Gå til innhold

Bør det være lov med fritt fargevalg på hus ?

Gjest Coolaid

46 stemmer

1. 1. Bør man fritt få velge farge på eget hus ?

• Ja
      31
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Jeg ser forskjellen men er ikke enig. Jeg forklarte det ganske greit i innlegget mitt over.

Det kom ikke så tydelig frem at du ser forskjellen. Men OK. Mener du at de som bor ved siden av et hus malt i neonrosa og ser det hver dag er mindre/mer/like plaget enn de som tilfeldigvis spaserer en tur i skogen nær et hus malt i samme farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det blir litt som å være midt i Bodø sentrum. Gamle falleferdige bygninger der, en stor j*vla murstein der, og en vakker men litt for moderne boligblokk der. Det er ikke gjennomtenkt eller gjennomført i det hele tatt. Det ser bare trasig ut. Samme følelsen får jeg når jeg ser tomannsboliger med to forskjellige farger.

Jeg syns det er viktigere at boligområder blir tatt vare på. Alle hus trenger ikke være hvite, men sjokkrosa blir for mye.

Det sagt, det er ikke rettferdig at man ikke skal få bestemme over egen eiendom. Det må finnes måte på hvor mye man skal la seg rikke på av andre personer som ikke kjenner deg, men så er det ikke nødvendigvis rettferdig for naboene heller som får et lysende hus igjennom vinduene.

Hadde det vært her i området så hadde ikke utgjort noe stor forskjell. Jeg har nære naboer men slipper å se dem i vinduene mine. Alle hus har forskjellige farger også.

Nei for:

- Helheten i området.

- Verdi.

- Naboer.

- Faren for ekstra mye hodepine med et sjokkrosa hus til en hver tid i sidesynet.

Ja for:

- Retten til å bestemme over seg selv og egen eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke bor i et verneverdi hus så synes jeg man skal ha lov til å ha hvilken farge man vil på huset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun liker denne fargen så godt så kunne hun heller ha malt huset sitt innvendig med den i stedet. Hvis hun skal ha den fulle gleden av rosafargen så må hun jo bruke mye av tida si på å sitte og beundre huset sitt på avstand, og akkurat det tviler jeg litt på at hun gjør. Med andre ord så er det naboene som får mest "glede" av det, og de virker jo ikke så fornøyde akkurat.

Når det er sagt så synes jeg at det kan være litt kult når folk tør å gjøre noe utenfor det "vanlige", men samtidig så mener jeg at man bør ta hensyn til andre når man først har bosatt seg et sted nær andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjorde det neppe fordi hun syns den var så fin. Da hadde de vel både gitt nabovarsel og malt på dato som normale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke så tydelig frem at du ser forskjellen. Men OK. Mener du at de som bor ved siden av et hus malt i neonrosa og ser det hver dag er mindre/mer/like plaget enn de som tilfeldigvis spaserer en tur i skogen nær et hus malt i samme farge?

Nå har jeg ikke skrevet så veldig mye om hva jeg har ment. Jeg har stilt en del spørsmål som ser ut til å forvirre enkelte her inne fordi de da tror at de vet hva jeg mener.

Men det jeg mener om saken er at i utgangspunktet så bør man selv få lov å velge også utradisjonelle farger på huset sitt. Det har lite å si om det er midt i byen eller i skogen, fordi det er ikke "besøkstall" - altså øyne som ser det, som skal avgjøre hvorvidt en farge er mer eller mindre okay på et bolighus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne diskusjonen er så fin, fordi den forteller alle med et åpent sinn at avstanden mellom det å være psykopat og det å være en normal samfunnsborger, den handler mer om å følge sosiale normer, enn den handler om å ta hensyn til andres rettigheter.

Det er vel så enkelt som at de som ikke har spesielle fargepreferanser, og ikke ser at de kommer til å male huset sitt i noe annet enn hvitt og bæsjebrunt selv, de stemmer for at et eller annet organ som vi skal betale masse skattepenger, skal fylles opp med damer som har lest ibsen og diskutert feminisme på universitetet, sånn at de kan bestemme hvilke farger som ikke er i orden. Bare egoisme. Alt handler om egoisme.

Hvis du skal kjøpe deg en ny kjole, vil du at staten skal bestemme at den ikke skal få være rosa?

Hvis du skal kjøpe deg en ny bil, vil du at staten skal bestemme at den ikke skal få være gul eller mintgrønn?

Hvis du skal kjøpe deg en ny båt, vil du at staten skal få bestemme fargen?

Skal vi gjøre det slik at naboene skal få bestemme materialvalget på taket, om det blir tegl, torv eller rheinzink? Skal de få bestemme ornamentering på gavlen? Karmer? Om vinduene skal ha spiler? Om det skal være synlig mur eller malt?

Vi lever i et jævla pottitland hvor folk ikke eier smak, ikke kan noe om noe som helst annet enn norsk litteraturhistorie (som de har blitt tvunget til å ha 100 timer i uka, fordi man "må jo kunne norsk"), men omvendt proporsjonalt med kunnskapsnivået, er en grenseløs intoleranse og herskesyke. Jeg blir kvalm av dere som har svart i denne tråden. Dere er motbydelige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til alle dere som mener at det ikke er greit å kunne male den fargen man akkurat selv ønsker.

Er det da greit å tillate at bygninger og hus skal få lov å forfalle pga dårlig vedlikehold, tagging, skulle vært malt for lenge siden, ustelt hage, boss på egen tomt osv.

Hvor går grensen til hva man skal få lov til å gjøre på egen eiendom som andre kan se fra offentlig vei/gate ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Noen steder bør det ikke være fritt valg av farge. Eksempel hadde mye av preget til en del historiske deler av landet falt bort dersom nymorderne farger hadde blitt tatt i bruk.

Er det et helt normalt byggefelt, ser jeg ikke problemet at folk ikke kan få male de som de vil. At noen synes noe er stygt er ikke det samme som å ødelegge et verneverdet bygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke skrevet så veldig mye om hva jeg har ment. Jeg har stilt en del spørsmål som ser ut til å forvirre enkelte her inne fordi de da tror at de vet hva jeg mener.

Men det jeg mener om saken er at i utgangspunktet så bør man selv få lov å velge også utradisjonelle farger på huset sitt. Det har lite å si om det er midt i byen eller i skogen, fordi det er ikke "besøkstall" - altså øyne som ser det, som skal avgjøre hvorvidt en farge er mer eller mindre okay på et bolighus.

Jeg spurte bare hva du mener, så gikk du direkte til forsvarsposisjon som ikke var nødvendig. Det er selvfølgelig ikke snakk om ''besøkstall'' her, men om hvor grensen skal gå. Ute i skogen hvor ingen er tvunget til å se på fargen er helt OK, midt i byen hvor folk bor og ikke har samme valg om å være der eller ikke er noe helt annet.

Det er også en grunn for å ha regler om når og hvor høyt man kan spille musikk med hensyn til direkte berørte naboer. Sånn er det å bo med andre, man kan ikke helt gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte bare hva du mener, så gikk du direkte til forsvarsposisjon som ikke var nødvendig. Det er selvfølgelig ikke snakk om ''besøkstall'' her, men om hvor grensen skal gå. Ute i skogen hvor ingen er tvunget til å se på fargen er helt OK, midt i byen hvor folk bor og ikke har samme valg om å være der eller ikke er noe helt annet.

Det er også en grunn for å ha regler om når og hvor høyt man kan spille musikk med hensyn til direkte berørte naboer. Sånn er det å bo med andre, man kan ikke helt gjøre som man vil.

Det burde heller vært et nasjonalt fargekart man kunne velge fra.

Anonymous poster hash: 21a0c...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ingen forsvarsposisjon her... men det er vel ikke lett når vi her inne forholder oss til det skrevne ord :) No worries her jaffal...

Men du har et spennende poeng. De aller fleste av oss ønsker ikke støy i form av musikk. Er et knall rosa hus støy for øyet ? Ja, kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at karmene burde vært brune. Døra burde også hatt samme farge som karmene. Bortsett fra det er det jo bare morsomt.

Der jeg bodde i fjor var det mange "spesielle" hus og hager. Ingen som klagde, folk syns bare det var morro, og jeg husker det mest spesielle huset var i avisa titt og ofte. Jeg var også nabo til det huset i to år, og det sjenerte ikke meg.

Folk får være litt mer åpne og kreative :) Det er bare flott med farger!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et spørsmål til alle dere som mener at det ikke er greit å kunne male den fargen man akkurat selv ønsker.

Er det da greit å tillate at bygninger og hus skal få lov å forfalle pga dårlig vedlikehold, tagging, skulle vært malt for lenge siden, ustelt hage, boss på egen tomt osv.

Hvor går grensen til hva man skal få lov til å gjøre på egen eiendom som andre kan se fra offentlig vei/gate ?

Veldig gode spørsmål! Husker en gang vi fikk kjeft av naboen fordi gresset var for langt....

For ikke å nevne alle de grusomt stygge offentlige (og private, forsåvidt) byggene rundt omkring! Rådhus, kulturhus, kontorbygg og fabrikker som er så stygge at det gjøre vondt langt inn i sjelen. Men det er greit, så lenge de ikke er noe annet en grå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naboene som bør bestemme fargen. Det er det som skal se på den. Den som bor i et hus er stort sett inni huset.

Anonymous poster hash: b3b1e...b36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bør være lov, så lenge det ikke ligger i verneverdige eller fredede områder.

Jeg er enig med deg, men akkurat dette rosa huset som det snakkes om ligger jo nettopp i et verneverdig strøk.

Jeg mener at huset bør males om igjen til en hvit nøytral farge.

Anonymous poster hash: 36a1b...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man en enebolig, så synes jeg man kan velge farge selv, men i en farge som passer nabolaget/området/bygningen. Jeg synes f.eks. ikke et pent lite hvitt sørlandshus i en romantisk gate bør males oransje - slik som det rosa huset det har vært skrevet om i avisen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men akkurat dette rosa huset som det snakkes om ligger jo nettopp i et verneverdig strøk.

Jeg mener at huset bør males om igjen til en hvit nøytral farge.

Anonymous poster hash: 36a1b...082

Så lenge det er i et verneverdig område, bør de holde seg til fargene som gjelder, ja. Jeg bryr meg ingenting om hvilke farger folk har på husene sine her jeg bor, men jeg eier et hus som ligger i et verneverdig område. Det hadde ikke vært det samme fine området om folk hadde valgt rosa og blå maling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes jo fine rosa hus.. Men da er de gjerne pastellrosa med hvite kanter. Sjokkrosa og svart derimot :/ Det var jo dritstygt.

Anonymous poster hash: 845c1...276

Jeg synes denne fargen var mye finere enn pastellrosa! Jeg er så LEI av alt skal være i hvitt, og dersom man ønsker "kontrast" så velger man pastellfarger...

Anonymous poster hash: 6f4e9...550

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...