Gjest Virvar Skrevet 19. juli 2004 #21 Del Skrevet 19. juli 2004 En uke mener jeg å ha lest, men det kommer an på hunden også. Og ting må gå gradvis, så den ikke opplever utrygget. hvis hun begynner å hyle, så går dere for fort frem tror jeg. Det du kan gjøre er at når hun greier å sove i buret, så flytter du madrassen du sover på gradvis lenger vekk og mot soverommet. Slik at for hver natt så ligger du litt lenger vekke fra buret hennes. Målet er at du ender opp på soverommet (Får håpe det ikke er for lang vei *ler*) Eller iallefall at du ender opp på et annet rom enn hvor hun sover. For å få lukket døren, så ville jeg rett og slett hatt god tid en dag. Satt meg ved buret med en valp som er trøtt og klar for å sove. Ta henne inn i buret, lukk, og sett deg ved siden av med en bok eller noe. Ikke bare lukk og så forlat henne der. hvis hun reagerer på at dere lukker, så vil det hjelpe at du er der rett på utsiden - da er det ikke så "farlig" likevel. Så gjør du på samme måte. Litt lengrer unna hver dag. Ikke lag noe vesen utav det. Bare vært helt rolig. Du må gjerne gjespe !!! For gjesping er et av hundens dempende signaler. Gjesping kan bety at den ikke liker at noen er innpåsliten med den - men det er også er BEROLIGENDE signal. Hunder gjesper gjerne til hverandre for å berolige. Så om du later som ingen ting, er rolig, gjesper, og ungår å gi henne masse oppmerksomhet, så opplever hun (forhåpentligvis da) at det ikke er så ille at døren er igjen. Det er det samme man skal gjøre når hunder blir redd eller reagerer på smell og lyder eller fyrverkeri. Man later som ingenting, og gjesper- og signaliserer at dette er ikke noe å bry seg om. Den letteste måten åfå en redd hund på er å TRØSTE den, eller gi den oppmerksiomhet/sympati når den er redd eller engstelig for noe. Viktig å huske på. Det er alltid lurt å prøve å ungå. Ungå at den lærer å stikke av, ungå at den opplever å slippe å utføre en kommando, ungå at den begynner å hyle- og får oppmerksomhet på dette. All oppmerksomhet er bedre enn ingeting. Også straff. Selv om vi er aldri så sinte, eller harde - så er det belønning til en redd hund som roper på flokken- for man kommer jo - og det er DET den vil. Det sies at om valpen begynnre å hyle når man er ute fra den, så skal man ikke gå inn før den er stille. Da belønner man at den er stille. Men det går an å jukse og lage en lyd som får den til å tie stille litt og lytte- og så gå inn. ;Men ikke bruk stemmen. For å lære hunden å være rolig når man binder den, så gjlør man egentlig på samme måten. Man binder den, og gir den ikke NOE oppmerksomhet på bjefingen. Det kan ta laaaaaang tid- men før eller senere så er den stille - og DA belønner vi den for det. Men nå snakker jeg meg helt vekk her *ler* Men iallefall - ta ting gradvis med sovingen. Den er ny ennå, den er utrygg - og den har aldri i sitt 8 uker lange liv vært helt alene uten varmen og nærheten fra søsken og mammaen sin. Det er en baby Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv ikke innlogget Skrevet 19. juli 2004 #22 Del Skrevet 19. juli 2004 Tusen takk for masse gode råd, kattepus Skal prøve å være flink, og gjøre ting riktig med Nemi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 21. juli 2004 #23 Del Skrevet 21. juli 2004 Hvis den gnager på dere' date=' så hyl som en valp, og trekk dere unna den - dere vil ikke leke mer. Da vil den etterhvert lære at om den biter så får vi vondt, og da vil vi ikke leker mer, og da blir det kjedelig[/quote'] Det der var et utrolig godt råd!! Da jeg gjorde det så satt hun seg rett ned på rompa og så forskrekka på meg. Etter det har bitinga blitt mye bedre, men det hender fortsatt at hun blir litt for ivrig. I dag skulle hun absolutt gnage på sofaen. Jeg sa NEI, tok henne vekk og ga henne en av hennes egne leker. 2 sek seinere gnagde hun på sofaen igjen... Denne gangen tok jeg henne litt i nakken samtidig som jeg sa nei, og da begynte hun å leke og bite i armen min :o Da ble jeg sinna, og tok henne hardt så hun hylte. Da jeg slapp, gikk hun bort å la seg. Jeg hadde skikkelig bad feeling etterpå... Vet hun ikke mener noe vondt med det og at hun bare leker, men føler dette er noe jeg bør være konsekvent med. Hva synes du om dette, kattepus? Har du noen fler råd til meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 21. juli 2004 #24 Del Skrevet 21. juli 2004 Synes du gjorde det rette, jeg! Veldig lurt å være konsekvent, men pass på at du ikke blir overdrevet sinna - se an hunden litt... Noen trenger mye kjeft, andre nesten ingen ting :-) Husk også på at valpen ikke skal lære alt på en gang, og gi den litt tid / noen sjanser til å skjønne hva som er rett - dere har masse tid! Viktigst av alt er at den blir trygg på deg i begynnelsen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julie i.i. Skrevet 21. juli 2004 #25 Del Skrevet 21. juli 2004 Slutter meg til siste svar her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 22. juli 2004 #26 Del Skrevet 22. juli 2004 Det var jo bra akkurat det jeg tenkte oxo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 25. juli 2004 #27 Del Skrevet 25. juli 2004 har vært bortreist, men ser ut til at dere greier dere fint F.esk slik som med sofaen, kan dere gi henne time ut. ALtså isteden for at det blir mas av det hvis hun prøver gang på gang, så sett henne på gangen et minutt eller så. Det er ikke sånn at jo lengre jo bedre. Bare ta henne bestemt ut, og sett henne ned. Da vil det ikke bli noe spennende for henne å gnage på sofaen,. Det man må passe på når man gir en leke istedenfor, er at den ikke begynner å gjøre ugang for å få leker. Ikke la den ha for masse å leke med, da blir det vanskelig å holde kontrollen for den. En leke og noe å tygge på. Gnaging på andre ting er FY. men, som sagt, det er lurt å ta bort ting som ligger og slenger så man slipper maset. Og det er lurt med time out hvis den blir for vill. Tren også på ro inne, ikke trekk henne opp og herj masse hvis dere vil ha en hund som er rolg inne. Vært heller ikke for hard med henne. Dere bør tenke dere om hva dere vil at et NEI skal bety,. Tradisjonelt har et nei vært koblet med et ubehag/straff. Kjefting. Men man kan også lære inn NEI som en vanlig kommando. At når man sier NEI (med vanlig stemme til den) så skal den slutte med det den holder på med, og snu seg etter deg for å få ny kommando. På fjellanger hundekskole lærer man inn Nei ved å holde valpen i bånd. Så kaster man en godbit den får ta. Deretter beggynner man å kaste godbiter utenfor båndets rekkevidde. Når den gir opp å kjemte for å komme frem og ta den - men isteden tilfeldig kikker bak på deg - så belønner man med godbit. Faktisk vile den da forbausende raskt finne ut at når man kaster en godbit, og bandet strammer, så lønner det å snu seg. Da legger man på et Lavt NEI. Idet den blir stoppet av båndet og snur seg. Belønne. Siden hunden oppdager at den ikke får ta godbitene må man kaste godbiter den får lov å ta også - ellers gidder den ikke prøve- og man får få sjanser til åtrene. *ler* Noen hunder krever mange den får ta, for å prøve å ta de den ikke får ta- andre er hole og prøver heletiden. Når hunden hvisw man sier NEI, slutter og snur seg - belønner man - og man har fått en hund som kan stoppe på kommando. Da kan den få en annen kommando. Dette er også forløperen til det å ikke dra i båndet !! to ting på en gang. I og med at den lærer å snu seg når bandet strammer - så kan man gjøre det på samme måten når man trener på å gå pent. Når den ruser frem, stoppen man, bandet strammes, hunden snur seg, kommer inn og får godbit- og man går videre sammen. Den glemmre seg - ruser frem , man stopper - bandet strammes, den reagerer med å slakke på bandet og vende oppmerksomheten bakover ..... Min jhun ble trent slik. Så når vi den dag i dag er ut og han av en ellre annen grunn får stramt band, så er han lynrask på å snu seg og kikke på meg hva det er, og spretter liksom et skritt bakover. han er veldig følsom i halsen, jeg kan regulere han bare med små bevegelser. Der for så bruker vi sele på tur, og jeg holder han aldri i stramt bånd etter halsbåndet. halsbåndet er for trening, og da er han konsentrert. puh! nå skal jeg gi meg. har det travelt, så rettskrivingen er tragisk , og likefullt mangelen på store bokstaver - beklager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2004 #28 Del Skrevet 25. juli 2004 Dette var utrolig nyttig lesning for en som skal skaffe hund om ikke så lenge! Tusen takk! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 26. juli 2004 #29 Del Skrevet 26. juli 2004 Husk også at hunder lærer ved assosiasjon og vaner. Vi brukte lekegrind til valpen vår med stort hell - rett og slett fordi den da aldri fikk muligheten til å gjøre noe galt når vi ikke var der og passet på (samtidig som han slapp å ligge inni buret, men kunne leke litt eller gå inn i buret for å sove om han ville). Buret sto alltid åpent, og gjør det fortsatt (assosiasjon igjen - når vi går ut døren løper han og legger seg av seg selv, og han "vet" at vi aldri kommer inn igjen av døren før han ligger i buret, derfor blir han liggende). Når han var ute av buret, passet jeg på som en hauk de første ukene, slik at han ikke fikk mulighet til å innarbeide dårlige vaner. Nei er et greit ord, som han forsto veldig umiddelbart. Det er veldig overvelmende med valpen den første måneden særlig, masse, masse jobb - men veldig morsomt også, fordi de lærer så vannvittig fort. Det tok valpen èn gang å skjønne at han måtte sitte pent for å få mat, f.eks. Lykke til - og kos deg masse!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 26. juli 2004 #30 Del Skrevet 26. juli 2004 Takk for mange gode råd både Kattepus og Laban!! Hun er en liten ramp denne jenta vår... de 2 siste dagene så har hun begynt å bjeffe. I går da vi spiste middag, satt hun og bjeffet på oss og villa ha mat :-? Hvordan skal jeg takle dette? Jeg kjeftet jo på henne og sa HYYYSJ! men det hjalp ikke så mye. Hun er oxo helt utrolig på å gnage altså, føler jeg kjefter på henne heeele tiden fordi hun gnager :veldigsur: Tar jeg henne vekk fra sofaen, begynner hun på teppet. i går sa jeg nei og tok henne i nakken flere ganger, men hun fortsatte bare til jeg tok henne skikkelig. Hun slutta da for en kort stund. Dæven for et energinivå på disse portisene altså. Jeg tror nok det blir bedre etter hvert, men liker ikke det at hun gjør så mye faenskap hehe... Gleder meg til å begynne på dressurkurset jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 26. juli 2004 #31 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg kan ikke råde deg nok til å kjøpe lekegrind! Husk at når hun bjeffer og du snur deg og kjefter, lærer hun at bjeffing = oppmerksomhet. Samme blir det jo på en måte med biting og gnaging. Man skal jo si ifra, men det er slitsomt for mann og hund å ha det kjeftete hele tiden. I lekegrinden kan ikke hunden gjøre noe galt, og får derfor aldri kjeft. Det blir et safe place, og siden den bare har egne leker der inne, lærer den seg også hva den har lov til å tygge på (assosiasjon igjen). Og når du spiser middag og hun bjeffer og gråter for oppmerksomhet/mat, så må du bare ignorere valpen (den sitter da gjerne også i lekegrinden). Ikke gi noe oppmerksomhet før du er ferdig med å spise og hunden er stille. Til slutt; dersom hunden er stressa og hyper, er det også greit med en lekegrind. Valper trenger mye hvile, men noen av dem klarer ikke å roe seg av seg slev. Da er det også greit med lekegrind. igjen; om den skriker i lekegrinden, ikke gi den oppmerksomhet før den er stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 27. juli 2004 #32 Del Skrevet 27. juli 2004 Nemi har vært en engel i det siste takket være gode råd Vi vurderer sånn lekegrind som du snakker om, Laban, men vi har en stor luftegård så lurer på om det holder...? Nå er Nemi 9 uker og 4 dager gammel, hun er så lærevillig at det er utrolig morsomt. Men for meg så virker det som hun ikke kommer til å bli noe særlig glad i vann... Det er kanskje litt tidlig enda, men vi har vært på en liten strand ved et tjern der vi bor 4 dager. Hun har ikke vist noe interesse for vannet, og i går bare jeg hnne ned og satt henne i vannkanten. Da bakset hun seg opp på land og ville ikke gå nærme vannet igjen :-? Jaja hun får bare bestemme selv, men til helga skal vi på tur med en annen hund som er glad i vann så da får vi se hva hun gjør når han kaster seg uti. Jeg har vært på jobb disse 2 daqgene mens samboeren er hjemme med henne. Hun er så utrolig glad når jeg kommer hjem... så koooselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 27. juli 2004 #33 Del Skrevet 27. juli 2004 Det med vann kommer sikkert etterhvert. Vår er snart 6 mnd og han har enda ikke svømt, bare vassa mer og mer i vannet. Litt tøffere nå enn da han var bitteliten. For at han skal svømme tror jeg nesten vi må ut i vannet selv. Grind hadde vi også. Eller, vi kjøpte en slik grønn kompostbinge på Plantasjen - kjempepraktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prada Skrevet 28. juli 2004 #34 Del Skrevet 28. juli 2004 Jenta vår er 1 år og 2 mnd. nå, og svømmer fortsatt ikke. Det var først da hun var 6 mnd at hun gadd å snuse på vannet, og kanskje bli litt våt på forlabbene. I våres har hun gradvis blitt mer og mer opptatt av vann, og nå MÅ hun uti alt vann hun ser. Hun står uti med alle fire, går litt fram og tilbake, drikker og leker litt, så innen høsten tror jeg hun svømmer (hun har svømt en gang da, hun falt uti vannet, så hun vet hun kan). Men ikke press valpen uti vannet, den kommer helt sikkert uti når den er klar for det. Neste sommer kan du begynne å lure på når hunden skal begynne å bade... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2004 #35 Del Skrevet 28. juli 2004 Min hunde bader ikke. Det er på en måte like greit. Jeg må aldri ha med meg en våt og ekkel hund hjem etter at den har badet i jørmehull. Jeg trenger heller ikke drive å spyle på hund som har badet i saltvann. Og blir heller ikke ristet på *ler* Men, må inrøme at når det er veldig varmt, så hadde den jo fått avkjølt seg litt slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 28. juli 2004 #36 Del Skrevet 28. juli 2004 Dæven for et energinivå på disse portisene altså. Jeg tror nok det blir bedre etter hvert, men liker ikke det at hun gjør så mye faenskap hehe... Hva var det jeg sa? Sitat fra rasebeskrivelse; Portisen en livlig hund med utrolige mengder energi i kroppen. Pass på at pelsen ikke blir for flokete mellom hver gjennombørsting ellers får du et lite h. Spesielt i 8-9 mnd alderen når hvalpepelsen slipper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2004 #37 Del Skrevet 28. juli 2004 Hvorfor i all verden kjøpe lekegrind i stedet for bur? Hva er det jeg ikke har fått med meg her? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 30. juli 2004 #38 Del Skrevet 30. juli 2004 Begynner å lure på om Nemi har blitt litt tjukk... :o Vi har gitt mat ca 4 ganger om dagen, og har oxo latt det hun ikke spiser bli stående i matskåla. Lurer på om vi skal slutte med dette nå. Hun har jo blitt skikkelig bollete bare på 2 uker... Tenkte valper bare kan spise siden de skal vokse, men burde kanskje kutte ned litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 30. juli 2004 #39 Del Skrevet 30. juli 2004 Anbefaler å ta bort matskåla etter, tja, 15 minutter om hun ikke spiser og ikke la den stå hele tiden. Ikke gi mat før neste måltid. Vet om noen som lar maten stå hele tiden og i tillegg ligger det brød framme, og den hunden er tjukk og bare 2 år. De lar det stå fordi han ikke spiser med en gang, men han forstår jo at maten ikke blir tatt bort så da er det ikke noe hastverk. Vi tar maten bort etter 15 minutter om han ikke spiser og har gjort dette fra dag 1. Sulter gjør de ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 30. juli 2004 #40 Del Skrevet 30. juli 2004 De vi kjøpte Emma fra, sa at hun skulle ha 170-200 g om dagen, fordelt på 3 eller 4 måltider. Spiste hun ikke opp i løpet av 30 min, skulle skålen fjernes. DE sa også at det bare var bra om valpen var litt lubben frem til den var 6 måneder. Etter det skulle man stramme inn litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå