Gå til innhold

Bør det være lov med fritt fargevalg på hus ?

Gjest Coolaid

46 stemmer

1. 1. Bør man fritt få velge farge på eget hus ?

• Ja
      31
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det finnes jo fine rosa hus.. Men da er de gjerne pastellrosa med hvite kanter. Sjokkrosa og svart derimot :/ Det var jo dritstygt.

Anonymous poster hash: 845c1...276
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes jo fine rosa hus.. Men da er de gjerne pastellrosa med hvite kanter. Sjokkrosa og svart derimot :/ Det var jo dritstygt.

Anonymous poster hash: 845c1...276

Spørsmålet blir jo hva som er stygt og pent - det kan vel ikke defineres da det er en personlig mening. Jeg syns kanskje noe er pent som du syns er stygt. Og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosafargen de valgte er jo ekstremt stygg. Ja til farge på hus, nei til sjenerende farger.

I Stavanger er jo gaten gjennomført, så det blir ikke helt det samme som at en person maler huset styggrosa.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Selv om det kommer et og annet dritstygt hus, så vil fortsatt folk flest ha vanlige farger, så det går helt fint om en av naboene vil ha neonrosa.

Anonymous poster hash: 0a270...9f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosafargen de valgte er jo ekstremt stygg. Ja til farge på hus, nei til sjenerende farger.

I Stavanger er jo gaten gjennomført, så det blir ikke helt det samme som at en person maler huset styggrosa.

Gaten i Stavanger hadde ikke blitt sånn dersom en førstemann ikke fikk lov å male. Gaten er "hummer og kanari"..... altså litt av alt. Tviler sterkt på at når husene ble bygget så hadde alle huseierne malebonanza med crazy farger.... Tror ikke de fikk tak i den type farger på den tiden da husene ble bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg synes hus skal være nøytrale,og ikke sjenerende. De skal gå i ett med naturen så godt det lar seg gjøre. Et jordfarget eller hvitt hus går lettere i ett med naturen enn et rosa hus...

Så får de heller ha farger innendørs,

Anonymous poster hash: acc4f...d74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaten i Stavanger hadde ikke blitt sånn dersom en førstemann ikke fikk lov å male. Gaten er "hummer og kanari"..... altså litt av alt. Tviler sterkt på at når husene ble bygget så hadde alle huseierne malebonanza med crazy farger.... Tror ikke de fikk tak i den type farger på den tiden da husene ble bygget.

Hele gaten ble planlagt skulle males, så det er ikke en person som fikk det for seg å male huset sitt lilla, og neste gult. Det er en nøye planlagt fargesammensetning av en kunstner, og gaten ble godkjent av byutviklingsstyret. Så det er ikke noe hummer og kanari, innfall fra en gal nabo situasjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg synes det er helt riktig at det finnes bestemmelser om farger i visse miljøer, f.eks historiske bymiljøer og andre miljøer som er typiske for sin tid og sitt sted. De som velger å bosette seg på disse stedene burde respektere miljøet de bor i. Derfor synes jeg ikke det er greit at huset er malt i en farge som skjærer så til de grader med omgivelsene, og håper hun taper klagesaken så det står etter!

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva slags farge det er. Har sett et par rosa hus, men der var rosafargen kjempefin og ganske nøytral med hvite kanter. En sånn sjokkrosa farge kan jeg ikke godta, det gjør jo vond i øynene. Ute i skogen kan man farge som man vil og leve ut alle sine fantasier, men når man bor med andre, får man velge farge med omhu. Det er fortsatt ganske mange farger å velge mellom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele gaten ble planlagt skulle males, så det er ikke en person som fikk det for seg å male huset sitt lilla, og neste gult. Det er en nøye planlagt fargesammensetning av en kunstner, og gaten ble godkjent av byutviklingsstyret. Så det er ikke noe hummer og kanari, innfall fra en gal nabo situasjon.

Flott tiltak syns jeg. Så da er det organisert og godkjent. Så egentlig er det fortsatt bystyret som har den endelige bestemmelsesretten ? Så man kunne ikke male slik man ville....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva slags farge det er. Har sett et par rosa hus, men der var rosafargen kjempefin og ganske nøytral med hvite kanter. En sånn sjokkrosa farge kan jeg ikke godta, det gjør jo vond i øynene. Ute i skogen kan man farge som man vil og leve ut alle sine fantasier, men når man bor med andre, får man velge farge med omhu. Det er fortsatt ganske mange farger å velge mellom.

Igjen, det som er fint for deg er ikke fint for meg - og omvendt.

I skogen kan man ødelegge naturopplevelsen for andre ved å male rosa. Man kan også gi en flott opplevelse med kontrast ved å bruke farger som ikke "passer inn"...

Så lenge vi alle har ulike meninger om estetikk og hva som er pent for øyet så blir debatten om det skal være fritt frem for å male slik vi selv ønsker, eller om det skal reguleres av myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak syns jeg. Så da er det organisert og godkjent. Så egentlig er det fortsatt bystyret som har den endelige bestemmelsesretten ? Så man kunne ikke male slik man ville....

En person fikk ideen, og søkte. Jeg kjenner ikke hele historien selv, men legger ved en liten artikkel itilfelle du skulle være interressert. Planen ble godkjent av kommunen, samt huseierne.

http://www.nrk.no/rogaland/historien-om-fargegata-1.11436925

Kjempe tiltak, og skaper utrolig mye mer liv i en ganske død sentrumskjerne :)

Endret av Talbot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det som er fint for deg er ikke fint for meg - og omvendt.

I skogen kan man ødelegge naturopplevelsen for andre ved å male rosa. Man kan også gi en flott opplevelse med kontrast ved å bruke farger som ikke "passer inn"...

Så lenge vi alle har ulike meninger om estetikk og hva som er pent for øyet så blir debatten om det skal være fritt frem for å male slik vi selv ønsker, eller om det skal reguleres av myndighetene.

Om noen synes at å farge huset sitt midt i en boligstrøk neonrosa eller en annen farge av den slags er en menneskerett, da har vedkommende misforstått. Ute i skogen kan man male huset sitt (eller hytta hvis du vil) hva man vil, det er ikke mange som må leve med denne fargen daglig. Naturopplevelsen for tilfeldige forbipasserende får bare vike for marerittet de som bor i nærhet til huset må leve i hele tiden. Jeg håper du ser forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen synes at å farge huset sitt midt i en boligstrøk neonrosa eller en annen farge av den slags er en menneskerett, da har vedkommende misforstått. Ute i skogen kan man male huset sitt (eller hytta hvis du vil) hva man vil, det er ikke mange som må leve med denne fargen daglig. Naturopplevelsen for tilfeldige forbipasserende får bare vike for marerittet de som bor i nærhet til huset må leve i hele tiden. Jeg håper du ser forskjellen.

Jeg ser forskjellen men er ikke enig. Jeg forklarte det ganske greit i innlegget mitt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg er verdens største fan av fargen rosa, men jeg liker innslag av individualisme i en ellers ofte konform verden. Derfor synes jeg valg av farge på hus burde være fritt så lenge ikke tungtveiende historiske grunner taler imot.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for relativt stor valgfrihet. Men det råsa huset er både dårlig malt og stygt. Burde Vært forbud mot White trash hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...