Gå til innhold

Betalingsanmerkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er i en slags konstant følelse av panikk her. Jeg skulle overraske faren min med å rydde og støvsuge(jeg er student, på besøk), og kom i skade for å rive ned "regnings-permen" hans. Der var ikke alt festet i de ringene og papirer fløt utover. Der ser jeg et inkassovarsel, samt et brev merket med politiet sin logo som angikk samme regning. Faren min kom hjem akkurat da, så jeg bare skuffet det inn permen og satte den på plass...:S Betyr det at han har fått betalingsanmerkning? Senere så jeg den lå på krakken hans og han hadde skrevet "betalt" på den. Er det ikke en regel på at om man faktisk har fått betalingsanmerkning, så faller den bort når regningen er gjort opp? :S Tørr ikke snakke med ham om noe som har med økonomi å gjøre, det er skikkelig tabu og helvete bryter løs. Er ikke at han sløser eller slurver, han har bare generelt dårlig råd.

Anonymous poster hash: b60d5...4e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får varsel innen man får betalingsanmerkning, og brev fra Politiet når det er sendt til Namsmannen. Så det er godt mulig det var en varsel.

Dersom man betaler regningen i etterkant, slettes anmerkningen. Så det betyr ikke noe.

Han merket vel at du snoket og demonstrativt skrev betalt for at du skulle se det. Er jo ikke dine regninger, ville ikke tenkt mer over det.

Anonymous poster hash: 70067...bc2
Skrevet

Man får varsel innen man får betalingsanmerkning, og brev fra Politiet når det er sendt til Namsmannen. Så det er godt mulig det var en varsel.

Dersom man betaler regningen i etterkant, slettes anmerkningen. Så det betyr ikke noe.

Han merket vel at du snoket og demonstrativt skrev betalt for at du skulle se det. Er jo ikke dine regninger, ville ikke tenkt mer over det.

Men om det var en betalingsanmerkning og den er slettet fordi regningen ble betalt, så påvirker det ikke ham noe videre?

Selv om det ikke er mine regninger så er han jo faren min. Bekymrer meg en del for ham...

Skrevet

Men om det var en betalingsanmerkning og den er slettet fordi regningen ble betalt, så påvirker det ikke ham noe videre?

Selv om det ikke er mine regninger så er han jo faren min. Bekymrer meg en del for ham...

Når summen betalingsanmerkningen gjelder er betalt, blir anmerkningen slettet. Og det har ingen konsekvenser for deg videre.

Skrevet

Når summen betalingsanmerkningen gjelder er betalt, blir anmerkningen slettet. Og det har ingen konsekvenser for deg videre.

Ok, takk. Da føler jeg meg litt bedre:) Håper faren min virkelig har betalt den så det er ute av verden.

Skrevet

Ok, takk. Da føler jeg meg litt bedre:) Håper faren min virkelig har betalt den så det er ute av verden.

Det hender at Namsmannen glemmer å slette anmerkningen eller at det tar tid, men skulle det skje er det bare for ham å ta kontakt og minne om det.

Det er heller ikke slik at en betalingsanmerkning setter livet på fullstendig på hold - det har konsekvenser for evt. lån og forsikringer, men om man ikke umiddelbart trenger dette går det bra.

Om man har greit mulighet til å betale utestående sum og få den slettet, er det ikke noe problem.

Skrevet

Det hender at Namsmannen glemmer å slette anmerkningen eller at det tar tid, men skulle det skje er det bare for ham å ta kontakt og minne om det.

Det er ikke Namsmannen som skal benyttes om sletting av betalingsanmerkning, men selskapet som har sendt saken dit dem. Namsmannen står kun ansvarlig for å foreta sletting der det er tatt pant eller utlegg, og da i de tilhørende registre. Erfaringsmessig er Namsmannen flinke til å følge opp dette, i motsetning til en del inkassoselskap som gjerne kan la det gå lang tid uten at de gjør noe.

Har hjulpet flere med å rydde opp i økonomiske forhold, og opplevde en gang at en betalingsanmerkning ikke ble slettet før etter 6 år etter at kravet var betalt. Og selv om de ikke er betalt skal ikke samme anmerkning stå mer enn 4 år om den ikke blir fornyet. Lønner seg alltid å følge opp.

Anonymous poster hash: 551fa...b2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...