Gå til innhold

vil feire jul med "svigers", men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor jo sammen med kjæresten min, og vil derfor også være med han i jula og så kan han for eksempel bli med meg til min familie neste år. Problemet er at mine foreldre er skilt, så i år skal både mine søsken og mine stesøsken være hos min far og stemor, og jeg vet at pappa kommer til å bli skikkelig skuffa, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Men jeg vil tro det er vanlig at samboere er sammen i jula?

Anonymous poster hash: 2c945...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig at samboere feirer jul sammen, men heller ikke uvanlig. Veldig mange starter ikke med dette før de får barn sammen. Vi feirer sammen i år, men det er fordi jeg er høygravid, og han vil være i nærheten i jula. Ellers hadde han dratt til sine.

Uansett, for at det skal bli rettferdig må det jo blli en annenhver-løsning, og dere ender opp med noe liknende svigers-mor-svigers-far-svigers...osv.

• Liker 3
Skrevet

Vi feiret ikke jul sammen før vi fikk barn sammen.

Jeg synes det var en grei måte å gjøre det på. Jeg liker svigerfamilien min, men jeg liker bedre jul med min egen familie.

Når man har barn er det ikke lengre et spømsmål.

• Liker 1
Skrevet

Dere må prøve å finne en løsning der dere er med begges side like ofte. Hvis det i din familie er annenhver mor og far kunne dere prøvd hans foreldre, din mor, din far, hans foreldre x2, osv. Altså to år hos hver side. Foreldrene deres må akseptere at når dere blir voksne så kan dere ikke feire jul med deres egen familie hvert år, men må veksle med svigerfamilien.

Anonymous poster hash: c3aa2...e4c
Skrevet

Er vel like vanlig å feire jul sammen som samboere enn ikke! Hva om man er samboere i 10 år før barna kommer, eller hvis man ikke kan få barn, skal man aldri feire jul sammen da?

Første jula vi var sammen så feiret vi hver for oss, men siden da har vi feiret hver eneste jul sammen. Selv om vi ikke var gift eller hadde fått barn. Det er jo mannen som er primærfamilien min nå, og han jeg vil feire sammen med. De fleste juler har vi feiret hjemme, men vi har også vært til foreldrene våre. Vi har og invitert foreldre og besteforeldre hjem til oss i jula.

• Liker 6
Skrevet

Vi feiret ikke jul sammen før vi fikk barn sammen.

Jeg synes det var en grei måte å gjøre det på. Jeg liker svigerfamilien min, men jeg liker bedre jul med min egen familie.

Når man har barn er det ikke lengre et spømsmål.

Vi har ikke barn :) (hadde vært greit å informere om det i HI, men glemte det) synes dog det er like fint å være med svigers som med min "ekte" familie om du forstår :) Så jeg klarer ikke helt bestemme meg.

Anonymous poster hash: 616b4...9c0

Skrevet

Jeg spiser middag og åpner pakker med min familie først, før jeg drar til samboer å drikker kaffe og åpner gaver der også.. Dette er jo en idé, men da kan det jo ikke være kjempelangt mellom familien din og familien hans. Tar bare ti minutter å kjøre til svigers fra foreldrene, så derfor gjør jeg det slik.

Anonymous poster hash: b9f9c...b13
Skrevet

Er din mor og i bildet?

I tilfelle ville jeg feiret med hans foreldre annen hvert år og din mor og far hvert 4. år.

Men er jo ikke noe feil med å utsette tradisjonen med et år og feire hos din far i år. Lanser den nye ordningen litt tidlig neste år slik at alle får blitt kjent med den, så de vet hva som kommer.

Skrevet

Jeg spiser middag og åpner pakker med min familie først, før jeg drar til samboer å drikker kaffe og åpner gaver der også.. Dette er jo en idé, men da kan det jo ikke være kjempelangt mellom familien din og familien hans. Tar bare ti minutter å kjøre til svigers fra foreldrene, så derfor gjør jeg det slik. Anonymous poster hash: b9f9c...b13

Med oss er det 3-4 timer å kjøre til min far dessverre :(

Er din mor og i bildet?

I tilfelle ville jeg feiret med hans foreldre annen hvert år og din mor og far hvert 4. år.

Men er jo ikke noe feil med å utsette tradisjonen med et år og feire hos din far i år. Lanser den nye ordningen litt tidlig neste år slik at alle får blitt kjent med den, så de vet hva som kommer.

Ja, men vi vil uansett feire hos min mor 3 juledag, og neste år feirer vi hos min far 3 juledag.. Litt forvirrende men håper du forstår

Anonymous poster hash: 616b4...9c0

Skrevet

Har din mann søsken med "juleturnus"?

I min familie hadde eldre søsken allerede innarbeidet en "annenhver turnus". Da var det helt naturlig at vi feirer hos mine foreldre samme året, ellers hadde vi jo aldri feiret med søsken og tantebarna mine... Kan være noe å tenke på, om du ikke alt har gjort det...:)

Skrevet

Vi er annenhvert år hos min familie og hans familie. Det skal ikke "gå utover" meg at hans foreldre ikke holder sammen. Så i år er vi hos mine foreldre. Neste år hos hans mor, min familie og så hos hans far. Jeg er veldig glad i svigerfamilien. Dette er mest riktig for oss.

Anonymous poster hash: 403eb...31e
Skrevet (endret)

Har dere mulighet til å være hos begge familiene? Da kan dere for eksempel spise middag med den ene familien, og gaver med den andre. Det er ikke enkelt når foreldre er skilte, men husk at dere skal KOSE dere i jula, ikke stresse med dårlig samvittighet :)

Endret av heihei123
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Jeg bor jo sammen med kjæresten min, og vil derfor også være med han i jula og så kan han for eksempel bli med meg til min familie neste år. Problemet er at mine foreldre er skilt, så i år skal både mine søsken og mine stesøsken være hos min far og stemor, og jeg vet at pappa kommer til å bli skikkelig skuffa, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Men jeg vil tro det er vanlig at samboere er sammen i jula?

Anonymous poster hash: 2c945...826

En gang må nok bli den første for alle foreldre der man feirer jul uten sitt barn. Man kan ikke klandre ens barn om man er blitt skilt og singel innen den tid. Som forelder kan bør man heller ikke legge all tillit på ens barn på at man skal være sammen i jula. En gang må dessverre navlestrengen bli kuttet selv om det kan være vondt inni en når den prosessen skjer.

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet

Vi har samme situasjon (bortsett fra at jeg ikke egentlig vil feire hos "svigers"). Vi har annahvert år, der i mitt år inviterer jeg både mor, søster, far og stemor hjem til oss. Hittil har ikke min far og stemoren min ønsket å feire jul med oss, mest fordi hun får besøk fra familie som bor utenlands og pga hennes barn.

Det vi derfor gjør er lillejulaften alltid med min mor, julaften med min mor/svigers, 2 juledag min far, osv.. funker helt greit :)

Anonymous poster hash: 184fe...6ee
Skrevet

Jeg har også skilte foreldre, og jeg er ikke med samboeren min i jula. Vi har alltid gått til hver vår familie i jula og heller kost oss sammen i romjula.

Skrevet

Vi har ikke barn og skal mest sannsynlig ikke ha det heller.

Har feiret hver for oss, men samboer har noen ganger blitt med til min familie. Det er hans valg altså, men i år skal vi mest sannsynlig feire med svigers eller bare vi to.

Mine foreldre skal bort og jeg kan forstå at de ikke ønsker alt styret selv om jeg mener at de stresser for mye.

Uansett, jeg pleier å reise til min familie siden de ikke har så mange, men det blir sikkert helt greit å feire hos svigers selv om det ikke blir det samme.

Anonymous poster hash: 66424...b5b

Skrevet

Vi er gift, men har ingen felles barn. Jeg har to barn fra før som alltid er sammen med meg i jula.

Jeg feirer alltid sammen med min familie og barna. Min mann har vært med meg noen ganger, vært hos sin egen familie noen ganger og ektepar ganger har han spist datoene stedet og dratt til det andre etterpå.

1 juledag er vi alltid førstebord min mor og min familie, vi spiser tradisjonelt tidligere enn svigers. Hos svigers er de gjerne 20-25 stykker, så nok av folk. Vi drar dit etter brunsj hos min familie og er der utover kvelden.

2 juledag er vi hjemme hos oss selv. Noen i familien kommer gjerne på middag.

3 juledag drar barna til sin far, og jeg og mannen til fjells for å feire nyttår og ta livet med ro.

Vi har valgt å gjøre det slik. Mine barn er vant til sine tradisjoner og de holder jeg på. Så får mannen feire der han føler for det aktuelle året. Vi ser hverandre hele tiden, og julaften kan vi klare oss uten hverandre om nødvendig.

Anonymous poster hash: 39319...d84

Skrevet

Sliter med litt av det samme selv. Mine er gift, mens samboer sine er skilt, men han feirer bare med moren sin. Jeg har familie som bor en ganske lang flytur unna og det gjør at når jeg drar dit så er jeg der gjerne fra bittelille til 2/3 dag. Det gjør at vi har kommet inn på tema å feire sammen fordi vi gjerne vil være sammen i jula. Hadde mine foreldre bodd nærmere hadde vi nok fortsatt å feire hver for oss på julaften fordi man har resten av jula sammen.

Problemet mitt er at jeg ikke vil skuffe noen, jeg vet at hans mor vil synes det er kjipt om han blir med til mine, og samme med mine foreldre. Jeg føler også at min familie har mer "juletradisjoner" enn hans og jeg vet at jeg ikke hadde fått samme følelsen av jul hos hans mor. Nå begynner det å nærme seg tid til å bestille flybilletter å vi må bestemme oss. Men det er ikke lett sånn i startfasen av nye ordninger.

Anonymous poster hash: 9ed4c...44c

Skrevet

Jeg tenker det kommer litt an på hvor stor avstand det er mellom familiene. Det hadde ikke gjort meg noe å feire jul hos svigers, hvis vi kunne være 1. Juledag hos mine ol. Men når det er nærmere 100 mil mellom de to, så venter vi til vi får barn med å feire sammen...

Anonymous poster hash: cf55a...098

Skrevet

Vi har ikke barn, men bortsett fra den første julen vi var sammen, har vi feiret jul med hverandre. Begge har skilte foreldre, og det er problematisk! Ikke alle foreldrene er like begeistret for løsningen vi har valgt, men det er vårt valg. Da blir det feks år 1 - min mor, år 2 - svigermor, år 3 - far, år 4 - svigerfar. For det meste er det helt greit med skilte foreldre, men hver jul skulle jeg gjerne vært det foruten....

Etter hvert som vi får barn, og større sted å bo, vil vi nok invitere til jul hos oss også. Da blir det nok annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...