstra forsiktig. Kalendermetoden er derfor lite verdt før du har 6-7 måneder med stabile sykluser. Husk at temping kun kan vise når eggløsning har vært. Først etter tre dager med høye temperaturer kan man være sikker på at eggløsning har vært. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå