Gå til innhold

Rengjøring av komfyr - varmeelementene?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en komfyr som trenger rengjøring, og jeg har funnet frem all slags rengjøringstips for emalje, glassdør osv, men det er et område jeg ikke har sett nevnt noe sted: Varmeelementene (grillelementer? Usikker på rette begrep) øverst i komfyren. Deler av disse har fastbrent fett på seg, sikkert etter sprut og at man har kommet borti når man tok mat ut av komfyren.

Kan disse behandles på samme måte som resten av innsiden av ovnen? Grunnet astma bruker jeg ikke ordinær ovnsrens, så jeg tenkte å prøve meg fram med andre produkter, som f.eks grønnsåpe eller eddik. Men altså: Kan jeg behandle disse elementene på lik linje som komfyrveggene?

Anonymous poster hash: 270fa...979
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/872034-rengj%C3%B8ring-av-komfyr-varmeelementene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmeelementer ligger normalt skjult inne i ovnen. Grillelementene ligger normalt som rør utenpå ovnens tak.

Tidligere i uka var det et tips fra facebook som ble gjengitt i diverse aviser samt i Lønsj på nrk P1.

Du skulle skru ovnen på 150 grader sette inn en ildfast skål med salmiak oppe i ovnen og en skål med kokt vann nede i ovnen. Skru ovnen av og la dette stå natten over, før du tok salmiaken over i en vaskebøtte, tilsette litt Zalo e.l. og vaske. Da skulle alt av fastbrent fett og skitt forsvinne som dugg for solen. MED forbehold om at jeg husker fremgangsmåten riktig.

Synes det er veldig rart at du med astma tenker å bruke både grønnsåpe og eddik. Dette er jo blant trigger verstinger mht. Rengjørings- og matprodukter lungespesialisten min råder meg til å holde meg unna, nettopp pga. Astma.

Anonymous poster hash: eab0d...727

Gjest Margit Spat

Har man astma skal man i alle fall holde seg unna salmiakktrikset! Salmiakk er jo en versting når det gjelder irritasjon av luftveiene.

De siste timene har det kommet flere advarsler mot den metoden som er nevnt i innlegget over, se f.eks her:

http://www.dt.no/nyheter/dansk-kvinne-i-koma-etter-salmiakk-trikset-1.8591277

Jeg har lest flere tips om å bruke en blanding av natron eller bakepulver og vann når man renholder stekeovnen. HAr ikke prøvd det selv, men det er jo relativt snille kjemikalier. Man smører på denne blandingen og lar det virke i noen timer før man vasker det vekk med vann. Ingen varme i ovnen verken før eller undervegs i prosessen.

Har man astma skal man i alle fall holde seg unna salmiakktrikset! Salmiakk er jo en versting når det gjelder irritasjon av luftveiene.

De siste timene har det kommet flere advarsler mot den metoden som er nevnt i innlegget over, se f.eks her:

http://www.dt.no/nyheter/dansk-kvinne-i-koma-etter-salmiakk-trikset-1.8591277

Jeg har lest flere tips om å bruke en blanding av natron eller bakepulver og vann når man renholder stekeovnen. HAr ikke prøvd det selv, men det er jo relativt snille kjemikalier. Man smører på denne blandingen og lar det virke i noen timer før man vasker det vekk med vann. Ingen varme i ovnen verken før eller undervegs i prosessen.

Hei

Artikkelen i linken er fjernet. Kan du fortelle om hva som hendte med kvinnen og hvorfor?

Anonymous poster hash: a8c83...614

Ba.no så finner du første artikkelen om salmiakktrikset, og advarslene.

Pga. Advarslene som jeg ble obs på etter at jeg hadde skrevet første svar i tråden her, rapporterte jeg meg selv og bad om at innlegget mitt ble slettet, fordi jeg da var blitt obs på farene ved salmiaken!

Skal man bruke salmiaktrikset så vil jeg faktisk ikke under noen omstendigheter anbefale noen å prøve dette over natten, men før man forlater huset for noen timer og har tid til å nåde lufte og vaske mår man kommer hjem igjen. Og ingen husdyr innendørs mens salmiaken står i ovnen!

Detter er et godt eksempel på anbefalinger som går som en rød tråd på nettet og etterhvert viser seg å ha skadepotensiale, ala eddik i vaskemaskin!

Eller blande bakepulver, natron og gudene vet hva, sammen til små "ABB-bomber".

Annonse

Gjest Margit Spat

Eller blande bakepulver, natron og gudene vet hva, sammen til små "ABB-bomber".

Man lager ikke akkurat dødelige bomber av å blande bakepulver eller natron med vann i en åpen beholder, og ikke er det veldig irriterende for luftveiene, heller :biggrin:

Jeg ser lenken ikke virker, men saken handler om at en kvinne i Danmark skal ha forsøkt seg på salmiakktrikset og falt bevisstløs om på kjøkkenet.

Synes det er veldig rart at du med astma tenker å bruke både grønnsåpe og eddik. Dette er jo blant trigger verstinger mht. Rengjørings- og matprodukter lungespesialisten min råder meg til å holde meg unna, nettopp pga. Astma.

Jeg reagerer på dunstene fra mange rengjøringsmidler beregnet for kjøkken og bad. Grønnsåpe og utvannet eddik reagerer jeg ikke på. Jeg bruker derfor utvannet eddik blant annet til rengjøring av dusj o.l. Salmiakk er ikke et produkt jeg bruker noensinne.

Det ble nå i alle fall til at jeg rengjorde komfyren med grønnsåpe og vanndamp. Tok ikke sjansen på å ha såpen direkte på grillelementene siden jeg fortsatt var usikker, så rene er de ikke. Men, det lukter i alle fall ikke svidd lenger når komfyren er i gang, det er da noe. :)

Anonymous poster hash: 270fa...979

Sett inn en skål med rent vann i en varm ovn. Kan gjerne skru av ovnen når det er blitt varm.

Vannet vil løse opp fastbrente ting så det ihvertfall blir litt enklere å vaske.

Har såvidt testet nano svamp fra enklere liv, og den tok den skitne ovnsdøra lett. Uten at jeg hadde varmet ovnen først.

Stampen skal kun brukes med vann, brukte litt zalo får å få vekk fettet som ble sittende i svampen. Brukte også svampen på noe fastbrent på kokeplatene, og de har ikke blitt så rene med noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...