AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #1 Skrevet 19. september 2014 Hei, jeg har havnet oppi en vond økonomisk situasjon og jeg vet ikke hvordan jeg skal legge opp budsjettet framover. Jeg pleide å tjene mellom 12000 - 18000 kr i mnd og pleide å kjøpe det jeg ville og spise det jeg ville uten å tenke på økonomien min. Dette førte til at jeg gikk på en skikkelig smell da jeg mistet jobben. Nå har jeg flyttet hjem igjen og har skaffet meg en deltidsjobb, dette vil gi meg en inntekt på 5000 kr i mnd. Jeg har nettopp begynt å studere og prøver å få livet på rett kjøl igjen. Dette innebærer blant annet at jeg må sette opp ett budsjett for første gang. Håper noen kan hjelpe meg med det. Jeg tjener 5000 kr i mnd. Faste utgifter: Mobil 200kr månedskort 390 kr Dette er det jeg har av utgifter per måned; kost og losji dekkes av foreldrene mine. Men dessverre så ender jeg opp med å tømme kontoen hver eneste måned. Hvordan kan jeg bli flinkere til å spare? Og hvordan ville du ha lagt opp budsjettet til denne inntekten og livsstilen? Jeg har få faste utgifter, men klarer likevel ikke å spare penger. Anonymous poster hash: 315d6...6b3
masekopp Skrevet 19. september 2014 #2 Skrevet 19. september 2014 Du skriver at du har kun mobil og månedskort i faste utgifter? Og du får dekket kost og losji? Er ikke det da kun mobil og månedskort som er utgifter og resten på sparing? Eller?
Gjest StarBar Skrevet 19. september 2014 #3 Skrevet 19. september 2014 Hei, jeg har havnet oppi en vond økonomisk situasjon og jeg vet ikke hvordan jeg skal legge opp budsjettet framover. Jeg pleide å tjene mellom 12000 - 18000 kr i mnd og pleide å kjøpe det jeg ville og spise det jeg ville uten å tenke på økonomien min. Dette førte til at jeg gikk på en skikkelig smell da jeg mistet jobben. Nå har jeg flyttet hjem igjen og har skaffet meg en deltidsjobb, dette vil gi meg en inntekt på 5000 kr i mnd. Jeg har nettopp begynt å studere og prøver å få livet på rett kjøl igjen. Dette innebærer blant annet at jeg må sette opp ett budsjett for første gang. Håper noen kan hjelpe meg med det. Jeg tjener 5000 kr i mnd. Faste utgifter: Mobil 200kr månedskort 390 kr Dette er det jeg har av utgifter per måned; kost og losji dekkes av foreldrene mine. Men dessverre så ender jeg opp med å tømme kontoen hver eneste måned. Hvordan kan jeg bli flinkere til å spare? Og hvordan ville du ha lagt opp budsjettet til denne inntekten og livsstilen? Jeg har få faste utgifter, men klarer likevel ikke å spare penger. Anonymous poster hash: 315d6...6b3 Hver gang du får lønn kan du jo sette f.eks 2000kr inn på en høyrente eller BSU konto, da er de pengene på en måte borte fra start, og vanskligere å bruke
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Mitt forslag: Mobil, kr 200 Månedskort, kr 390 BSU, kr 1.250 Buffersparing, kr 500 Sparing til ferie, kr 500 Klær, kr 500 Fondssparing, kr 500 Resterende, kr 1.160 brukes som forbruk. Forklaring til postene: Dersom du er i BSU alder så opprett en slik konto med fast spareavtale i nettbanken hver måned. Her sparer du max beløpet kr 15.000/år - 1.250/mnd. Buffersparing er for at man skal ha penger i bakhånd for uventede utgifter, slik som tannlege og lignende. Sparing til ferie betyr at en setter av penger slik at ikke feriemåneden blir smalhans deluxe fordi en må ta hele utlegget på en måned. Klær gir rom for sesonginnkjøp. Resterende kan da brukes til ut på byen med venner eller shopping. Eventuelt kan du jo øke postene for buffersparing og feriesparing. Opprett de sparekontoene du trenger i nettbanken - gjerne en konto til hvert formål. Opprett tilhørende spareavtale slik at beløpene som skal spares trekkes automatisk på lønningsdagen. Jeg får min lønn inn på en regningskonto jeg ikke har kort til. En gang pr uke overfører jeg - også automatisk - det jeg kan bruke neste uke til kontoen med kort. Dermed klarer jeg å få lønningen til å vare hele måneden og går aldri helt tom for penger. De vanene du legger deg til nå med lite penger blir med deg videre til når du har mer å rutte med - men også større utgifter. Jeg har f.eks en sparekonto til - på den setter jeg av et fast månedsbeløp til de regningene som kommer sjeldnere enn en gang pr måned. Eksempler på dette er NRK-avgift (2 ganger pr år), forsikring (1 gang år år), abonnementer (kvartalsregninger og årsregninger), komm.avgifter (kvartal) etc. Ved å sette av gjennomsnittlig måneds beløp for disse har jeg alltid pengene når disse kommer, og det blir ikke "bankerott" måneder - de har jo ofte den leie uvanen å komme samtidig disse og være store. 😜
Thorn Skrevet 20. september 2014 #5 Skrevet 20. september 2014 (endret) Mitt Dersom du er i BSU alder så opprett en slik konto med fast spareavtale i nettbanken hver måned. Her sparer du max beløpet kr 15.000/år - 1.250/mnd.Maks sparebeløp i BSU har økt til 25000 årlig, altså 2083 kroner i måneden. Jeg tror jeg ville lagt opp budsjettet slik: Mobil: 200 Månedskort: 390 BSU: 2000 Buffer: 1000 Forbruk og sosialliv: 1410 Om BSU ikke er aktuelt ville jeg økt bufferbeløpet til 3000 i måneden til den var kommet opp på et anstendig nivå, og deretter vurdert hvilke andre sparemetoder som var best for meg. Budsjettet er ganske strengt, fordi det var det som måtte til for meg selv når jeg måtte lære meg å slutte å sløse... Gjorde akkurat som deg, brukte opp alt jeg hadde til overs hver måned med full jobb. Som student uten studielån måtte omtrent alt kuttes for å få økonomien til å gå rundt. Men jeg lærte av det, og etter et års tid med stramt og strengt budsjett går sparingen av seg selv, og jeg sløser kontrollert og planlagt når det er rom for det. Edit: slo klær og forbruk sammen etter å ha tenkt meg om. Bruker du penger på klær, blir det mindre til forbruk. Trenger du klær, må du prioritere ned på forbruk. Tror det kan være bra å se at du må prioritere. For meg hjalp det veldig å ha disse pengene i kontanter, det ble da veldig tydelig når summene minsket... Endret 20. september 2014 av Thorn 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #6 Skrevet 20. september 2014 Du har 4600 kroner til overs. Jeg ville betalt 1500 i husleie som foreldrene dine setter inn på en sperret konto til deg. 500 til klær. 200 til gaver /sparing. 1000 til Bsu. Da har du 1400 til lommepenger, med klær blir det 2000 kroner. Jeg er litt skeptisk til bsu siden nav kan nekte deg dagpenger eller sosialhjelp om du noen gang havner i den situasjonen. Jeg ville bedt foreldrene sette pengene inn på sin konto og laget en skriftlig avtale med to uavhengige vitner hvis du har søsken som kan stikke kjepper i hjulene. Du bør finne ut hva du egentlig bruker penger på. Ta vare på alle kvitteringer og dann deg en oversikt. Anonymous poster hash: 7ed65...82c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #7 Skrevet 20. september 2014 Du har 4600 kroner til overs. Jeg ville betalt 1500 i husleie som foreldrene dine setter inn på en sperret konto til deg. 500 til klær. 200 til gaver /sparing. 1000 til Bsu. Da har du 1400 til lommepenger, med klær blir det 2000 kroner. Jeg er litt skeptisk til bsu siden nav kan nekte deg dagpenger eller sosialhjelp om du noen gang havner i den situasjonen. Jeg ville bedt foreldrene sette pengene inn på sin konto og laget en skriftlig avtale med to uavhengige vitner hvis du har søsken som kan stikke kjepper i hjulene. Du bør finne ut hva du egentlig bruker penger på. Ta vare på alle kvitteringer og dann deg en oversikt. Anonymous poster hash: 7ed65...82c Jeg mener en konto i dine foreldres navn som du også disponerer med fullmakt. Anonymous poster hash: 7ed65...82c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #8 Skrevet 20. september 2014 Mitt forslag: Mobil, kr 200 Månedskort, kr 390 BSU, kr 1.250 Buffersparing, kr 500 Sparing til ferie, kr 500 Klær, kr 500 Fondssparing, kr 500 Resterende, kr 1.160 brukes som forbruk. Forklaring til postene: Dersom du er i BSU alder så opprett en slik konto med fast spareavtale i nettbanken hver måned. Her sparer du max beløpet kr 15.000/år - 1.250/mnd. Buffersparing er for at man skal ha penger i bakhånd for uventede utgifter, slik som tannlege og lignende. Sparing til ferie betyr at en setter av penger slik at ikke feriemåneden blir smalhans deluxe fordi en må ta hele utlegget på en måned. Klær gir rom for sesonginnkjøp. Resterende kan da brukes til ut på byen med venner eller shopping. Eventuelt kan du jo øke postene for buffersparing og feriesparing. Opprett de sparekontoene du trenger i nettbanken - gjerne en konto til hvert formål. Opprett tilhørende spareavtale slik at beløpene som skal spares trekkes automatisk på lønningsdagen. Jeg får min lønn inn på en regningskonto jeg ikke har kort til. En gang pr uke overfører jeg - også automatisk - det jeg kan bruke neste uke til kontoen med kort. Dermed klarer jeg å få lønningen til å vare hele måneden og går aldri helt tom for penger. De vanene du legger deg til nå med lite penger blir med deg videre til når du har mer å rutte med - men også større utgifter. Jeg har f.eks en sparekonto til - på den setter jeg av et fast månedsbeløp til de regningene som kommer sjeldnere enn en gang pr måned. Eksempler på dette er NRK-avgift (2 ganger pr år), forsikring (1 gang år år), abonnementer (kvartalsregninger og årsregninger), komm.avgifter (kvartal) etc. Ved å sette av gjennomsnittlig måneds beløp for disse har jeg alltid pengene når disse kommer, og det blir ikke "bankerott" måneder - de har jo ofte den leie uvanen å komme samtidig disse og være store. 😜 Tusen takk for gode tips og råd. Budsjettet du satte opp virker ganske fornuftig og realistisk Anonymous poster hash: 315d6...6b3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #9 Skrevet 20. september 2014 Maks sparebeløp i BSU har økt til 25000 årlig, altså 2083 kroner i måneden. Jeg tror jeg ville lagt opp budsjettet slik: Mobil: 200 Månedskort: 390 BSU: 2000 Buffer: 1000 Forbruk og sosialliv: 1410 Om BSU ikke er aktuelt ville jeg økt bufferbeløpet til 3000 i måneden til den var kommet opp på et anstendig nivå, og deretter vurdert hvilke andre sparemetoder som var best for meg. Budsjettet er ganske strengt, fordi det var det som måtte til for meg selv når jeg måtte lære meg å slutte å sløse... Gjorde akkurat som deg, brukte opp alt jeg hadde til overs hver måned med full jobb. Som student uten studielån måtte omtrent alt kuttes for å få økonomien til å gå rundt. Men jeg lærte av det, og etter et års tid med stramt og strengt budsjett går sparingen av seg selv, og jeg sløser kontrollert og planlagt når det er rom for det. Edit: slo klær og forbruk sammen etter å ha tenkt meg om. Bruker du penger på klær, blir det mindre til forbruk. Trenger du klær, må du prioritere ned på forbruk. Tror det kan være bra å se at du må prioritere. For meg hjalp det veldig å ha disse pengene i kontanter, det ble da veldig tydelig når summene minsket... Godt å vite at det er flere som meg, som har greid å komme seg på bena igjen Jeg har tenkt å spare så mye som mulig på BSU, så 2000 kr virker som et fornuftig beløp. Det å ta ut kontanter hver måned virker som et godt tips Jeg har dessverre en vond uvane å dra kortet litt for ofte, tenker ikke over at jeg bruker penger en gang, når jeg betaler med kort. Anonymous poster hash: 315d6...6b3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #10 Skrevet 20. september 2014 500 til klær hver måned? Kunne ønske jeg kunne brukt det selv, er voksen...Anonymous poster hash: cf257...424
AndreasBR Skrevet 20. september 2014 #11 Skrevet 20. september 2014 500 til klær hver måned? Kunne ønske jeg kunne brukt det selv, er voksen...Anonymous poster hash: cf257...424 Jeg har endelig råd til det, etter å ha fått refinansiert dyr kredittkortgjeld :D Vet ikke hvorvidt dette er lov.. men mod får endre om det ikke er lov.. Sist jeg handlet klær kjøpte jeg fra zalando, var mye på salg der.. Fikk utrolig mye klær for 4500 spenn.. (5 par sko, 7 t-skjorter, 3 gensere, 9 par boxere, 3 par sokker, dongerijakke, 5 jeans).. Sendte noe av det i retur..
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2014 #12 Skrevet 21. september 2014 500 til klær hver måned? Kunne ønske jeg kunne brukt det selv, er voksen...Anonymous poster hash: cf257...424 Man setter av 500 til klær pr måned. Hvis man da må kjøpe nye vinterstøvletter koster de fort 700 til 1000 kr. Da er det greit at pengene befinner seg på en sparekonto og at en ikke må spise havregrøt kokt på vann fordi en måtte ta av matbudsjett den måneden. Klær kan også dekke frisør o.l.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #13 Skrevet 21. september 2014 Jeg har endelig råd til det, etter å ha fått refinansiert dyr kredittkortgjeld :D Vet ikke hvorvidt dette er lov.. men mod får endre om det ikke er lov.. Sist jeg handlet klær kjøpte jeg fra zalando, var mye på salg der.. Fikk utrolig mye klær for 4500 spenn.. (5 par sko, 7 t-skjorter, 3 gensere, 9 par boxere, 3 par sokker, dongerijakke, 5 jeans).. Sendte noe av det i retur.. Hva er det du ikke vet om er lov?? Anonymous poster hash: 8228d...039
Knirke Skrevet 21. september 2014 #14 Skrevet 21. september 2014 Bruk en økonomistyrings-app for å se hvor pengene dine blir av (Toshi, moneylover o.l.). Vær streng med deg selv og kutt vekk det som er unødvendig, f.eks byturer, dyre cafebesøk osv. 500 kr i måneden på klær synes jeg er mye. Hvis du trenger noe kan du heller ønske deg det til jul/bursdag.
AndreasBR Skrevet 21. september 2014 #15 Skrevet 21. september 2014 Hva er det du ikke vet om er lov?? Anonymous poster hash: 8228d...039 "snikreklamere" for zalando.. Hvertfall at det kunne oppfattes slik.
AndreasBR Skrevet 21. september 2014 #16 Skrevet 21. september 2014 Bruk en økonomistyrings-app for å se hvor pengene dine blir av (Toshi, moneylover o.l.). Vær streng med deg selv og kutt vekk det som er unødvendig, f.eks byturer, dyre cafebesøk osv. 500 kr i måneden på klær synes jeg er mye. Hvis du trenger noe kan du heller ønske deg det til jul/bursdag. Datax :D Ingen ved siden, ingen over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå