Gå til innhold

Kan jeg bruke andre sine bilder på blogg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage en blogg hvor jeg legger ut inspirasjonsbilder av hus/interiør/hage, men kan jeg bruke andre sine bilder? Som f.eks jeg finner på Pinterest eller Google? Hvordan er reglene ang dette? Vil ikke gjøre noe galt :)

Anonymous poster hash: 14140...c5f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må høre med rettighetshaver. Ofte så krever de ikke annet enn kreditering/link, med mindre det er en viss kommersiell verdi i foretaket ditt.

• Liker 1
Skrevet

Bloggere tror jo at alt er fritt vilt når det kommer til bilder, men hadde jeg vært deg hadde jeg eventuelt spurt de som eier bildet (å finne kontaktinfo er ikke vanskelig), eller å ha med en direktelink på/under bildet om du ikke finner de med opphavsrettighetene.

Skrevet

Okei. Jeg kan ikke skrive at jeg har funnet bildene på pinterest da? Det kommer til å ta lang tid å spørre forskjellige brukere for hvert bilde jeg skal legge ut når hele bloggen skal handle om bilder. Men som sagt så vil jeg ikke gjøre noe ulovlig.

Skrevet

Okei. Jeg kan ikke skrive at jeg har funnet bildene på pinterest da? Det kommer til å ta lang tid å spørre forskjellige brukere for hvert bilde jeg skal legge ut når hele bloggen skal handle om bilder. Men som sagt så vil jeg ikke gjøre noe ulovlig.

Da kan du i grunn like godt skrive at du har funnet bildene på Internett. Poenget er at den som har tatt bildet enkelt skal kunne finnes for folk som ser det. Så enten må du ta deg bryet med å spore dem opp, eller bruke dem uten tillatelse.

Gjest Santa Barbara
Skrevet (endret)

Da kan du i grunn like godt skrive at du har funnet bildene på Internett. Poenget er at den som har tatt bildet enkelt skal kunne finnes for folk som ser det. Så enten må du ta deg bryet med å spore dem opp, eller bruke dem uten tillatelse.

Feil

Endret av Santa Barbara
Skrevet

Men så lenge jeg legger med link under bildet er det lov altså?

Gjest Santa Barbara
Skrevet

Hvordan er det feil?

Jeg postet feil :P

Skrevet

Men så lenge jeg legger med link under bildet er det lov altså?

Nei. Man må høre med eier. Så må eier selv få velge om det holder med kreditering, link eller økonomisk kompensasjon.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Man må høre med eier. Så må eier selv få velge om det holder med kreditering, link eller økonomisk kompensasjon.

Okei, da var det goodbye til den ideen.

Skrevet

Pinterest er stort sett samlinger linket fra andre uten forespørsel. Skal du bruke bilder du ser der så følg link og se om siden de er tatt fra er opphavet. Spør så. Alternativt om du ikke får kontakt får du skrive en disclaimer hvor du nevner hvem som har opphavsrett samt legge til link osv. Se hvordan aviser og magasiner gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...