Gå til innhold

Dere som tror vegetarisk kosthold er mangelfullt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser hovedsakelig vegansk mat, og har nå spist vegetarisk i noen år.

Har følt litt på at det er så mye skrekkpropaganda rundt at man kan få mangelsykdommer, og bestemte meg derfor for å ta blodprøver for sikkerhets skyld.

Fikk nylig svar på alle prøvene, og de er faktisk kjempebra. Jeg er nesten litt overrasket selv.

Så om du er en person med god helse og vurderer å bli vegetarianer, vil jeg si at du ikke trenger å være redd for det. Du må selvfølgelig fortsette å spise variert og sette deg litt inn i det, men jeg har normal kunnskap om ernæring selv, så det er ikke noe hokus pokus.

Hilsen ei som tidligere også trodde at alle vegetarianere hadde mangelsykdommer. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kluet er vel akkurat det du skriver: "Du må selvfølgelig fortsette å spise variert og sette deg litt inn i det..." Hvis man er lite kostholdsbevisst, så vil jeg tro at det er lettere å pådra seg mangelsykdommer som veganer, enn med et normalt kosthold.

Jeg vet i alle fall om flere som har blitt veganere av hensyn til dyrevelferd (da som ganske unge), og som har levd på brød med peanøttsmør og "pasta ala blakk." Det er jo egentlig bra om litt skremselspropaganda gjør at disse ser at dette kostholdet ikke er problemfritt...

• Liker 4
Skrevet

Kluet er vel akkurat det du skriver: "Du må selvfølgelig fortsette å spise variert og sette deg litt inn i det..." Hvis man er lite kostholdsbevisst, så vil jeg tro at det er lettere å pådra seg mangelsykdommer som veganer, enn med et normalt kosthold.

Jeg vet i alle fall om flere som har blitt veganere av hensyn til dyrevelferd (da som ganske unge), og som har levd på brød med peanøttsmør og "pasta ala blakk." Det er jo egentlig bra om litt skremselspropaganda gjør at disse ser at dette kostholdet ikke er problemfritt...

Usunt vegankosthold vil nok gi raskere utslag på helsen enn usunt omnivorkosthold, ja. Samtidig må man jo spise variert samme om man er vegetarianer eller omnivor og tenker på å ha god helse på lang sikt.

Vil bare påpeke at det ikke er så vanskelig som mange tror og mener, jfr en annen tråd her inne her om dagen hvor en bruker påstod at alle vegetarianere ville få mangelsykdommer.

Gjest The damned
Skrevet

Ja, det er vel litt av problemet:at man ikke setter seg godt nok inn i det før man legger om.

Har jo hørt om de som bare lever på pommes frites med ketchup :) Leste også om en som nettopp hadde blitt vegetarianer, og var livredd for å ikke få i seg nok proteiner. Så han tok proteinpulver i tillegg.

Noen tror jo for eksempel at veggiser bare spiser salat,så kunnskap er viktig :)

Jeg vurderer å bli veggis selv, men er litt usikker enda. Holder på å redusere kjøttforbruket mitt, så får jeg se etter hvert.

Det er jo noen utfordringer, for samboeren min ønsker ikke å legge helt om også lurer jeg jo litt på hva man gjør når man er på besøk?

Skrevet

Vi pleier å si at siden vi ikke spiser kjøtt, så kan vi ta med egen mat slik at de ikke trenger å tenke på det.

Samboeren min var veganer et år før meg i forholdet. Det gikk bra, han lager mye mat som jeg spiste. Om vi ikke spiste på samme tid, så bare laget jeg noe til meg selv. Vi er ikke så opptatt av at vi MÅ spise det samme og til samme tid

Anonymous poster hash: 122a9...0da
Skrevet

Det er jo ikke skremselspropaganda at veganere og vegetarianere kan få mangelsykdommer... Ved å kutte ut dyreprodukter fra kostholdet vil man særlig slite med å få i seg alle de 8 essensielle aminosyrer. Så uten kunnskap er det LETT å få mangelsykdommer med vegansk og vegetarisk kost. Særlig vegansk. Inkluderer man melk, ost eller egg på vegetarkosthold, så hjelper det godt på.<br /><br />Men jeg har alltid sett litt opp til veganere og vegetarianere. At de kan bry seg mer om dyrenes helse enn sin egen helse og velvære er ganske uforståelig for meg.

Anonymous poster hash: 6749c...701

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er jo ikke skremselspropaganda at veganere og vegetarianere kan få mangelsykdommer... Ved å kutte ut dyreprodukter fra kostholdet vil man særlig slite med å få i seg alle de 8 essensielle aminosyrer. Så uten kunnskap er det LETT å få mangelsykdommer med vegansk og vegetarisk kost. Særlig vegansk. Inkluderer man melk, ost eller egg på vegetarkosthold, så hjelper det godt på.<br /><br />Men jeg har alltid sett litt opp til veganere og vegetarianere. At de kan bry seg mer om dyrenes helse enn sin egen helse og velvære er ganske uforståelig for meg.

Det er fortsatt ikke vanskelig. :) Soya, quinoa og/eller bokhvete i tillegg til linser, frø, nøtter, bønner og kornprodukter vil gjøre at man får i seg alle essensielle aminosyrer.

Jeg forstår at dette er en seiglivet myte, men det er altså andre ting som er vanskeligere enn proteiner. Som egentlig er lett. Men litt kunnskap må man ha. De som lever på grandis og pasta til vanlig og tror det er greit, må sette seg litt inn i det før de endrer kosthold. Det er mange ungdommer som lever usunt. Om de fortsetter å spise like ensidig kan det selvfølgelig gi utslag. Man må som tidligere nevnt spise variert.

Jeg synes det er godt gjort med de som hopper direkte til veganisme, men vil vel mene at det er enklere å ta det steg for steg. Jeg har kuttet ut en og en ting over tid, og først etter å ha lært meg hva jeg kan lage i stedet.

Det er ikke slik at man ikke bryr seg om helsen sin. En del mennesker velger det nettopp pga helsen, i alle fall i USA (Bill Clinton var vel en av dem).

Men jeg er enig i at man skal være litt forsiktig med å gå over til veganisme om man ikke vet hva man gjør. Å være lacto-ovo-vegetarianer eller pescetarianer er derimot mye enklere.

Endret av Badabing
Skrevet

Før jeg ble veggis hadde jeg jernmangel. Nå har jeg det ikke :P Tror det er fordi jeg må uansett lage min egen mat, og finne på egne ting, og har dermed sett litt mer på HVA som er sunt og ikke, og ikke bare levd på pizza eller kylling med ris :P

Skrevet

Ja, det er vel litt av problemet:at man ikke setter seg godt nok inn i det før man legger om.

Har jo hørt om de som bare lever på pommes frites med ketchup :) Leste også om en som nettopp hadde blitt vegetarianer, og var livredd for å ikke få i seg nok proteiner. Så han tok proteinpulver i tillegg.

Noen tror jo for eksempel at veggiser bare spiser salat,så kunnskap er viktig :)

Jeg vurderer å bli veggis selv, men er litt usikker enda. Holder på å redusere kjøttforbruket mitt, så får jeg se etter hvert.

Det er jo noen utfordringer, for samboeren min ønsker ikke å legge helt om også lurer jeg jo litt på hva man gjør når man er på besøk?

Jeg spiser nesten aldri salat. :P Hadde litt på nøtteburgeren min i dag da.

I begynnelsen spurte vi hva de vi skulle på besøk til skulle ha, og så lagde vi med noe tilsvarende. Men etter noen år har vi visst inspirert venner og familie, så nå lager de faktisk vegetar til oss (og spiser mer vegetarisk selv). Har fått et par fleksitarianere og en pescetarianer i familien etter hvert. :)

Skrevet

Før jeg ble veggis hadde jeg jernmangel. Nå har jeg det ikke :P Tror det er fordi jeg må uansett lage min egen mat, og finne på egne ting, og har dermed sett litt mer på HVA som er sunt og ikke, og ikke bare levd på pizza eller kylling med ris :P

Jeg har ikke hatt direkte jernmangel, men jeg pleide å ligge på rundt 12. Nå hadde jeg en Hb på 14.

Det er nok mye i det du sier. Jeg spiste mer ensidig tidligere, men nå lager jeg stort sett mat fra bunnen og vet hva jeg spiser.

Skrevet

Det er ikke slik at man ikke bryr seg om helsen sin. En del mennesker velger det nettopp pga helsen, i alle fall i USA (Bill Clinton var vel en av dem).

Vel, de har jeg INGEN respekt for, fordi de har misforstått. Jeg har respekt for dem som vet at det ikke er sunt å kutte ut kjøtt, men gjør det likevel fordi de ikke vil at andre vesener skal lide eller dø. Men ikke for de som tror at det er sunt.

Denise Minger har gode argumenter mot sunnheten til veganisme og vegetarisme:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vel, de har jeg INGEN respekt for, fordi de har misforstått. Jeg har respekt for dem som vet at det ikke er sunt å kutte ut kjøtt, men gjør det likevel fordi de ikke vil at andre vesener skal lide eller dø. Men ikke for de som tror at det er sunt.

Denise Minger har gode argumenter mot sunnheten til veganisme og vegetarisme:

Det _er_ sunt å kutte ut kjøtt hvis man spiser sunt og variert. Jeg sliter litt med å forstå hva Minger kan opplyse om, da det etter kjapp googling ser ut som hun er kunstutdannet. Jeg forholder meg til forskning.

Hun skal ha for forsøket da. Blogger vs Campbell som doktorgrad i epidemiologi og biokjemi... :P

Endret av Badabing
Skrevet

Et skikkelig variert vegankosthold er sunnere enn et gjennomsnittlig omnivorekosthold.

Tenk bare på hvilke advarsler de gir om rødt kjøtt, oppdrettslaks og nå antibiotikaresistent kylling :S

http://www.vegetariantimes.com/article/why-go-veg-learn-about-becoming-a-vegetarian/

Og angående miljøhensyn er kjøttindustrien en versting!

Hvis man har tanker om å bevare planeten lengst mulig, er det å bli veganer/vegetarianer (eller i det minste kutte ned på kjøttet!) det beste steget å ta ;)

Skrevet

Det _er_ sunt å kutte ut kjøtt hvis man spiser sunt og variert. Jeg sliter litt med å forstå hva Minger kan opplyse om, da det etter kjapp googling ser ut som hun er kunstutdannet. Jeg forholder meg til forskning.

Hun skal ha for forsøket da. Blogger vs Campbell som doktorgrad i epidemiologi og biokjemi... :P

Hun var veganer i ti år eller noe sånt... Det kvalifiserer henne i alle fall til å kommentere veganisme.

Jeg sier ikke at man kan være sunn selv om man ikke spiser kjøtt. Men det er til tross for at man ikke spiser kjøtt, ikke på grunn av.

Et skikkelig variert vegankosthold er sunnere enn et gjennomsnittlig omnivorekosthold.

Tenk bare på hvilke advarsler de gir om rødt kjøtt, oppdrettslaks og nå antibiotikaresistent kylling :S

http://www.vegetariantimes.com/article/why-go-veg-learn-about-becoming-a-vegetarian/

Og angående miljøhensyn er kjøttindustrien en versting!

Hvis man har tanker om å bevare planeten lengst mulig, er det å bli veganer/vegetarianer (eller i det minste kutte ned på kjøttet!) det beste steget å ta ;)

Se foredraget jeg linket til før du påstår noe sånt... ;) Ja, det er riktig at en gjennomsnittlig vegankosthold er sunnere enn et gjennomsnittlig omnivorekosthold. Men det er ikke på grunn av kjøttet. Det er nok heller fordi de ikke røyker, ikke drikker og trener jevnlig. Igjen, se foredraget. Det finnes en studie der de sammenlignet vegetarianere som bare kuttet ut kjøtt og ellers gjorde alt likt "kontrollgruppa" som var omnivore. De hadde dårligere helse enn sine omnivore-naboer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun var veganer i ti år eller noe sånt... Det kvalifiserer henne i alle fall til å kommentere veganisme.

Jeg sier ikke at man kan være sunn selv om man ikke spiser kjøtt. Men det er til tross for at man ikke spiser kjøtt, ikke på grunn av.

Se foredraget jeg linket til før du påstår noe sånt... ;) Ja, det er riktig at en gjennomsnittlig vegankosthold er sunnere enn et gjennomsnittlig omnivorekosthold. Men det er ikke på grunn av kjøttet. Det er nok heller fordi de ikke røyker, ikke drikker og trener jevnlig. Igjen, se foredraget. Det finnes en studie der de sammenlignet vegetarianere som bare kuttet ut kjøtt og ellers gjorde alt likt "kontrollgruppa" som var omnivore. De hadde dårligere helse enn sine omnivore-naboer.

Dette kalles cherry-picking og å ikke vite hva det å justere for konfunderende variabler er. Jeg tittet litt på det etter at jeg postet det første, og det var bortkastet tid. Hun visste jo ikke hva hun snakket om når hun begynte å gå inn på den epidemiologiske undersøkelsen til Campbell. Post heller noe litt mer saklig hvis du vil forsøke å overbevise meg.

Som tidligere nevnt er ikke kjøtt noe vi trenger. Som jeg har sagt hele tiden, må man riktignok fortsette å spise variert. Man kan ikke bare fjerne kjøttet og spise tilbehøret.

Jeg skal la være å linke til studier, men jeg legger ved en artikkel hvor Meltzer fra Folkehelseinstituttet uttaler seg:

http://www.nrk.no/livsstil/vegetarianer_-slik-gjor-du-det-1.6975726

"- Det finnes en del «puddingvegetarianere» der ute, sier professor i ernæring Helle Margrete Meltzer. Men gjør man det riktig, er vegetarkost faktisk det beste."

Endret av Badabing
Skrevet

Dette kalles cherry-picking og å ikke vite hva det å justere for konfunderende variabler er. Jeg tittet litt på det etter at jeg postet det første, og det var bortkastet tid. Hun visste jo ikke hva hun snakket om når hun begynte å gå inn på den epidemiologiske undersøkelsen til Campbell. Post heller noe litt mer saklig hvis du vil forsøke å overbevise meg.

Som tidligere nevnt er ikke kjøtt noe vi trenger. Som jeg har sagt hele tiden, må man riktignok fortsette å spise variert. Man kan ikke bare fjerne kjøttet og spise tilbehøret.

Jeg skal la være å linke til studier, men jeg legger ved en artikkel hvor Meltzer fra Folkehelseinstituttet uttaler seg:

http://www.nrk.no/livsstil/vegetarianer_-slik-gjor-du-det-1.6975726

"- Det finnes en del «puddingvegetarianere» der ute, sier professor i ernæring Helle Margrete Meltzer. Men gjør man det riktig, er vegetarkost faktisk det beste."

Det er faktisk Campbell som driver med cherry-picking. Google "the china study debunked". ;) Det er mange, mange feil i the China Study. Så lener du deg på den boka, så synes jeg synd på deg.

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk Campbell som driver med cherry-picking. Google "the china study debunked". ;) Det er mange, mange feil i the China Study. Så lener du deg på den boka, så synes jeg synd på deg.

Jeg har ikke lest den, og siden jeg har tatt epidemiologi selv vet jeg også at man ikke skal lene seg på populasjonsstudier mtp korrelasjon og kausalitet. Jeg bare påpeker at en blogger ikke er den rette til å ta for seg av forskningen hans.

Skrevet

Ja hvis jeg bare hadde kuttet ut kjøtt hadde jeg nok hatt 1 eller flere mangelsykdommer selv ;) Men så er det slik at de fleste som seriøst velger å bli vegetarianer/veganer faktsik setter seg inn i kosthold og lærer seg å lage mat (det er få alternativer innen ferdigmat og junkfood til vegetarianere…) og da faktisk får i seg det de trenger.

Foredraget gav meg ingenting :P "How to win an argument with an vegetarian"? Really? :P

Om du skulle ha rett, og det kanskje er slik at en random alt-eter er sunnere enn en veggis, så hjelper det ikke når jorda vår blir ødelagt … ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...