Gå til innhold

Noen på AAP her? Har et spørsmål, forstår ikke svaret jeg får av saksbehandleren..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en saksbehandler jeg ikke har helt kjemi med, hun forstår ikke hva jeg vil, og jeg forstår ikke svarene hennes, syns det er litt dårlige og hun snakker til meg som at jeg er et barn..

Jeg er 22 år gammel og på slutten av året her nå har jeg vært arbeidsløs i 2 år, dette førte til angst, derfor er jeg arbeidsløs enda. Dette med AAP er jeg litt usikker på. Saksbehandler vil ha meg ut i lærlingsarbeid med en gang, jeg prøver å si at jeg vil prøve noe mer forsiktig først, siden man må være litt skjerpet som lærling.. Jeg har jo så og si ikke brukt hodet mitt på nesten 2 år, så det blir litt mye til meg akkurat nå, men hun kommer bare med: Men dette er målet vårt her nå..

Her er spørsmålet jeg ikke får helt konkret svar på:

Nå har jeg funnet en annonse på en butikk, det er en deltidsjobb, nå lurer jeg på om hvordan jeg gjør dette? For hun sier at om jeg søker selv nå, ordinært, så vil jo ikke NAV være en del av det lenger, og jeg må "klare megselv"? Jeg forstår ikke, så hun sier at DE må kontakte for å få sånn praksis, så det blir tilrettelagt osv.

Så.. Jeg skal nå ringe NAV om denne annonsen eller? Eller skal jeg bare legge ved CV og søknad som det står der? Skal jeg skrive i søknaden min at jeg går på AAP og at jeg er ute etter praksis? Jeg forstår ikke helt hva jeg skal gjøre..

Nå er jo NAV stengt for helgen også, så..

Anonymous poster hash: fe7d5...694
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du jobben på egen hånd så blir du lønnet av de som lyser ut stillingen og mister AAP.

Skrevet

Men ved ordinære stillinger så blir det vel også stilt andre krav til arbeidstaker tenker jeg. Da trenger de en ansatt som ikke har behov for tilrettelegging. Skal man skaffe seg praksis/jobberfaring via nav så er vel dette "stillinger" som er utenom de ordinære ved en arbeidsplass. Da er det også nav som betaler for deg og du blir derfor en billig ressurs for arbeidstedet. Tviler på at ordinære stillinger går til slikt.

Mulig jeg tar feil :)

Anonymous poster hash: 97da3...c69

• Liker 1
Skrevet

Det er en deltidsjobb, så selv om du ikke har brukt hodet på 2 år som du sier blir du neppe overveldet av arbeidsmengden. Søk på jobben du, høres ut som en grei løsning det. Jo raskere du kommer ut av NAV-systemet jo bedre. Det er ikke noe blivende sted.

Anonymous poster hash: 65b73...161
  • Liker 2
Skrevet

TS her, tror ikke helt dere forstår spørsmålet mitt..

Jeg VET at jeg mister AAP om jeg finner meg jobb selv og blir betalt av andre, men nå er det slik at jeg trenger litt tilrettelegging i starten av, dette er noe alle rundt meg anbefaler i tillegg til at jeg ønsker det selv.

Etterhvert vil jeg klare megselv, men i starten trenger jeg hjelp.

Jeg lurer, hva kan jeg gjøre for å få praksisplass gjennom NAV? Er det NAV som må ta kontakt da, eller kan jeg ta kontakt med denne arbeidsgiveren som skriver i annonsen at han vil ha CV og Søknad og høre etter om praksis gjennom NAV? Jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette, det går så tregt med dem at jeg føler jeg må gjøre litt selv nå, hun sa på en måte at det er de som må ta kontakt mtp praksis, men.. det skjer jo ingenting.

Kan jeg kontakte arbeidsgiver selv og høre om praksis gjennom NAV? Eller må NAV ringe og gjøre dette.

Skrevet

TS her, tror ikke helt dere forstår spørsmålet mitt.. Jeg VET at jeg mister AAP om jeg finner meg jobb selv og blir betalt av andre, men nå er det slik at jeg trenger litt tilrettelegging i starten av, dette er noe alle rundt meg anbefaler i tillegg til at jeg ønsker det selv. Etterhvert vil jeg klare megselv, men i starten trenger jeg hjelp. Jeg lurer, hva kan jeg gjøre for å få praksisplass gjennom NAV? Er det NAV som må ta kontakt da, eller kan jeg ta kontakt med denne arbeidsgiveren som skriver i annonsen at han vil ha CV og Søknad og høre etter om praksis gjennom NAV? Jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette, det går så tregt med dem at jeg føler jeg må gjøre litt selv nå, hun sa på en måte at det er de som må ta kontakt mtp praksis, men.. det skjer jo ingenting. Kan jeg kontakte arbeidsgiver selv og høre om praksis gjennom NAV? Eller må NAV ringe og gjøre dette. Anonymous poster hash: fe7d5...694

Jeg har svart på dette. Jeg tviler sterkt på at man tar inn noen under tilrettelagt arbeid til en ordinær stilling. Nav kan være behjelpelig med å finne et sted for deg hvor man kan tilrettelegge for deg, de har som regel vært i samarbeid med et fast knippe arbeidssteder. Du kan også på eget initiativ gå rundt og forhøre deg med ulike steder men som sagt så tviler jeg på at du kan søke om tilrettelagt arbeid på en ordinær stilling.

Anonymous poster hash: 97da3...c69

• Liker 1
Skrevet

Du kan selv ta kontakt med butikker og fortelle at du er på utkikk etter praksisplass gjenom NAV. Hvis det er interessant for dem, kan du da formidle dette videre til saksbehandler, som igjen vil kontakte butikken det er snakk om.

• Liker 2
Skrevet

Nå sier jo saksbehandleren din at målet nå (din godkjente arbeidsavklaringsplan per i dag) er å få deg ut i lærlingpraksis, så da passer det vel ikke med deltidsjobb i butikk i denne planen? Eller har jeg misforstått noe? Ellers må du gå en ny runde med saksbehandleren og forsøke å få godkjent en annen plan, men du har begrenset med tid på AAP og da er det kanskje greit å bruke den best mulig med tanke på fremtiden?

Anonymous poster hash: c8c3d...b04
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Ok, men da er jeg med, tenkte bare at siden de søkte folk på deltid likevel, hvorfor ikke si ja til noen som jobber gratis for dem i en periode og kanskje får mer arbeid etter perioden :)

Der jeg jobbet sist var det ei som var der gjennom nav, hun fikk fast etter den perioden.

Ja, jeg må få endret noe med den planen, jeg klarer ikke å forklare henne at jeg ikke er klar for lærling enda, jeg vet ikke hvordan jeg fungerer i arbeid, hvor mye jeg kan jobbe eller noe enda, ser ikke for meg at dette er noe jeg vil finne ut av som lærling om jeg skulle feile helt..

Og ikke misforstå, jeg vil ut av nav systemet så fort som mulig, jeg vil klare megselv. Må bare finne ut hvor mye jeg tåler så jeg er sikker, siden jeg har regninger osv å betale også, er litt avhengig av fast inntekt som folk flest :)

Da tar jeg kontakt med NAV på mandag og hører om hun kan ringe dit.

Hun tar ikke så mye kontakt med meg som den forrige saksbehandleren min, så jeg må mase litt på henne :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...