Gå til innhold

Trampoline - Farlig?

Kan barna ta salto på trampoline?  

3 stemmer

1. 1. Kan barna ta salto på trampoline?

• Nei, salto er for farlig!
      11
    • Ja, på en stor trampoline er det greit.
      16
    • Nei, barn bør ikke bruke trampoline overhodet.
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt stor trampoline til barna, med sikkerhetsnett. Men er uenig om hvor farlig det er, og dermed hva barna tår lov til.

På trampolinen står det advarsel mot å ta salto, men jeg mener det må være halve moroa for barna, hva synes dere?

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg synes ikke det.

Trampoline er gøy, men nakkeskader er så alvorlig at jeg ikke vil oppfordre til atferd som øker risikone for å få det. Og da hjelper ikke sikkerhetsnett.

Husk uansett på at dere har ansvar for andres barn når de er på trampolinen, så hvis andres barn brekker nakken risikerer dere å stå ansvarlige...

Skrevet

Ja til salto. De må da få være barn! :) Sansynligheten for at noe skal gå galt er så liten at skulle man leve etter det kunne man ikke gjort noe som helst.

Skrevet

Norges Gymnastikk- og Turnforbund har en del nyttig lesning ang. hagetrampoliner.

http://www.gymogturn.no/t2.asp?p=38167

Bl.a disse sikkehetsreglene for hagetrampoliner: http://www.gymogturn.no/t2.asp?p=38167&x=1&a=76373

Trampoliner bør brukes med fornuft. Anbefaler ellers trenerkurs i trampoline. http://www.gymogturn.no/t2.asp?p=34497

Men man må faktisk opp i nivå 2 på trenergodkjenningen for å ha lov til å instruere i salto. Det sier vel litt om at dette faktisk ikke er helt ufarlig...

Gjest Danielle 73
Skrevet

Ja selvfølgelig skal de få lov til å være barn, men aldri i verden om jeg hadde latt mine unger få lov til å hoppe salto. De har det ikke mindre gøy forde, og de er ikke mindre barn heller. Mangne andre måter å hoppe på.

Om sjansen er liten, er vanskelig å si, og det finnes mye å være redd for, men jeg ville likevel ikke lagt opp til det. hva om ungen brekker nakken da? Hadde aldri tilgitt meg selv vist det hadde skjedd og spesielt ikke vist jeg hadde gitt dem lov til det.

Det er bare sundt for unger og la dem få vite konsekvenser av det også. Da lærer de lettere å ta ansvar. :wink:

Gjest Esther
Skrevet

Det kommer helt an på barnas alder - jeg mener at sikkerhetsnett er det viktigste på en trampoline. De skadene jeg kjenner til har skjedd hvis unger har falt av trampolinen.

Sønnen min tar salto overalt ellers - jeg nekter ham derfor ikke å ta salto på trampoliner. Men etter å ha slått nasen sin kraftig så er han automatisk mer forsiktig. Etter min mening så kjenner de fleste barn sin egen begrensning. Jeg tror faktisk at jo mer man slipper ungene fri og lar dem prøve på - jo bedre klarer de seg.

Det er etter mine begreper mye bedre at man lærer barna å være forsiktige istedet for å forby alt mulig.

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg har ikke kjøpt trampoline til min datter. Fordi jeg da har ansvaret når alle naboungene hopper også.. Jeg er redd nok for min datter.

Hun har hoppet hos andre og tar salto.. Jeg visste ikke at hun tok salto før hun stolt viste meg det..(hun hadde lært det hos onkelen..)

Jeg er litt redd for trampoline, men sier ikke nei.. Men, det må være sikkerhetsnett, ellers får hun ikke lov..

tusjen

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg kjenner en som skulle ta salto, og så var en av fjærene rundt røket. Han landet med hodet først (ikke pga fjærene, men fordi han ikke fikk det til), hodet kom nedi dette hullet, og de andre hoppet videre en stund før de oppdaget hva som hadde skjedd. Hodet lå mao spent fast, mens kroppen spratt frem og tilbake oppå.

Det gikk bra, men kunne like gjerne ha endt med lamhet fra halsen og ned.

Forøvrig skal man helst ikke hoppe mer enn 1 om gangen heller, spesielt ikke voksne og barn. Dette fordi spensten kan bli ujenv, spå man plutselgi landet et annet sted (eks utenfor...) enn man først trodde Men dette blir mer trygt med sikkerhetsnett.

Skrevet

Jeg tar salto på trampolinen i hagen selv, da kan jeg vel ikke nekte barna. Ikke at de tør da..... :ler:

Skrevet

Naboen kjøpte trampoline til barna sine i fjor, resultatet var:

- en brukket arm.

- en forstuet fot.

- tre hode kuler.

- og div andre små skader.

Unødvendig, spør du meg.

Jeg er helt imot trampoliner i hager,

og om man absolutt må ha det, synes jeg man kan grave den ned.Ofte ser jeg nabo barna hoppe fra lekestua ned på trampolina, og det skremmer vannet av meg. Og når nevøen min skulle ta salto hos en kompis, landet han på ryggen og slo ut luften av lungene.

Så jeg hadde ikke latt mine barn få ta salto, ser helst at de ikke hopper i hele tatt.

Bortsett fra når vi er i sommerland o.lig.

Skrevet

Vi har hatt trampoline i hagen i mange år, ikke så mye som en brukket negl..... :wink:

Skrevet

-og jeg hopper også ned fra verandaen hvis jeg får lyst.... :tunge1:

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg har opplevd at en jeg kjenner skadet seg på en trampoline da jeg var barn, og jeg hoppet faktisk der sammen med ham og en venninne. Han fikk en kraftig strekk i nakken og etter det har jeg skrekken. Har satt foten ned på dette, skal ingen trampoline inn i denne hagen i hvert fall. Ser ingen grunn til å utsette våre eller naboens barn for dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har sagt nei til salto, men ja til at de kan være to stk på trampolinen samtidig. Det skal de helst ikke heller da, men det er jo det de synes er aller kjekkest... :)

Gjest Poirot
Skrevet
Vi har sagt nei til salto' date=' men ja til at de kan være to stk på trampolinen samtidig. Det skal de helst ikke heller da, men det er jo det de synes er aller kjekkest... :)[/quote']

Har man sikkerhetsnett reduseres faren betraktelig ved at man ihvertfall ikke plutselgi spretter utenfor pga tyngeforsykvning.

Skrevet

Så lenge man har sikkerhetsnett og tramplinen står sikkert og ikke for mange oppå den samtidig, ser jeg ikke noe galt i å la barna få ta salto.

Jeg har prøvd det, men en gang kom jeg ikke helt rundt og falt ned på hodet. Gikk helt greit det selv om jeg har nakkesleng, men må innrømme at jeg var litt mer forsiktig etterpå.

Skrevet

Vi hakke nett heller vi....... :sjarmor:

Men jeg har drevet aktivt med turn og trampoline, så jeg vet jo hva jeg driver med.....

Gjest Anonymous
Skrevet

To stykker (eller fler :hakeslepp: )på trampoliner er helt uhørt, og veldig farlig! Trampoliner skal en ha respekt for selv om det er kjempegøy dersom den brukes forsvarlig. Jeg har også drevet aktivt med turn og får vond i magen når jeg ser hvor mye uvett det er rundt i de tusen hager. Salto eller ikke salto, pass på barna når de er på trampolina!

Skrevet

Jeg kjenner noen som var de første i nabolaget som fikk trampoline. Der måtte nabobarna som skulle hoppe ha skriftelig tillatelse fra foreldrene sine.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg kjenner noen som var de første i nabolaget som fikk trampoline. Der måtte nabobarna som skulle hoppe ha skriftelig tillatelse fra foreldrene sine.

Meget smarte foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...