Teethgrinding Skrevet 30. september 2014 Forfatter #261 Skrevet 30. september 2014 (endret) forresten, janteloven handler vel om at du skal ikke være bedre/flinkere enn meg. det har egentlig ikke noe særlig med en vanlig klesstil å gjøre? eller mener du i sammenheng med at vestkantfolk ofte er "bedre" enn andre? altså ikke bedre mennesker, men gjerne mer penger/større hus/flottere jobb osv. jeg tror ikke jeg ville syntes disse klærne var noe pene uansett, men jeg har nok i tidligere år møtt en del med den stilen med litt blikk.. dessverre.(var ungdom) Men vokste opp i en slags vest mot øst greie. Hele greia kan kanskje ha bunnet i sjalusi hos oss fra østkanten? Men møtte mange klyser også som gav meg grunn til å misslike dem. Nå sitter jeg ikke fast i det lenger, men kanskje det mange av de som forhåndsdømmer deg gjør? De tenker kanskje at du tror du er noe bedre, finere enn de og da skal de jammen vise deg at du ikke får noen fordeler her nei av å ha klær til mange tusen. men hva slags erfaring har du med jenter ts? er det flere enn bare de med samme stil som viser interesse? eller at noen kanskje er interessert men så setter stilen opp en type vegg? Mener ikke at det da er noen vits når de lar seg stoppe av stilen altså, men føler at de fleste stiler er "akseptable" om det er en kjekk gutt , mens akkurat preppy stilen er ikke like akseptert? kanskje bare i mitt område Anonymous poster hash: 7c10a...609 Først og fremst, takk for et hyggelig betont innlegg. Det setter jeg pris på. Til ditt første avsnitt; Jeg tror janteloven utvikler seg og omfatter flere ting. Norges egalitære samfunnsstruktur (slik Sails skrev ypperlig om) har skapt en berettigelse for å sparke opp, og et hat mot alle som sparker ned. "Knus patriarkiet", ned med elitene. Det er helt åpenbart en kobling mellom preppy og elitisme. Temaet hadde passet godt i en klassisk klassesamfunns-studie. Vestkantkulturen er internasjonalt anlagt og har koblinger til andre eliter og overklasser i andre vestlige land som England, Sverige, USA, etc. Vår egen kronprins Haakon er et kremeksempel på overklasse i norsk form: Forkjemper for sosial rettferdighet og menneskeverd, utdanning fra Berkeley, taler i FN og reiser til Afrika, mens klærne og veskene til både han, kona og barna koster en solid årslønn i et U-land. Den norske overklassen eksisterer, men den er svært ulik Sveriges adelskap eller britenes lukkede herreklubber, for å sette det på spissen. Norsk adel finnes knapt, men de finnes, og de er få. De er opptatt av konservative idealer som høyere naturvitenskapelig utdanning, business og politikk, og tradisjonelle fritidssyssler som langrenn, seiling, jakt og fjellvandring. Verdier går i arv. Det er et stort press på barna for å forvalte formuer, fast eiendom og familiehistorie. Dette gjøres gjennom å lære sine barn konservative idealer. Dette er en lukket boble som de fleste i Norge ikke kjenner til. Hvis ikke klær var uttrykk for identitet hadde vi alle gått i det samme. Mange som går i preppy klær viser tilhørighet til konservative verdier gjennom klesdrakten. De fleste som tilhører denne eliten i Norge forstår vel og godt hvilket hat som kan oppstå dersom de viser sine farger i feil krets. Norges sosiale kultur er tuftet på likhet og svakt hierarki. Når noen bryter de egalitære fellestankene med nepotistiske innslag som arv vil det oppstå voldsomme sanksjoner. Folk mener det er urettferdig. Preppy kleskode kan ergo forstås som et brudd med det folkelige, og ergo kommer argumentet om janteloven: Du skal ikke tro at du er noe. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. Du skal ikke tro du er mer enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. Du skal ikke le av oss. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. Preppy misforstås ofte som et bombastisk uttrykk for at man føler seg bedre enn de svakere gruppene i samfunnet. Det er jo en artig dualitet i at man kan selv jobbe for å være en topp versjon av seg selv, samtidig som man ikke ønsker å tråkke på de under seg (ref: kronprins Haakon-eksempelet). Til ditt andre avsnitt: Det er hysterisk at de fleste utenfor vestkantboblen i Norge avviser vår klesidentitet som et uttrykk for noe uhyrlig og ekkelt. Man innbiller seg at menneske som går kledd i preppy klær går rundt ned nesen i været og tror de er Hertugen av vest, uten at de har hatt en dyp nok samtale til å vite hvordan ståa egentlig er hos vedkommende. Man forstår ikke kulturen, de konservative idealene. Man er rimelig rask på avtrekker'n, for å sette personer i enkle bokser. Og det er naturlig. Vi kategoriserer de vi møter for å skape struktur og mening. Likevel, jentene som treffer de av oss menn som kler oss preppy reagerer kanskje noe sterkere enn ellers. Noen ganger negativt, noen ganger veldig positivt. De fleste som kler seg preppy er helt normale mennesker i øvre middelklasse. Uten å starte den debatten igjen, mener jeg kvinner ser ubevisst etter ressurssterke partnere. Hva er vel en som kler seg preppy om ikke en som tar gode valg? Konservative valg som sikrer sterk økonomi, trygghet, gode vilkår for barn? (Her er det helt nødvendig å skille mellom harry og konservativ: Harry nyrik (slik Lille-pus skrev godt om) innebærer noe annet enn noen som har arvet konservative verdier og som forventes å forvalte familiens ressurser på en god måte i fremtiden. De nyrike, harry idiotene som heller ut champis på gulvet og pryder seg i gull og sølv er egentlig verken særlig preppy eller konservative. Det er keiserns nye klær, DDE og Åge i et pengesterkt format. Tragisk, og til stor frustrasjon for de av oss som automatisk sammenliknes med disse nautene). Mangel på kvinner er svært sjelden en preppy manns problem. Det vil alltid være et mangfold av seriøse kandidater nettopp fordi preppy menn ofte representerer et mer ressurssterkt alternativ til den blå-grå Jack&Jones-kledde mannen uten noen spesiell bakgrunn. Det er også noe av problemet. Man er hatet og elsket, men oftere elsket enn hatet når det kommer til det motsatte kjønn. Kanskje det er, som du sier, misunnelse? Jeg er noe nølende med å trekke misunnelse-kortet, fordi jeg kan sette meg godt inn i skoene til noen som mener vestkanten er fælt. Samtidig er det jo morsomt at damene ofte velger oss. Er det egentlig veldig rart? Ressurssterke mennesker som tar sunne valg. Hva er vel Oslo vest, om det ikke er et sammensurium av mennesker fra ulike steder i landet som har jobbet seg opp og sikret seg førsteplassen på klatrestigen. Deres barn igjen er et produkt av vinnere, med de heldige og uhellige konsekvenser dette gir. Men at damene liker det, det er det ingen tvil om. Det vil alltid være noen som liker noe annet, men de fleste lar seg overbevise med minimal innsats. Det er også grunnlaget for at jeg stilte spørsmålet i tråden i det hele tatt. Hvordan kan det ha seg at vi er så populære i både by og bygd, samtidig som flertallet påstår vi er ekle? Det er jo litt rart. Forstå det den som kan. I mellomtiden er det i det minste liten tvil om at de unge preppy kledde borgerne på Oslo vest ikke akkurat lider under de skinnhellige "fordømmelsene", men snarere tvert imot. Endret 30. september 2014 av Arcturus 2
Trygve81 Skrevet 30. september 2014 #262 Skrevet 30. september 2014 Preppy kleskode kan ergo forstås som et brudd med det folkelige, og ergo kommer argumentet om janteloven: Du skal ikke tro at du er noe. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. Du skal ikke tro du er mer enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. Du skal ikke le av oss. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. Preppy misforstås ofte som et bombastisk uttrykk for at man føler seg bedre enn de svakere gruppene i samfunnet. Det er jo en artig dualitet i at man kan selv jobbe for å være en topp versjon av seg selv, samtidig som man ikke ønsker å tråkke på de under seg (ref: kronprins Haakon-eksempelet). Mye bra i innlegget ditt, selv om jeg kanskje vil si meg uenig dine ganske påståelige utsagn om den norske adelen. I den forstand at vi fortsatt har adelige slekter igjen i Norge, er medlemmene spredt utover hele landet og de har vidt forskjellig klassebakgrunn. Angående janteloven og "preppy" kleskode, kanskje vi egentlig snakker om forskjellige ting her, men selv kler jeg meg såpass konservativt at jeg kunne vært statist i "Max Manus". Klart mitt tøy er dyrt, men jeg har betalt for håndverket og materialene, samtidig som at tøyet skal være såpass konservativt at det ikke roper om oppmerksomhet. Sånt sett kler jeg meg i overenstemmelse med janteloven, i alle fall jantelovens hovedtema, det interessante er jo at i dag og spesielt i Norge, er ikke god konservativ smak lenger folkelig. Janteloven er under alle omstendigheter en dansk størrelse, og i den grad den finnes, merker man den mye bedre i Danmark enn i Norge. Det er mange grunner til at Sandemose flyttet til Norge, men janteloven var en av dem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #263 Skrevet 30. september 2014 Først klager du over fordommer mot klesstilen, og så kjører du selv på med å sette likhetstrekk mellom denne klesstilen og det å komme fra familier som holdet på med formuesforvaltning. En smule selvmotsigende Men for all del... Bare fortsett å drit deg ut, det er ganske underholdende Anonymous poster hash: ec93b...8c2 8
Teethgrinding Skrevet 30. september 2014 Forfatter #264 Skrevet 30. september 2014 (endret) Først klager du over fordommer mot klesstilen, og så kjører du selv på med å sette likhetstrekk mellom denne klesstilen og det å komme fra familier som holdet på med formuesforvaltning. En smule selvmotsigende Men for all del... Bare fortsett å drit deg ut, det er ganske underholdende Anonymous poster hash: ec93b...8c2 Jeg tror ikke du burde snakke så høyt om å drite seg ut. Du avslører dine egne manglende evne til å forstå motargumenter uten å ty til negative personkarakteristikker. Patetisk. Når du i tillegg påpeker selvmotsigelser som ikke er selvmotsigelser vurderes det dobbelt negativt tilbake på deg selv. Endret 30. september 2014 av Arcturus 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #265 Skrevet 30. september 2014 (endret) http://38.media.tumblr.com/tumblr_m8qce2qRa31rdjq4uo1_500.jpg Dette er ikke annet enn vakkert Anonymous poster hash: f63f3...341 Endret 1. oktober 2014 av ninuska_ 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #266 Skrevet 30. september 2014 (endret) http://38.media.tumblr.com/tumblr_m8qce2qRa31rdjq4uo1_500.jpg Dette er ikke annet enn vakkertAnonymous poster hash: f63f3...341 Sarkasme! Me like!Anonymous poster hash: ec93b...8c2 Endret 1. oktober 2014 av ninuska_ 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #267 Skrevet 30. september 2014 Når du i tillegg påpeker selvmotsigelser som ikke er selvmotsigelser vurderes det dobbelt negativt tilbake på deg selv. Selvfølgelig er det selvmotsigende å klage over fordommer sin du samtidig beskriver som sannheten. Forøvrig kommer også jeg fra en familie som forvalter store ressurser, men vi kler oss praktisk likevel Tro det eller ei.Anonymous poster hash: ec93b...8c2 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #268 Skrevet 30. september 2014 Sarkasme! Me like!Anonymous poster hash: ec93b...8c2 Sarkasme? Var jo ikke det engang? Virker som jeg er en av de få her som liker den stilen. Så mye finere enn gutter med stygge singletter og tattoveringer Anonymous poster hash: f63f3...341
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #269 Skrevet 30. september 2014 Sarkasme? Var jo ikke det engang? Virker som jeg er en av de få her som liker den stilen. Så mye finere enn gutter med stygge singletter og tattoveringerAnonymous poster hash: f63f3...341 For det er de eneste to alternativene? Om det var det, ville selv jeg valgt den "preppy", men sånn er det heldigvis ikke Beklager, trodde det var sarkasme, for de to gutta der syntes jeg var skikkelig snodig kledd. Men hver sin smak Anonymous poster hash: ec93b...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #270 Skrevet 30. september 2014 Saksopplysning: Berkeley er ikke et Ivy League-universitet. Når man er opptatt av troverdighet, vil man sikkert at ens egne faktaopplysninger skal stemme.Anonymous poster hash: ea7f2...bb8 1
Teethgrinding Skrevet 30. september 2014 Forfatter #271 Skrevet 30. september 2014 Saksopplysning: Berkeley er ikke et Ivy League-universitet. Når man er opptatt av troverdighet, vil man sikkert at ens egne faktaopplysninger skal stemme.Anonymous poster hash: ea7f2...bb8 Det har du selvsagt rett i nå som jeg tenker meg om. Fantastisk godt poeng, veldig viktig at du får frem akkurat dette. Rett skal være rett altså. Fy faen, gjesp.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #272 Skrevet 30. september 2014 Berkeley (et offentlig Ivy Leauge universitet i San Fransisco)For øvrig skrives det Ivy League og Ivy League- universitetene finner man kun i de nordøstlige statene i USA. Ivy League er: Brown University Colombia University Princeton University Cornell University Darthmouth College Harvard University Yale University Penn (University of Pennsylvania) Berkeley er et delstateid universitet. Dog tilhører det Public Ivy, som er en gruppe offentlige universiteter i USA, hvor studieopplevelsen og den faglige kvalitet er på høyde med Ivy League-universitetene, men til betraktelig lavere betaling. Normalt har disse universitetene skolepenger på 5-10 000 US dollar, mot et nivå på 30-35 000 dollar ved universiteter som tilhører Ivy league. Public Ivy: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Public_IvyAnonymous poster hash: 21252...197 6
Teethgrinding Skrevet 30. september 2014 Forfatter #273 Skrevet 30. september 2014 (endret) For øvrig skrives det Ivy League og Ivy League- universitetene finner man kun i de nordøstlige statene i USA.Ivy League er: Brown University Colombia University Princeton University Cornell University Darthmouth College Harvard University Yale University Penn (University of Pennsylvania) Berkeley er et delstateid universitet. Dog tilhører det Public Ivy, som er en gruppe offentlige universiteter i USA, hvor studieopplevelsen og den faglige kvalitet er på høyde med Ivy League-universitetene, men til betraktelig lavere betaling. Normalt har disse universitetene skolepenger på 5-10 000 US dollar, mot et nivå på 30-35 000 dollar ved universiteter som tilhører Ivy league. Public Ivy: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Public_IvyAnonymous poster hash: 21252...197 Hehe, kjempeflott googling og trolling. Du fokuserer på to ord fra et A4-langt innlegg. Du burde vurdere hvor aktuelt dette er for debatten. Endret 30. september 2014 av Arcturus 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #274 Skrevet 30. september 2014 Hehe, kjempeflott googling og trolling. Du fokuserer på to ord fra et A4-langt innlegg. Du burde vurdere hvor aktuelt dette er for debatten. Vel, hvis du skal virke så oppegående som du febrilsk prøver å være så bør du jo i det minste ha det riktig selv. Anonymous poster hash: 21252...197 8
hubbabubbabubba Skrevet 30. september 2014 #275 Skrevet 30. september 2014 Først klager du over fordommer mot klesstilen, og så kjører du selv på med å sette likhetstrekk mellom denne klesstilen og det å komme fra familier som holdet på med formuesforvaltning. En smule selvmotsigende Enormt selvmotsigende. Men han har startet en fornøyelig tråd. Keep em coming. 4
Teethgrinding Skrevet 30. september 2014 Forfatter #276 Skrevet 30. september 2014 Vel, hvis du skal virke så oppegående som du febrilsk prøver å være så bør du jo i det minste ha det riktig selv. Anonymous poster hash: 21252...197 Eh, febrilsk? Nå bør du slappe litt av frøken. "Kverulere, opptre kverulantisk, krangle om bagateller." https://snl.no/kverulere Å poengtere to skrivefeil om et universitet i et innlegg som omhandler klesstil er på mange måter kverulering. Du kan anse dette innlegget som mitt siste svar til dette. Enormt selvmotsigende. Men han har startet en fornøyelig tråd. Keep em coming. Jeg føler jeg bør svare til dette. Om jeg forstår deg riktig er du enig i at det har forekommet en selvmotsigelse? Kan du utdype hvorfor du mener dette med et eksempel? 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #277 Skrevet 1. oktober 2014 Enormt selvmotsigende. Men han har startet en fornøyelig tråd. Keep em coming. Ja, dette er en virkelig morsom tråd. Tenk å bruke 15-20 sider (husker ikke hvor mye som ble ryddet av TS' ufine tilsvar til folk) på å overbevise seg selv og andre om at man tilhører en elite, uten å forstå at nettopp A4-lange innlegg og stygt språk gang på gang beviser at man bare er en wannabe, som er annurat det folk misliker. TS viser jo ganske tydelig gjennom måten å diskutere på at han føler seg bedre enn de fleste, men som på alle andre områder holder de som virkelig har noe å skryte av, kjeft. Men morsomt! Anonymous poster hash: ea7f2...bb8 5
la Flaca Skrevet 1. oktober 2014 #278 Skrevet 1. oktober 2014 (endret) http://38.media.tumblr.com/tumblr_m8qce2qRa31rdjq4uo1_500.jpg Dette er ikke annet enn vakkert Anonymous poster hash: f63f3...341 Beklager, syns denne stilen er heller usexy og lite mandig for å være ærlig. (Barbeint i seilersko på toppen av det hele på dette bildet.) Arctutus, er du Pene Sko med ny bruker? Har ikke lest tråden for øvrig. Endret 1. oktober 2014 av ninuska_ 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #279 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg føler jeg bør svare til dette. Om jeg forstår deg riktig er du enig i at det har forekommet en selvmotsigelse? Kan du utdype hvorfor du mener dette med et eksempel? Først klager du over at folk har fordommer mot stilen. Ala pappagutt og penger. Deretter kjører du selv på med å skrive at stilen ER forbundet med formuende familier og det å bo på vestkanten. Hva mener du, egentlig? Er stilen forbundet med en spesiell gruppe, eller er den ikke? Anonymous poster hash: ec93b...8c2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #280 Skrevet 1. oktober 2014 Beklager, syns denne stilen er heller usexy og lite mandig for å være ærlig. (Barbeint i seilersko på toppen av det hele på dette bildet.) Arctutus, er du Pene Sko med ny bruker? Har ikke lest tråden for øvrig. Man kan da være mandig uten å se ut som uteliggere. Hva er rart med å være barbeint i de skoene? Skulle han liksom hatt strømper da? Anonymous poster hash: f63f3...341 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå