AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Hei! Jeg begynner nå å bli litt desperat, og tyr da til dette forumet hvor jeg har sett at folk er veldig gode på å gi tips og råd til allverdens problemer. Jeg håper derfor noen kanskje nå kan hjelpe meg! Jente på 21 som nå plutselig har begynt å miste veldig mye mer hår enn hva jeg pleier. Jeg har alltid "røytet" en del, men jeg har langt og svart hår og dermed er det lettere å se disse hårstråene som faller av. Men nå de siste mndene har dette virkelig bygd seg opp til å bli et stort problem. Når jeg børster håret sitter det så mye hår igjen på børsten at jeg nesten blir litt uvel. Det er snakk om over en til to hele håndfuller hver gang, om ikke mer. Etter hver morgen hvor jeg fikser meg på badet, er badegulvet alltid overstrødd med mine hårstrå. Jeg vet at det skal være normalt å miste opptil 100 hårstrå om dagen, men jeg mener at i mitt tilfelle nå så mister jeg dobbelt, om ikke trippelt så mye av det. Jeg overdriver ikke, da jeg har gjort mye research på hva som skal være "normalt". I tillegg til dette har jeg begynt å flasse. Om jeg klør meg litt i hodebunnen kommer det massevis av bittesmå hvite flak, men jeg har også mye av disse som er større, og kaller det dermed flass og ikke tørr hodebunn. Jeg får veldig raskt fett hår, og er veldig påpasselig med ordentlig hårvask. Har aldri vært plaget av dette tidligere, men nå er det slik at jeg prøver å unngå børsting av håret og å ta meg i hodebunnen, fordi disse ekle, hvite flakene kommer frem med en eneste gang samt at håret faller ned på gulvet.... Jeg har forsøkt flasshampoer, shampoer uten sulfater osv uten forbedring. Det jeg bekymrer meg mest for, er selvfølgelig "hårtapet". Har fått BETYDELIG tynnere og mer tørt/sprøtt hår, og jeg er redd for at det skal gå for langt!! Har hatt en lang periode hvor jeg har vært ekstremt mye sliten, hvor legen min mener dette er en slags ettervirkning av kyssesyken (fikk kyssesyken for litt over et år siden) samt at jeg scorer veldig lavt på D-vitamin. Tar tilskudd, men prøvene er likevel dårlige. Har mistenkt lavt stoffskite, da jeg har flere symptomper på dette. Vet at lavt D-vitamin kan gi like symptomer, men mistanken min kommer også av at min mor har alvorlig tilfelle av Hashimoto der han går på daglige medisiner, og jeg vet at dette er arvelig. Mye vondt i hodet, slapp, sover EKSTREMT mye, dårlig konsentrasjon, er frysen og har generelt slitt mye med dette det siste året. Var spesielt en periode hvor jeg slet mye, klarte ikke fungere ordentlig i hverdagen pga lite energi osv. Har vært en del hos legen, men etter å ha fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine ser "helt fine ut" har jeg slått meg til ro om at dette mest sannsynlig kommer av mine lave verdier av D-vitamin, samt ettervirkning av kyssesyken. Grunnen til at jeg nevner dette med at jeg har mistenkt stoffskifteproblemer, er fordi jeg har lest meg opp til at slikt håravfall jeg opplever kan være knyttet til dette. Eventuelt, kan det være sopp? Hva gjør man da? Dette ble et langt innlegg, men jeg håper noen sitter inne med noe som kanskje kan hjelpe meg. Det er ikke hyggelig å oppleve at man mister så mye hår som jeg gjør nå, og forsøker derfor å se om noen her inne har et par tips eller innspill til meg før jeg rett og slett bestiller legetime. Opplever ofte å bli avblåst med disse problemene hos leger, og tyr derfor til dette forumet først! Anonymous poster hash: fc314...2a6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #2 Skrevet 19. september 2014 Ingen? Anonymous poster hash: fc314...2a6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #3 Skrevet 19. september 2014 Ingen? Anonymous poster hash: fc314...2a6 Dårlig tid på døgnet, folk er på jobb enda:) Jeg har fri men kan dessverre ikke så mye om dette. Jeg har dog lavt stoffskifte, men merket aldri noe på håret(dog har jeg svært tykt og mye hår så er vanskelig å merke forskjell), men stoffskiftet kan man jo sjekke med en enkel blodprøve hos legen:) Har dessverre ikke så mye mer å bidra med:\ Anonymous poster hash: 29ffe...001
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2014 #4 Skrevet 19. september 2014 (endret) Omega 3 og B-stress er hva du trenger. Endret 19. september 2014 av Gjest
kokokoala Skrevet 19. september 2014 #5 Skrevet 19. september 2014 (endret) Legetime kan være lurt for å finne ut av problemet, kanskje en tur til frisøren for å sjekke ut dette med håret? Regner med at de har litt kunnskap med sånt og burde dermed kunne komme med et par tips? Endret 19. september 2014 av kokokoala
AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #6 Skrevet 19. september 2014 Ta blodprøve og be om tsh, ft3 og ft4. Sjekk også d-vitaminer, jern, folat og b-12. Søk deg inn på grupperbpå fb.Anonymous poster hash: a1ee1...955
AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #7 Skrevet 19. september 2014 TS her. Leste at B-stress skal virke beroligende og gi bedre nattesøvn, vil dette si at man må ta det om kvelden? Så at det skulle være godt for negler og hår, så kanskje noe jeg burde prøve ut. Hva slags prøver skal man be om hvis man vil sjekke stoffskiftet? Har sett mye på nett men jeg føler det er ekstremt mye forskjellig, så jeg er så usikker. Anonymous poster hash: fc314...2a6
fresia Skrevet 19. september 2014 #8 Skrevet 19. september 2014 TS her. Leste at B-stress skal virke beroligende og gi bedre nattesøvn, vil dette si at man må ta det om kvelden? Så at det skulle være godt for negler og hår, så kanskje noe jeg burde prøve ut. Hva slags prøver skal man be om hvis man vil sjekke stoffskiftet? Har sett mye på nett men jeg føler det er ekstremt mye forskjellig, så jeg er så usikker. Anonymous poster hash: fc314...2a6 det er vel bare å si at man vil sjekke stoffskiftet. det gjorde jeg legen vet hvilke blodprøver de bør ta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå