AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Jeg har en gammel tv etter min bestefar i boden, og i borettslaget følger dekodere og abonnement med i fellesutgiftene. Jeg lånte bort leiligheten til en venninne en tid jeg var på ferie, og hun åpnet når det ringte på. Da hadde hun hentet tv-apparatet fra boden og koblet til. Hun sa først at det var hun som bodde der og svarte på spørsmålet. Heter du xxxxxxxx? Ja, bekreftet hun, og var allerede blitt irritert og når han sa at han kom fra Nrk, smelte hun igjen døra og sa Glem det. Men nå har jeg fått regning fra lisenskontoret. Hva gjør jeg så? Jeg har ikke behov for å ha tv. Det hender jeg ser på tv når jeg er på besøk. Ellers følger jeg med på nyheter gjennom aviser. Jeg mottar heller ikke reklame i postkassa. Hvordan går jeg frem nå? Forfall er om en uke. Er det standard å sende ut regning til alle bostander som ikke er registerte lisensbetalere? Anonymous poster hash: eb0b0...157
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #2 Skrevet 18. september 2014 Si ifra at du ikke har tv? Prøv å finne en måte å dokumentere det på? Anonymous poster hash: 02302...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #3 Skrevet 18. september 2014 Si ifra at du ikke har tv? Prøv å finne en måte å dokumentere det på?Anonymous poster hash: 02302...6d2 Jeg skal si fra om at jeg ikke har tv. Det er tillatt å ha en tv på loftet eller i en bod. De kan hente den om de vil. Jeg kan vise tv-en tli dem. Det er etter min mening lisenskontoret som må dokumentere at jeg har tv? ts Anonymous poster hash: eb0b0...157 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #4 Skrevet 18. september 2014 Det er bare å sende dem en mail å si at du ikke lenger har tv, og ikke skal betale lisens. Skal ikke være noe problem, selv fikk jeg bare en bekreftelse i posten noen dager senere der det stod at jeg var fritatt fra kringkastingsavgiften. Men det er mulig du må betale fakturaen du allerede har fått, siden tv'n åpenbart var i bruk i den perioden. Anonymous poster hash: fdb17...943 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 Det er bare å sende dem en mail å si at du ikke lenger har tv, og ikke skal betale lisens. Skal ikke være noe problem, selv fikk jeg bare en bekreftelse i posten noen dager senere der det stod at jeg var fritatt fra kringkastingsavgiften. Men det er mulig du må betale fakturaen du allerede har fått, siden tv'n åpenbart var i bruk i den perioden. Anonymous poster hash: fdb17...943 Tven var ikke i åpenbar bruk. Den var ikke slått på, men hun hadde koblet den til og sett på den. Hun har forklart situasjonen etter at jeg fikk faktura fra lisenskontoret. Jeg har hørt at man må betale bare man har en dekoder, men her og i de fleste borettslag følger det med dekoder og de skal følge med leiligheten når man selger. Jeg får kontakte Nrk. Det er urimelig at jeg skal betale når hun har koblet til en tv. Det vil jo nesten si det samme som om jeg har hatt innbrudd mens jeg har vært på ferie og de har med seg en tv som de henter fra bilen og kobler til tjuvgodset, da står jeg ansvarlig. Det samme gjelder også innboforsikring. Hvis du har gjester og de har glemt å låse døra eller lukke igjen et vindu og det blir innbrudd, da dekkes det av forsikringselskapet, men om det er du selv som har glemt å låse døra vil ikke det bli dekket. Da lurer jeg på hvorfor Nrk kan kreve at jeg betaler denne fakturaen? ts Anonymous poster hash: eb0b0...157 1
MarenogAron Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 Det spiller ingen rolle om du har tv eller ikke, det er dekoderen du må kvitte deg med. Og du må betale fram til du dokumenterer at du ikke har dekoder lenger. Kvitter du deg med den og varsler om det nå, må du nok likevel betale for dette halvåret (altså hele 2014). Jeg er bare 98% sikker på det siste, men det burde ikke være noe problem å sjekke det opp hos nrk. 2
Gjest Aella Skrevet 19. september 2014 #7 Skrevet 19. september 2014 (endret) Hvorfor har du fått regningen når han spurte din venninne om hva hun het og bodde der. Han hadde tydligvis et navn som stemte overens ettersom hu sa ja, så da burde vel regningen kommet til henne/stå på hennes navn? Eller var det ditt navn som ble lest opp og hun svarte ja på din bekostning? For da kan du jo kanskje nekte pga dette?! Å få venninnen din til å bekrefte å oppgi feil navn og at hun selv tok med tv for å ha noe å gjøre den perioden hun lånte leiligheten din uten at du var tilstedet. For at denne ikke skal over til henne, så kan hun jo si at hun lånte tv'n til en som allerede betaler lisensen (evt. moren, faren) for de får sikket ikke denne regningen to ganger bare for å låne bort en tv til sin datter et par uker/dager? Endret 19. september 2014 av Aella 1
Gjest Wei Wei Skrevet 19. september 2014 #8 Skrevet 19. september 2014 Hvorfor har du fått regningen når han spurte din venninne om hva hun het og bodde der. Han hadde tydligvis et navn som stemte overens ettersom hu sa ja, så da burde vel regningen kommet til henne/stå på hennes navn? Eller var det ditt navn som ble lest opp og hun svarte ja på din bekostning? For da kan du jo kanskje nekte pga dette?! Å få venninnen din til å bekrefte å oppgi feil navn og at hun selv tok med tv for å ha noe å gjøre den perioden hun lånte leiligheten din uten at du var tilstedet. For at denne ikke skal over til henne, så kan hun jo si at hun lånte tv'n til en som allerede betaler lisensen (evt. moren, faren) for de får sikket ikke denne regningen to ganger bare for å låne bort en tv til sin datter et par uker/dager? Jeg bare gjetter: Fordi vennina brukte TS navn. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2014 #9 Skrevet 19. september 2014 Jeg syns det høres ut som at du har lånt ut leiligheten til en upålitelig og uintelligent venninne. I bunn og grunn er det du som har gitt henne tilgang til leiligheten og TVen, og hun har løyet og gitt seg ut for å være deg(?). Det høres ut som en sak der du har et visst ansvar for det som skjedde. Enig at du skal melde fra at du ikke har TV, og stoppe lisensen, men du må sikkert betale for foregående år. Jeg foreslå at du krever at din venninne betaler lisensen du blir avkrevd, hvis du ikke får medhold i at du er totalt uten ansvar. Anonymous poster hash: bba74...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #10 Skrevet 20. september 2014 Eier du en tv så må du betale, enten tven står i stua eller i boden. Kvitt deg med tven eller få den plombert så slipper du å betale når du har sendt dokumentasjon til Lisensavdelingen på at tven ikke kan brukes til tvtitting i rom du disponerer. Her burde jo hun som har hentet tven inn og har snakket med lisensarbeideren betale. Hun kunne jo sagt at hun var vaskehjelpen og ikke kunne gi noe info om leilighetens eiers personlige forhold.Anonymous poster hash: 03c37...5dd
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #11 Skrevet 20. september 2014 Meld bare fra at du ikke har noen TV, så slipper du videre regninger iallefall. Det kan dog hende du må betale for den perioden som har vært, og det kan nok høres usannsynlig ut for dem at din venninne utga seg for å være deg... Pussig oppførsel av henne, så jeg ville bedt henne betale minst halve regningen om du ikke slipper unna alt. Anonymous poster hash: 0d373...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #12 Skrevet 20. september 2014 Meld bare fra at du ikke har noen TV, så slipper du videre regninger iallefall. Det kan dog hende du må betale for den perioden som har vært, og det kan nok høres usannsynlig ut for dem at din venninne utga seg for å være deg... Pussig oppførsel av henne, så jeg ville bedt henne betale minst halve regningen om du ikke slipper unna alt. Anonymous poster hash: 0d373...eb1 Har du hatt lisenskontrollørene på døren og bekreftet at det finnes tv i boligen, så er det ikke bare å melde fra, så slipper du å betale, nei. Du må kunne dokumentere at tven er levert enten på søpla, solgt eller plombert, før lisensavdelingen godtar dine forklaringer om at du ikke har tv.Anonymous poster hash: 03c37...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #13 Skrevet 20. september 2014 Det spiller ingen rolle om du har tv eller ikke, det er dekoderen du må kvitte deg med. Og du må betale fram til du dokumenterer at du ikke har dekoder lenger. Kvitter du deg med den og varsler om det nå, må du nok likevel betale for dette halvåret (altså hele 2014). Jeg er bare 98% sikker på det siste, men det burde ikke være noe problem å sjekke det opp hos nrk. Jeg vil få problemer med borettslaget hvis jeg kvitter meg med dekoderen. Jeg forstår dette hvis man bor i en enebolig, men det gjør jeg ikke. Dekoderen skal følge leiligheten ved kjøp og salg. Jeg forholder meg til borettslagets regler. Hvorfor har du fått regningen når han spurte din venninne om hva hun het og bodde der. Han hadde tydligvis et navn som stemte overens ettersom hu sa ja, så da burde vel regningen kommet til henne/stå på hennes navn? Eller var det ditt navn som ble lest opp og hun svarte ja på din bekostning? For da kan du jo kanskje nekte pga dette?! Å få venninnen din til å bekrefte å oppgi feil navn og at hun selv tok med tv for å ha noe å gjøre den perioden hun lånte leiligheten din uten at du var tilstedet. For at denne ikke skal over til henne, så kan hun jo si at hun lånte tv'n til en som allerede betaler lisensen (evt. moren, faren) for de får sikket ikke denne regningen to ganger bare for å låne bort en tv til sin datter et par uker/dager? Hun er min kusine. Vi har samme etternavn og de spurte bare om hun var Hansen, noe hun bekreftet. Jeg vil ikke at hun skal lyve og si at hun har lånt tv av sine foreldre. Jeg bare gjetter: Fordi vennina brukte TS navn. Vi har samme etternavn. Har du hatt lisenskontrollørene på døren og bekreftet at det finnes tv i boligen, så er det ikke bare å melde fra, så slipper du å betale, nei. Du må kunne dokumentere at tven er levert enten på søpla, solgt eller plombert, før lisensavdelingen godtar dine forklaringer om at du ikke har tv.Anonymous poster hash: 03c37...5dd Hun bekreftet ikke at det var tv her. Hun smelte igjen døra og sa Glem det. Jeg tror hun fikk litt panikk. Tven sto ikke på og linsenskontrolløren var ikke inne i leiligheten. Ts Anonymous poster hash: eb0b0...157
Jade Skrevet 20. september 2014 #14 Skrevet 20. september 2014 (endret) Hvis du ikke har lov til å kvitte deg med dekoderen så må du jo betale lisens. Evt. snakk med borettslaget om hvordan dere kan løse dette. Kanskje du kan levere den inn til styret og få den tilbake ved et evt. salg? Men du må nok kvitte deg med tven også. Evt. gjøre noe med den slik at den ikke kan motta tvsignaler (snakk med lisens-folka om dette, så du ikke ødelegger tven til ingen nytte). Endret 20. september 2014 av Jade 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #15 Skrevet 20. september 2014 Tja, jeg synes mange ser ut til å krisemaksimere her. Jeg har, som sant var, bare informert lisenskontoret om at jeg ikke lenger hadde tv i bruk, og dermed fått beskjed om at dette var greit. Så jeg ville forsøkt dette først, hvorfor spekulere i hva som må til, før man har skjekket enkleste løsning? Anonymous poster hash: 7de27...788 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #16 Skrevet 20. september 2014 Tja, jeg synes mange ser ut til å krisemaksimere her. Jeg har, som sant var, bare informert lisenskontoret om at jeg ikke lenger hadde tv i bruk, og dermed fått beskjed om at dette var greit. Så jeg ville forsøkt dette først, hvorfor spekulere i hva som må til, før man har skjekket enkleste løsning? Anonymous poster hash: 7de27...788 Det er en del krisemaksimering her. Det synes jeg også. Jeg har aldri hatt tv i bruk og de vet ikke at tven sto i stua når hun åpnet døra. Hun flyttet den tilbake i boden. Jeg vil ikke belaste henne, og ser ikke at jeg har noen grunn til det? Det står ingenting i forskriftene fra borettslaget om at de kan oppbevare dekodere. Det er felles sykkelbod og fellevaskeri. Jeg tror ikke styret vil kjøpe en egen leilighet for oppbevaring. Når jeg har pc der jeg kan se på tv virker det urimelig at jeg må betale lisens til Nrk. Jeg ser ikke på tv. Det er ikke alle som gjør det og det er det som virker så vanskelig å forstå. Jeg vet om mennesker som ser på tv dagen lang og som har tv stående på i bakgrunnen selv når de har besøk. Jeg er ikke en av dem, men forstår ikke hvorfor jeg må bevise det? Kanskje jeg skal bli medlem av Smiths venner og få en skriftlig attest fra dem? Det har vært mye å gjøre den siste uka og jeg skal kontakte Nrk over helga. Ts Anonymous poster hash: eb0b0...157
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #17 Skrevet 20. september 2014 Skjønner at du ikke vil belaste din kusine, men det kan jo hende hun kan skrive en bekreftelse på at hun har brukt tv i leiligheten, men at denne ble med da hun flyttet? Hvis hun flyttet da, får ikke helt tak i bosituasjonen her. Anonymous poster hash: 7de27...788
Steele Skrevet 20. september 2014 #18 Skrevet 20. september 2014 (endret) Hvorvidt du må betale den regningen som du har fått er jeg usikker på, men den har tydeligvis vært i bruk av din kusine. Men fremtidige regninger skal du slippe, og det holder og sette TV og dekoder i en bod eller lignende (som du har gjort), og bare melde ifra til NRK at det er gjort og at du dermed ikke skal ha flere regninger. Limer inn relevant paragraf fra forskrift om fjernsynsmottakere: § 9.Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Endret 20. september 2014 av Steele 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2014 #19 Skrevet 20. september 2014 Skjønner at du ikke vil belaste din kusine, men det kan jo hende hun kan skrive en bekreftelse på at hun har brukt tv i leiligheten, men at denne ble med da hun flyttet? Hvis hun flyttet da, får ikke helt tak i bosituasjonen her. Anonymous poster hash: 7de27...788 Hun lånte leiligheten noen dager mens jeg var hos kjæresten. Hun bor ikke her. Men jeg vil ikke tro at Nrk skal kunne overvåke hver enkelts bevegelser? Da har det gått for langt. Hvordan kunne de vite at tven var hentet fra boden? Har de så nøyaktige måleredskaper? Hun hadde ikke slått av strømmen på tven. Jeg vil ikke plage henne. Hun er student og har dårlig råd og hun gjorde ikke noe galt med hensikt. Hvorvidt du må betale den regningen som du har fått er jeg usikker på, men den har tydeligvis vært i bruk av din kusine. Men fremtidige regninger skal du slippe, og det holder og sette TV og dekoder i en bod eller lignende (som du har gjort), og bare melde ifra til NRK at det er gjort og at du dermed ikke skal ha flere regninger. Limer inn relevant paragraf fra forskrift om fjernsynsmottakere: § 9.Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Takk for saklig svar. Jeg arvet tven og hadde den i boden. Jeg får ikke mye hvis jeg selger den og tanken var at jeg kan gi den bort hvis noen trenger en ny tv. Den er ikke helt ny og kan ikke kobles til nett. Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan dette går. Det hender jeg ser på tv, men da er jeg på besøk hos familie eller venninner eller hos kjæresten, men når de ser på tv låner jeg oftere pcen deres og følger ikke med på annet enn kanskje værmeldingen. Værmeldingen kan jeg få på nett. Ts Anonymous poster hash: eb0b0...157
Steele Skrevet 20. september 2014 #20 Skrevet 20. september 2014 Litt avhengig av hvordan du bor, men det har skjedd at lisens-kontrollører kikker inn vinduer for å se om de ser en TV før de ringer på, da de vet at folk som regel bare slenger igjen døren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå