AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #1 Skrevet 19. september 2014 Jeg skal male et bord i massivt tre hvor understellet allerede er malt i en mørk farge. Vil det holde å grunne, og deretter male et par-tre strøk? Eller må jeg pusse ned? Lurer også på hva slags maling og grunning som er anbefalt. Hadde satt stor pris på tips før jeg setter igang Anonymous poster hash: 7234d...675
Muscae Skrevet 19. september 2014 #2 Skrevet 19. september 2014 Puss lett over med et fint sandpapir (korning 150 eller 180). Grunn med heftegrunning, og mal to-tre strøk. Dersom du ønsker en slitesterk overflate på bodplaten kan du gå over med en blank lakk til slutt. 1
Muscae Skrevet 19. september 2014 #3 Skrevet 19. september 2014 Ville brukt rund pensel på beina, dersom det er litt uskjæringer og ellers kronglete å komme til, og en fin rulle på alle flate overflater. Ville også brukt vanntynnet maling, fordi oljemaling er noe drit å få vekk etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Tusen takk! Har du noen slitesterke malingstyper å anbefale? Anonymous poster hash: 7234d...675
Muscae Skrevet 20. september 2014 #5 Skrevet 20. september 2014 Trestjerners gulvmaling er veldig slitesterk. Har kun brukt den oljebaserte, og det var noe forferdelig griseri. Men du får den vanntynnet også, visstnok. Spør på maleforretningen. Tresterners gulvlakk kan du bruke som toppstrøk, dersom du vil ha ekstra slitesterk overflate. Her er en link som forklarer litt. Det står at du ikke trenger å grunne, men siden ditt møbel er malt fra før, så ville jeg gjort det for sikkerhets skyld. http://www.blogg.vakrehjem.no/2012/07/male-gammelt-furumobel/
Muscae Skrevet 20. september 2014 #6 Skrevet 20. september 2014 Et annet tips (dersom du bruker vanntynnet maling) er å pakke pensel og rulle inn i en våt/fuktig klut, og pakke inn i plastikk. Da slipper du å legge den i fryseren - dermed slipper du å stå der med en frossen pensel når du skal bruke den igjen. Fordelen med vanntynnet maling er at det lett lar seg rengjøre med vann, og den er ikke så "seig" som oljemaling kan være. Vet ikke hvor mange pensler jeg har kastet før jeg oppdaget vanntynnet maling, for jeg ikke fikk vasket det bort hverken med penselrens eller white spirit. Dessuten er malingen nå for tiden nokså luktsvak, men white spiriten stinker ned hele huset. Husk at pensler og ruller skal vaskes før bruk, gjør det i god tid, slik at du slipper å male med våte pensler. Du kan også tynne ut malingen, dersom du synes den er tykk og vanskelig å jobbe med. Kanskje ikke aktuelt nå, siden du kjøper helt ny maling, men veldig greit å vite dersom malingen har stått litt. Vanntynnet tynnes med vann, og oljemaling tynnes med white spirit.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #7 Skrevet 20. september 2014 Tusen takk for utfyllende svar :-) Føler jeg har litt mer pågangsmot nå, er jo en stor jobb. Håper resultatet blir bra! Anonymous poster hash: 7234d...675
Muscae Skrevet 20. september 2014 #8 Skrevet 20. september 2014 Er bordplaten trehvit? I så fall ville jeg brukt sperregrunning i stedet for heftegrunning. Sperregrunningen inneholder også heftegrunning, men den inneholder også "kvistlakk". Før i tiden måtte man gå over hver eneste kvist med kvistlakk, for at det ikke skal bli flekkete. Men nå kan du bare male hele møbelet med sperregrunning, og dermed vil ikke kvistene "blø". En annen ting du kan gjøre, dersom bordplaten er hakkete og ripete er å gå over med litt sparkel. Da kjøper du en liten tube med sparkel, og et par små japansparkler, og tetter igjen hullene med det. Det er veldig enkelt, og veldig fort gjort. Om du kan å smøre en kake, så kan du å sparkle. Smør på sparkel i og rundt hakket, og tørk av det overskytende med japansparkelen, slik at overflaten blir mest mulig rett. La det tørke, og puss lett over med et fint sandpapir (korning 180). Tørk vekk støvet med en microfiberklut. Noen sier du alltid skal grunne først, deretter sparkle. Andre mener at du må grunne over sparkelen. Jeg har alltid grunnet først, og malt rett over sparkelen, og det har hittil gått fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå