Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #1 Skrevet 10. juli 2004 Jeg skal kjøpe meg et digitalkamera (kompakt) og trenger hjelp til å finne et godt kamerea. Ikke dyrere enn 5000,-. Det er viktig at bildekvaliteten (farge og skarphet) er god. Takk for alle svar!
magnhild Skrevet 10. juli 2004 #2 Skrevet 10. juli 2004 Jeg har canon powershot s30, og det har kommet fler etter det. Jeg er veldig fornøyd!!!
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 10. juli 2004 #3 Skrevet 10. juli 2004 Har også et Canon kamera som jeg er veldig fornøyd med. Kan både brukes helautomatisk slik at det er bare å sikte og knipse, eller man kan variere innstillingene selv dersom man liker å eksperimentere litt. Gå på en ordentlig fotoforretning og snakk med folk som har greie på kameraer og vet hva de snakker om. Her kan du ofte og få prøve forskjellige kameraer slik at du finner det du liker aller best.
Gjest 1111 Skrevet 10. juli 2004 #4 Skrevet 10. juli 2004 Jeg har også et Canon-kamera og anbefaler det på det sterkeste.
Arkana Skrevet 11. juli 2004 #5 Skrevet 11. juli 2004 Vi har et HP (hewlett-packard) kamera, veldig fornøyd med det også og det var også billig. Det har optisk zoom (ofte viktigere for kvaliteten på bildene enn antall megapixler), en dockingstasjon for lading og visning av bilder på TV'en osv (med fjernkontroll, det likte samboeren min godt ). Som foreslått over her, spør betjeningen, de vet hva som er best i din prisklasse og kan fortelle deg mer om hvert kamera alt etter hva du ønsker.
Gjest Eir Skrevet 11. juli 2004 #6 Skrevet 11. juli 2004 Hvis en skal kjøpe digitalkamera lønner det seg å satse på de typiske kameraprodusentene, feks Canon, Nikon og Olympus. Selv synes jeg at Canon er mer en "for dummies" variant, med avanserte auto-funksjoner og ønsker man mulighet for egne innstillinger må man så veldig høyt opp i pris. Hos Nikon får man både egne innstillinger og gode auto-funksjoner for en langt rimeligere penge. Har selv ett Nikon i Coolpix 4000-serien som jeg er veldig fornøyd med. Betalte ca 4000,- for det, og kan anbefale å handle digitalkamera på nettet, da får man de langt billigere. Så kan man jo stikke til en forhandler og kikke, før man bestiller.
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2004 #7 Skrevet 12. juli 2004 Jeg skal kjøpe meg et digitalkamera (kompakt) og trenger hjelp til å finne et godt kamerea. Ikke dyrere enn 5000,-. Det er viktig at bildekvaliteten (farge og skarphet) er god. Takk for alle svar! Sjekk dinside.no (data)!
Gjest Anonymous Skrevet 13. juli 2004 #8 Skrevet 13. juli 2004 Er ikke helt enig med det å spørre de som vet best hos en fotoforretning. Det DE selger ER best! Sjekk heller på nettet, hos uavhengige testere, og kjøp på nettet! Sparer fort mange hundrelapper på det. Kjøpte selv et Canon S50 hos it24 for et halvt år siden, sparte 1800.- !!! i forhold til Elkjøp. Det perfekte kameraet finnes ikke, gå utfra pris og prioriter hva som er viktigst; størrelse - oppløsning - minne - zoom - batterikapasitet osv. Sjekk akam.no! Der finner dere tester, omtaler, priser, og brukernes erfaringer.
Bokalven Skrevet 13. juli 2004 #9 Skrevet 13. juli 2004 Canon er et godt merke. Har både digital og ikke-digital av dem, og er storfornøyd.
Crazee Skrevet 13. juli 2004 #10 Skrevet 13. juli 2004 Er ikke helt enig med det å spørre de som vet best hos en fotoforretning. Det DE selger ER best! Derfor er det ein fordel å spørja rundt på fleire fotoforretningar. Fordelen med dette samanlikna med å samanlikna prisar/modellar/testar på internett (som du gjerne gjer i tillegg, og kanskje før rundturen i forretningane) er at ein gjerne får testa kameraet litt, får sett utskriftsprøvar, får kjenna korleis det ligg i handa. Og kanskje forretningen har andre lokkemiddel for å vega opp mot lågare prisar på internett? Forretningen som hadde kameraet eg kjøpte har eit fotokurs med i prisen, der ein lærer seg å bruka kameraet. Ikkje så dumt, med alle dei ulike innstillingane. (For min del vog pengane mest, så eg handla via internett likevel, men sette pris på det dei kunne fortelja meg i forretningane.)
Gjest Eir Skrevet 13. juli 2004 #11 Skrevet 13. juli 2004 Derfor er det ein fordel å spørja rundt på fleire fotoforretningar. Fordelen med dette samanlikna med å samanlikna prisar/modellar/testar på internett (som du gjerne gjer i tillegg' date= og kanskje før rundturen i forretningane) er at ein gjerne får testa kameraet litt, får sett utskriftsprøvar, får kjenna korleis det ligg i handa. Er enig i det, jeg synes det er veldig viktig å ha sett og tatt på kameraet før jeg kjøper. Finner du en smart fotobutikk prøver de å gi deg ett godt tilbud også, heller enn å tenke på egen avanse, siden en fotobutikk tjener mer på å printe ut bilder for deg i framtida uansett, dersom de etablerer ett godt kundeforhold. (Digitale kameraer er det generelt dårlig avanse på.) En annen som er viktig med digitalkamera er også hvilke minnebrikker det bruker. Er de dyre eller billige, og hvor solide er de? Må man kjøpe masse dyre minnebrikker som går fort i stykker kan ett billig kamera fort bli dyrt...
Leo Skrevet 15. juli 2004 #12 Skrevet 15. juli 2004 Jeg har to; Et Olympus mju300 og et Olympus C-765 (Det siste er vel ikke det man først og fremst vil kalle et kompaktkamera). Er fornøyd med begge, men selvfølgelig tar sistnevnte bedre bilder enn det første! Ta f.eks. en titt her: http://www.akamera.no/ Det er MYE blilligere å kjøpe kamera i f.eks. USA. Dette er en pålitelig leverandør som leverer til Norge under visse forutsetninger: http://www.buydig.com/shop/home.aspx
Gjest allium Skrevet 16. juli 2004 #13 Skrevet 16. juli 2004 Det er MYE blilligere å kjøpe kamera i f.eks. USA. Dette er en pålitelig leverandør som leverer til Norge under visse forutsetninger: http://www.buydig.com/shop/home.aspx Jeg klarte ikke å få dem til å svare på mailene mine engang, så jeg avskrev dem fort som upålitelige. Har kjøpt av noen andre. Venter i spenning på at sønnen min skal komme fra USA med det. Du har rett i at det var mye billigere. Listeprisen i Norge var 4500 kroner, man kan sikkert få det billigere, men ikke til de 2000 jeg betalte i USA.
Leo Skrevet 16. juli 2004 #14 Skrevet 16. juli 2004 Jeg har kjøpt ikke mindre enn seks kameraer av dem og har aldri opplevd noe tull, men man skal aldri si aldri!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå