AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #1 Skrevet 20. september 2014 Er ferdig utdannet sosionom og har startet å jobbe i kommunen, ser at mange der er fagorganisert, men er det egentlig noe vits i å være medlem? De fleste i FO. Hva kan jeg evt. få bruk for dem til? Anonymous poster hash: e5c1d...98d
Muscae Skrevet 20. september 2014 #2 Skrevet 20. september 2014 Du får som regel de samme godene uavhengig av om du er organisert eller ei. Men du blir på en måte en gratispassasjer, som ikke bidrar, men som likevel tar del i det positive de utretter. - De forhandler lønna di. (Får du uansett om du ikke er medlem) - De gir deg ofte billig og gunstig forsikring og andre medlemstilbud (får du ikke om du ikke er medlem). - De arrangerer kurs og forelesninger for sine medlemmer (Får du ikke om du ikke er medlem) - De kan hjelpe til å løse konflikter på arbeidsplassen, da de kjenner godt til gjeldende lovverk. Kan være veldig nyttig om en får for lite lønn, dårlige arbeidsforhold, ikke får jobbe den tiden som er avtalt/må jobbe mer enn den tiden som er avtalt, om en føler seg forbigått ved ansettelser/forfremmelser osv. (Får du ikke om du ikke er medlem) - De betaler deg lønn dersom du streiker (Får du ikke om du ikke er medlem) - De kan gi deg stipender dersom du ønsker å videreutdanne deg. (får du ikke om du ikke er medlem. 7
FoxyFish Skrevet 20. september 2014 #3 Skrevet 20. september 2014 Du får som regel de samme godene uavhengig av om du er organisert eller ei. Men du blir på en måte en gratispassasjer, som ikke bidrar, men som likevel tar del i det positive de utretter. - De forhandler lønna di. (Får du uansett om du ikke er medlem) - De gir deg ofte billig og gunstig forsikring og andre medlemstilbud (får du ikke om du ikke er medlem). - De arrangerer kurs og forelesninger for sine medlemmer (Får du ikke om du ikke er medlem) - De kan hjelpe til å løse konflikter på arbeidsplassen, da de kjenner godt til gjeldende lovverk. Kan være veldig nyttig om en får for lite lønn, dårlige arbeidsforhold, ikke får jobbe den tiden som er avtalt/må jobbe mer enn den tiden som er avtalt, om en føler seg forbigått ved ansettelser/forfremmelser osv. (Får du ikke om du ikke er medlem) - De betaler deg lønn dersom du streiker (Får du ikke om du ikke er medlem) - De kan gi deg stipender dersom du ønsker å videreutdanne deg. (får du ikke om du ikke er medlem. Dette var veldig godt oppsummert. Jeg vil påstå at det absolutt er viktig å fagorganiserte seg. Det er enorme mengder kompetanse i et fagforbund, og det gjør man lurt i å benytte seg av. Jeg tror også, med de angrepene som høyresiden fyrer mot arbeidsmiljøloven, at fagforeningene og dyktige tillitsvalgte vil bli enda viktigere fremover. Det blir litt som å vurdere forsikring på huset sitt, da det er lite sannsynlig at det brenner ned. Om det først brenner er det for sent å ringe forsikringsagenten. Dessuten kan man trekke av store deler av beløpet på selvangivelsen. Vinn - vinn 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Du får som regel de samme godene uavhengig av om du er organisert eller ei. Men du blir på en måte en gratispassasjer, som ikke bidrar, men som likevel tar del i det positive de utretter. - De forhandler lønna di. (Får du uansett om du ikke er medlem) Det klarer jeg nå fint på egenhånd. - De gir deg ofte billig og gunstig forsikring og andre medlemstilbud (får du ikke om du ikke er medlem). Har allerede innboforsikring til kun kr 78 - De arrangerer kurs og forelesninger for sine medlemmer (Får du ikke om du ikke er medlem) Går på nok fra før av. - De kan hjelpe til å løse konflikter på arbeidsplassen, da de kjenner godt til gjeldende lovverk. Kan være veldig nyttig om en får for lite lønn, dårlige arbeidsforhold, ikke får jobbe den tiden som er avtalt/må jobbe mer enn den tiden som er avtalt, om en føler seg forbigått ved ansettelser/forfremmelser osv. (Får du ikke om du ikke er medlem) Her har vi vel arbeidstilsynet og verneombudet? Ellers kan jeg rydde opp selv. - De betaler deg lønn dersom du streiker (Får du ikke om du ikke er medlem) Betaler FO lønn for streik?? - De kan gi deg stipender dersom du ønsker å videreutdanne deg. (får du ikke om du ikke er medlem. Jeg ønsker ikke det. Anonymous poster hash: e5c1d...98d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #5 Skrevet 20. september 2014 Motspørsmål til tittelen: Er det egentlig nødvendig med forsikringer? Anonymous poster hash: bee40...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #6 Skrevet 20. september 2014 Motspørsmål til tittelen: Er det egentlig nødvendig med forsikringer? Anonymous poster hash: bee40...ba4 Hvis du har andre måter å sikre deg på ved brann, sykdom, tyveri etc. så vil jeg si nei, det er ikke nødvendig. Anonymous poster hash: e5c1d...98d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #7 Skrevet 20. september 2014 Hvis du har andre måter å sikre deg på ved brann, sykdom, tyveri etc. så vil jeg si nei, det er ikke nødvendig. Anonymous poster hash: e5c1d...98d Virker egentlig som om at du allerede har bestemt deg om at det ikke er vits å organisere seg, så hvorfor spør du?Anonymous poster hash: 65c08...e16 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #8 Skrevet 20. september 2014 Jeg spør fordi jeg lurer, klarer jo ikke selv å se poengene. Detter et forresten et diskusjonsforum. Anonymous poster hash: e5c1d...98d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #9 Skrevet 20. september 2014 Jeg har akkurat meldt meg ut av min fagforening. Jeg betalte over 600 kr i måneden og kan ikke si at det var verdt det, nei. Lønna jeg har er bra og forsikring får jeg til langt under den prisen. Jeg setter heller pengene på sparekonto. Anonymous poster hash: 72ccc...0c8 1
Muscae Skrevet 20. september 2014 #10 Skrevet 20. september 2014 Anonymous poster hash: e5c1d...98d Da lar du være da. Jeg gidder ikke å overbevise deg. Du jobber i kommunen, og stiller egentlig ganske sterkt allerede. På grunn av alt fagforeningene, med LO i fronten, har forhandlet frem tidligere. Du kan se litt til USA, der du i mange yrker blir uglesett om du er i en fagforening. Der er det mange som ikke får lønnen sin når de skal, de kan bli oppsagt på dagen, de får ikke fri fra jobb når de trenger det, de må forhandle lønn selv, og mange er villige til å jobbe for svært lav lønn, siden det står hundrevis i kø for å ta jobben deres. De må også jobbe mange timer uten overtidstillegg, ofte uten pauser, og de får ikke alltid det de trenger av sikringsutstyr, verneutstyr og HMS-tilpasset arbeidsutstyr. Nå snakker jeg selvsagt ikke om wall street folkene, men de som jobber på verksted, som bygningsarbeidere, eller andre yrker der man ikke er en spesielt attraktiv arbeidstaker (Bare en av mange tusen som kan gjøre akkurat samme jobben). Hadde fagforeningene vært mer aktive der ville mange fått det bedre på jobb. Her har foreningene allerede tatt den kampen for lenge siden, og har fått lovfestet mange goder for arbeidstakere, blant annet rett til overtidsbetaling, rett til betalt for ugunstig arbeidstid, rett til pauser, og det foreligger krav om riktig sikring, regler for arbeidstøy, krav om HMS-arbeid og ikke minst, RETTEN TIL SYKEMELDING! 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #11 Skrevet 20. september 2014 Da lar du være da. Jeg gidder ikke å overbevise deg. Du jobber i kommunen, og stiller egentlig ganske sterkt allerede. På grunn av alt fagforeningene, med LO i fronten, har forhandlet frem tidligere. Du kan se litt til USA, der du i mange yrker blir uglesett om du er i en fagforening. Der er det mange som ikke får lønnen sin når de skal, de kan bli oppsagt på dagen, de får ikke fri fra jobb når de trenger det, de må forhandle lønn selv, og mange er villige til å jobbe for svært lav lønn, siden det står hundrevis i kø for å ta jobben deres. De må også jobbe mange timer uten overtidstillegg, ofte uten pauser, og de får ikke alltid det de trenger av sikringsutstyr, verneutstyr og HMS-tilpasset arbeidsutstyr. Nå snakker jeg selvsagt ikke om wall street folkene, men de som jobber på verksted, som bygningsarbeidere, eller andre yrker der man ikke er en spesielt attraktiv arbeidstaker (Bare en av mange tusen som kan gjøre akkurat samme jobben). Hadde fagforeningene vært mer aktive der ville mange fått det bedre på jobb. Her har foreningene allerede tatt den kampen for lenge siden, og har fått lovfestet mange goder for arbeidstakere, blant annet rett til overtidsbetaling, rett til betalt for ugunstig arbeidstid, rett til pauser, og det foreligger krav om riktig sikring, regler for arbeidstøy, krav om HMS-arbeid og ikke minst, RETTEN TIL SYKEMELDING! Kanskje de har bidratt til en del tidligere, men jeg ser ikke lenger poenget med en slik fagforening i dag, før ja, men nå gjør de ikke stort. Medlemmer av FO får vel heller ikke betalt om de streiker. Anonymous poster hash: e5c1d...98d
Muscae Skrevet 20. september 2014 #12 Skrevet 20. september 2014 Kanskje de har bidratt til en del tidligere, men jeg ser ikke lenger poenget med en slik fagforening i dag, før ja, men nå gjør de ikke stort. Medlemmer av FO får vel heller ikke betalt om de streiker. Anonymous poster hash: e5c1d...98d FO betaler streikestønad, som skal utgjøre 70% av brutto lønnstrekk (hva nå enn det betyr...) Kilde: https://www.fo.no/getfile.php/07%20L%C3%B8nn%20og%20arbeidsvilk%C3%A5r/Tariff%202014/Ofte%20spurte%20sp%C3%B8rsm%C3%A5l%20om%20streik.pdf 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #13 Skrevet 20. september 2014 Det betyr vel at de kun dekker opp 70 og ikke 100 % av lønna ved streik. Anonymous poster hash: e5c1d...98d
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2014 #14 Skrevet 20. september 2014 (endret) Dette var veldig godt oppsummert. Jeg vil påstå at det absolutt er viktig å fagorganiserte seg. Det er enorme mengder kompetanse i et fagforbund, og det gjør man lurt i å benytte seg av.Jeg tror også, med de angrepene som høyresiden fyrer mot arbeidsmiljøloven, at fagforeningene og dyktige tillitsvalgte vil bli enda viktigere fremover. Det blir litt som å vurdere forsikring på huset sitt, da det er lite sannsynlig at det brenner ned. Om det først brenner er det for sent å ringe forsikringsagenten. Dessuten kan man trekke av store deler av beløpet på selvangivelsen. Vinn - vinn Ja. Veldig viktig poeng. Endret 20. september 2014 av Gjest 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #15 Skrevet 20. september 2014 Du bør organisere deg, spesielt når du jobber innenfor helse og velferd i kommunal sektor. Mye snusk der. Men du bør velge en fagforening som jobber for det du synes er viktigst. Ønsker du en fagforening som jobber for de svake i samfunnet velger du FO, ønsker du en som jobber aktivt for bedre lønns og arbeidsvilkår finner du deg en annen forening. Anonymous poster hash: 51a04...d16
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #16 Skrevet 20. september 2014 Dersom du ender i arbeidskonflikt, er det bare til en viss grad at Verneombud kan hjelpe. Og dersom det ender i retten, vil du selv måtte betale advokat, mens som fagorganisert er dette dekket. Anonymous poster hash: bee40...ba4 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #17 Skrevet 20. september 2014 Anonymous poster hash: e5c1d...98d Hvor høy forsikringssum har du på innboet for de 68 kr i mnd da?Anonymous poster hash: ece95...cb2
smilo Skrevet 20. september 2014 #18 Skrevet 20. september 2014 Hvor høy forsikringssum har du på innboet for de 68 kr i mnd da?Anonymous poster hash: ece95...cb2 Og får du beholde dette når du ikke lenger er student? 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #19 Skrevet 20. september 2014 Jeg opplever at fagforeningen er svært grei å ha ved lokale lønnsforhandlinger. Jeg fikk opprykk fra førstekonsulent til seniorkonsulent med svært god hjelp, noe jeg aldri hadde klart alene. På min offentlige arbeidsplass har vi noen svært dyktige tillitsvalgte som er spesielt opptatt av stillingsplassering og lønnstrinn, noe som har gjort at ingen sitter med oppgaver utenfor den opprinnelige stillingen uten å bli kompensert for dette. Jeg kjenner utrolig mange i min sektor som gjør oppgaver som er over deres stilling. Anonymous poster hash: a1031...bd5 1
petterm Skrevet 21. september 2014 #20 Skrevet 21. september 2014 (endret) - De forhandler lønna di. (Får du uansett om du ikke er medlem) . "Det klarer jeg nå fint på egenhånd." Som uorganisert kan du hverken stille lønnskrav i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger eller forhandle lønn. Kommunen kan gi deg lønnstillegg allikevel, men det er ingen som stiller krav på vegne av deg. Så lenge arbeidsgiver følger lover og regelverk og behandler deg OK så er alt såre vel som uorganisert. Hvis kommunen gjør endringer eller går til oppsigelse som er tvilsom, evt. Hvis kommunen bryter regelverket på andre måter så får uorganiserte ikke hjelp, og den dagen problemene dukker opp er det for seint å organisere seg. En arbeidsrettssak koster fort mange hundre tusen kr.. Ser mange innlegg på KG om folk som har problemer der de ville hatt god nytte av å være organisert.. Endret 21. september 2014 av petterm 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå