Gå til innhold

For tung for ponnien min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste årene lagt på meg noen kilo... har en kat.1 sportsponni som er typisk edel sportsponni. Da jeg red aktivt veide jeg rundt 65 kg, nå veier jeg 75... er jeg for tung?

Jeg rir på tur, dressur på LC nivå og hopper en gang i måneden.

Anonymous poster hash: 8bb1b...41c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muligens. Selv følte jeg meg komfortabel med den kraftige og velmuskulerte makset kat. 1-ponnien jeg hadde tidligere, da veide jeg selv i 45-50 kilo... Ville ikke hatt en særlig mindre. Det er mange studier med motstridende svar mtp. hvor tung vekt en hest kan bære uten å få plager, men det er uenighet om prosentene. Har lest både 10%, 15% og 20% av hestens egen vekt.

Men det er selvsagt mange variabler. At rytteren har en stabil og god sits, salen passer og hesten er velmuskulert og bærer korrekt er veldig viktig. Det gjelder dessverre ikke så veldig mange, så jeg er alltid på den sikre siden. Dressur på LC-nivå og trasking på tur kan hesten fint gjøre (og mest sannsynlig gjøre) med hengebro-rygg og bakben langt unna tyngdepunktet = skadelig å ha rytter på ryggen over lengre tid (nesten uansett vekt, men i alle fall med litt tung rytter).

Jeg tror jeg hadde kuttet ned på ridingen i hvert fall. Jeg rir ikke hesten min så fryktelig ofte selv, leier og tømmekjører en del på tur, trener mye fra bakken på banen, etc. De gangene jeg rir blir det sjeldent mer enn 15-20 min., selv med stor hest som er frisk på alle måter. Trener en ponni for tiden også, kommer ikke til å ri henne før hun er bedre muskulert og bruker kroppen korrekt. Hester er ikke bygget for å bære, har til og med lest en studie som hevder at ryggmusklene blir numne etter bare et kvarter med rytter på. Heldigvis er det mye annet gøy man kan gjøre, og dressur kan trenes fra bakken. :)

Skrevet

Jeg har en kaldblods på 155 og jeg veier 90 kilo.

Anonymous poster hash: 5270d...39a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en kaldblods på 155 og jeg veier 90 kilo.

Anonymous poster hash: 5270d...39a

Ja for en kaldblods er jo det samme som en kat. 1...

Regner med det er en sportsponni eller tilsvarende du har? Jeg har lest hesten kan bære 20 % av sin egen vekt, men det avhenger selvfølgelig at den er godt muskulert og i god form, og godt bygd. Så hvis hesten veier ca. 400 kg, så kan den bære ca. 80 kg (pluss/minus). Husk utstyr veier en del og ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...