Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget akuratt nå
Skrevet

Ser på megselv som en ganske rolig og kanskje litt sjenert person. Jeg vet aldri helt hva jeg skal snakke om. Umulig å få en flyt i samtalene. Vanskelig å snakke om alt mellom himmel og jord hvis dere skjønner.

Så det jeg lurer på er om noen har noen konkrete råd til hvordan man kan få en bedre flyt i samtalene? Jeg vil lære kunsten å snakke bedre :roll:

Er litt kjipt når jeg er med en del folk så sitter jeg der ganske så rolig for jeg har ikke så mye fornuftig å si / vet ikke hva jeg skal si. Så da blir jeg egentlig bare til luft for resten av folkene som igjen fører til at jeg ikke er av noe interesse for folk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

En gylden regel som så å si alltid slår an uansett om det er gamle venner eller folk du knapt har sett før: Vis interesse for vedkommende så vil de vise interesse for deg! :)

Spør hvordan det går på jobben, med ungene, med huset vedkommende pusser opp, hvor og hvordan vedkommende hadde det på ferie osv.

Er det folk du ikke kjenner så godt så presenter deg og fortell litt om deg selv og hvorfor du er der: Jeg heter Lise og er en gammelvennine av Anne, gikk på skolen sammen. Hun ba meg med på festen. Jeg er sykepleier på Aker. Hvem er du og hva jobber du med?

Prøv å finne felles referansepunkter: Forteller vedkommende at hun kjenner Anne fra håndballtrening og du også spiller/spilte håndball så har dere noe å prate om: Når, på hvilket lag etc.

Men noe som aldri tar feil er å vise interesse for og å få vedkommende til å snakke om seg selv. Da finner du som regel referansepunkter som dere kan snakke videre om. Vært på ferie samme stede i fjor, eller har lyst til å dra dit; kjenner noen som jobber i samme firma/bransje, har unger/nevø på samme aldre, har akkurat pussa opp hjemme selv/har planer om å gjøre det - hvilke maling brukte du?

Vis interesse for den du snakker med og følg opp samtalen med nye spørsmål/kommentarer. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...