Gå til innhold

Usikker inntekt - dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått tilbud om vikariat i min hjemby! Vikariatet er på 8 mnd og det er veldig usikkert hvordan veien blir videre. Slik trenden har vært hittil har de i perioder hatt bruk for vikarer, så jeg må rekne med perioder med lite og mye jobb.

Hvordan løser man dette økonomisk? Dette er min sjanse til å komme tilbake til hjembyen min. Jeg har en utdanning innen et veldig spesifikt yrke med kun ca 8 arbeidsplasser i landet. Jeg vet ikke om jeg tør å ta noen kassajobb i mellomtiden i tilfelle de ringer og vil ha meg på jobb om jeg blir tilkallingsvikar etter de 8 mnd. dette blir jo nesten bare en ond sirkel.

Hvordan løser man dette økonomisk? Jeg kommer til å spare så mye som jeg kan til vikariatet mitt går ut selvfølgelig, men jeg må ta med i betrakningen om det skulle bli skikkelig ille økonomisk og jobbmessig. Er dagpenger en mulighet?

Anonymous poster hash: 56da9...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken til at jeg spør er fordi jeg liker å planlegge og må foreta ett valg om jeg ønsker å takke ja til dette vikariatet. Det er jo en risiko for meg å takke ja samtidig som jeg sitter med samme valgmulighet her jeg er nå, bare at det er 1000 km fra familie, kjæreste og venner.

Skrevet

Der er jo visse krav/grunner for å få dagpenger. Og jeg kan ikke helt se at du faller helt innunder disse grunnene.

Anonymous poster hash: e4818...7fa
  • Liker 2
Skrevet

Der er jo visse krav/grunner for å få dagpenger. Og jeg kan ikke helt se at du faller helt innunder disse grunnene. Anonymous poster hash: e4818...7fa

Ok :) Så det "beste" blir å ha en real buffer til perioder uten jobb. Det blir jo vanskelig å ha en ekstrajobb om de plutselig skal ringe fra det stedet jeg ønsker å jobbe på. Jeg vil jo helst være tilgjengelig for dem for å gi ett godt inntrykk.

Skrevet

Ok :) Så det "beste" blir å ha en real buffer til perioder uten jobb. Det blir jo vanskelig å ha en ekstrajobb om de plutselig skal ringe fra det stedet jeg ønsker å jobbe på. Jeg vil jo helst være tilgjengelig for dem for å gi ett godt inntrykk.

Du kan jo jobbe som f.eks ringevikar, da er du jo veldig fleksibel om du plutselig får drømmejobben.

Men ang tilgjengelighet for ny jobb ville jeg vel som arbeidsgiver vært mer skeptisk til noen som var tilgjengelig på dagen enn noen som var i jobb og måtte si opp en jobb de allerede var i.

Anonymous poster hash: f25bd...2f3

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo jobbe som f.eks ringevikar, da er du jo veldig fleksibel om du plutselig får drømmejobben.

Men ang tilgjengelighet for ny jobb ville jeg vel som arbeidsgiver vært mer skeptisk til noen som var tilgjengelig på dagen enn noen som var i jobb og måtte si opp en jobb de allerede var i.Anonymous poster hash: f25bd...2f3

? Den siste skjønte jeg ikke. Mulig jeg misforstår deg men min siruasjon pr.idag er at jeg er i et vikariat som løper ut året, jeg sier ikke opp noe jobb.

Jeg er som sagt nervøs for å ta på meg ekstraarbeid på si for å spe på med lønn, og så ringer de fra jobben hvor jeg vil jobbe og trenger noen til å steppe inn så må jeg si nei fordi jeg skal på ekstrajobben den dagen.

Skrevet

Hva i all verden er det for slags yrke som nesten ingen har, men som har behov for vikarer som må stille opp på dagen stadig vekk da? Du kan da ikke gå arbeidsledig resten av livet i tilfelle du kanskje får en vikardag i dette yrket i ny og ne.

• Liker 4
Skrevet

hvis du jobber mere en 50% så får du ikke utbetalt noe dagpenger de gangene du sender inn meldekort. Jobber du under får du dagpenger men redusert.

Hvis du jobber over tid mere enn 50% så detter du ut av systemet deres likevel.

Anonymous poster hash: e6ca8...a84
  • Liker 1
Skrevet

Men ang tilgjengelighet for ny jobb ville jeg vel som arbeidsgiver vært mer skeptisk til noen som var tilgjengelig på dagen enn noen som var i jobb og måtte si opp en jobb de allerede var i.

Dette kommer jo helt an på det da. Mange som også velger mellom to likestilte kandidater der den ene kan begynne med engang og den andre har oppsigelsestid. Der den som var ledig fikk jobben nettopp pga den kunne begynne med engang. Har hørt om noen tilfeller der. Men så klart så ser de jo på hva personen har gjort på før. Om den har bare gått dank hjemme eller vært i jobb. Som ringevikar vil jeg jo si personen er i jobb, men da tilgjegelig med engang.

Anonymous poster hash: e6ca8...a84

Skrevet

Hva i all verden er det for slags yrke som nesten ingen har, men som har behov for vikarer som må stille opp på dagen stadig vekk da? Du kan da ikke gå arbeidsledig resten av livet i tilfelle du kanskje får en vikardag i dette yrket i ny og ne.Anonymous poster hash: f25bd...2f3

Det var perioder med mye jobb og perioder med lite jobb. Om jeg "lover" meg bort til en jobb på si kan jeg gå glipp av en periode med jobb der jeg vil jobbe (er min frykt iallefall) Mulig ekstrajobblivet ikke er så svart/hvitt.

Nå er det slik at mange av oss "desverre" er i yrker hvor man går i vikariat på vikariat i perioder på opp til 4 år før vi får fast. Han jeg snakket med sa det kunne være uker uten noe jobb for så at de plutselig hadde behov i noen uker. Og jeg har ikke sagt noe om at man må stille opp på dagen stadig vekk, da har jeg isåfall gitt ett feil bilde. Det er (slik jeg forstod det) snakk om uker her og der. Kanskje noen dager her og der men det er ikke hovedtilfelle.

Skrevet

Selv om yrkesgruppen min er liten så betyr det jo ikke at de også kan bli syke og ha behov for tilkallingsvakter ;)

Skrevet

hvis du jobber mere en 50% så får du ikke utbetalt noe dagpenger de gangene du sender inn meldekort. Jobber du under får du dagpenger men redusert.Hvis du jobber over tid mere enn 50% så detter du ut av systemet deres likevel. Anonymous poster hash: e6ca8...a84

Takk for svar :)

Skrevet

Du kan ha rett på dagpenger dersom du fyller vilkår til minsteinntekt og nedsatt arbeidstid. Husk dog at som dagpengemottaker må du være reell arbeidssøker og stille deg villig til å ta hvilken som helst jobb, hvor som helst og i minst 50% stillingsprosent. Du kan ikke "reservere" deg mot dette pga du helst vil jobbe et sted du kanskje kan få ekstravkter, får du tilbud om jobb eller kurs via nav må du stille ellers risikerer du å miste dagpengene i en periode eller helt...

Anonymous poster hash: 7a99d...36d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...