Gå til innhold

ny valp - spørsmål

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Om 1 uke er valpen her... :) Skal holde dere oppdatert med bilder og sånn jeg! Men jeg lurer på et par ting som kanskje noen av dere kan svare på...?

- Hun skal sove i et bur om natten. Hva skal jeg bruke som underlag i buret?

- Vi bor i en sokkelleilighet, og de som bor i 2. etasje har oxo hund. Den er ca 5 mnd gammel, og tanken var at de 2 hundene kan ha litt selskap i hverandre (de har en stor hundegård!) Men denne hunden er ganske bjeffete av seg. Den står å bjeffer og gneldrer når den er i hundegården, og når den møter andre hunder. Vil min hund ta etter dette? :roll:

Kommer sikkert fler spørsmål etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellige meninger om underlag, men siden valpen ikke er stueren, bruk gjerne aviser over, ihvertfall (så slipper du så mye vasking).

Hunder lærer av "flokken", så sjansen for at din lærer å bjeffe er temmelig stor...

På canis.no er det masse svar på spørsmål om valp, bare søk i forumet der...

Lykke til, du går en herlig tid i møte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund sover i bur om natten, og da han var valp og ikke ren enda brukte vi avispapir i bunnen på buret, og så la vi et pledd i det ene hjørnet. Gikk kjempegreit. Nå har han litt "arvet" sengetøy, noen fleecepledd og et par puter i buret sitt og han koser seg masse i "hulen" sin.

Kan jo hende at den hunden som står og gneller hele dagen gjør det fordi han er ensom kanskje? Når han er så ung er det normalt at han vil være med på det meste som foregår rundt han og da kan han gnelle litt ekstra om han blir utelatt. Hadde nok prøvd dem sammen, for kanskje blir det masse lek og moro og så glemmer de å bjeffe. Kommer også an på rasen: noen bjeffer mer enn andre.

Lykke til med valp i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn bruker i buret, bruk noe som kan vaskes på 60 grader. Regn med en del gneldring/piping den første tiden når hunden ligger i bur og sov gjerne på gulvet (på madrass) ved siden av buret (men dette vet du kanskje?), evt. med ene hånda inni buret de første nettene.

Sjansen er stor for at hunden din vil ta etter den andre hunden. Ser bare på valpen her i huset -gamla er av den typen som alltid varsler når det ringer på (noe vi synes er en uting egentlig), men valpen (straks 3 mnd) har allerede begynt å ta etter henne.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Urk det der synes jeg er kjipt. Vil ikke ha en bjeffete hund! Men får håpe den andre roer seg når den blir eldre og får selskap...

Takk for tips til underlag i buret :) Skal sove på gulvet med henne i begynnelsen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe som heter "Ventabed" (tror jeg det heter), som underlag i buret. Du får kjøpt det i dyrebutikken. Den kan fint vaskes på 60 grader. Jeg har ikke aviser i buret til valpen min. Hun tisser ikke i buret uansett, og hun river i stykker alt som heter aviser...

Ville nok droppa det med hundegården jeg. Vil du at de skal bli kjent, kan dere ta de med i skogen eller noe, og la de leke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som underlag i buret brukte jeg et stort håndkle. Ikke så farlig med litt tissing på det, lett å vaske, og valpetiss lukter ikke så ille (de tisser jo så ofte). Dessuten gir det faktisk trygghet at det lukter kjent, så du får vurdere hvor ofte du vil vaske det.

Jeg hadde buret ved siden av sengen, det gikk helt bra.

Når det gjelder bjeffing får du jo vurdere hundegården. Det kommer jo an på rasen også da. Hvis en boxer (høy bjeffeterskel) er sammen med en schäfer (lav bjeffeterskel) så vil jo ikke boxeren venne seg til å bjeffe like mye som schäferen? Men det er klart de påvirker hverandre, men moderat. Hvis du ønsker at de skal være sammen i hundegården, ville jeg gjort det gradvis, og mens du er i nærheten (og kan arrestere hunden din hvis den bjeffer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

jeg ville ikke hatt valpen min sammen i hundegård med denne som bjeffer. Da lærer den seg å vokte og blir gneldrebikkje. Faktisk så er det i utgangspunktet tåpelig av de å sette den i den situasjonen at den lærer å stå å bjeffe slik. De tenker nok ikke over det, og tror at det går over. Men dette kan bli en skikkelig gneldrebikkje som voksen. Spørst om det er det de villle. Men, gjort er gjort - nå er den på vei. Men jeg ville iallefall ikke la din gå i skole med den. :wink:

Når det gjelder bur, så vet jeg ikke helt hvordan du har tenkt å bruke det. Hvis målet er at den ikke tisser over alt når den er alene (og husk på av babyvalper ikke kan være lenge alene), så ville jeg heller laget en grind til den. Da har den plass til pappeske med tepper til å sove i, og til avis å tisse på, og til å bevege seg litt. Jeg brukte en sprinkel lekegrind til barn til min da den var liten.

Hvis du har den i buret for at den ikke skal ville skitne til på liggeplassen sin, så synes jeg personlig ikke om metoden. Jeg føler medlidenhet med den lille valpen som kjenner det presser på , men instintene sier at den ikke skal tisse der den sover. Så holder den igjen så godt den kan, blir utolig, kommer ikke bort fra burer. Prøver så godt den kan, men så må den tisse, og etterpå så ligger den der i dammen da og kan ikke gå noe annet sted samme hvor mye den gjerne ville det.

Vel, det er slik jeg ser det iallefall. Å ha valp i bur korte perioder er ok, jeg hadde min i bur kanskje en halvtime hvis jeg måtte et ellre annet. Og i bilen. Men han var ikke innestengt hele arbeidsdager.

Jeg vil anbefale at om du bruker håndklær i bunnen ,så ikke bruk dine håndklær, og ikke vask hundeting sammen med dine- for da får du hår på de, og du blir full i hår når du tørker deg. Det er ikke så kjekt :-?

Lykke til med beibis :wink: Det er kos med valp, men sannelig er det arbeid også. Og jeg husker følelsen av at "hjelp! hva har jeg gjort, hvordan skal dette gå! jeg kan ikke en gang gå på badet uten at den hyler, og hva kommer de jeg leier hos til å si da!" Fortvilelser, usikkerhet på hva som er rett og galt å gjøre, man blir gal av å ikke få sove hele netter i fred .... hehe det er masse som kommer, men du verden så koselig det er også da. Og så utrolig deilig det er å holde en varm liten valp i armene mens den slumrer og man kjenner den lille kroppen slappe av og hjertet banker rolig :) Nyt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Hei kattepus! takk for svar. Vi kommer nok ikke til å la den være så mye sammen med den hunden som bor over her, det trenger vi jo ikke... Men vi skal prøve litt, og se hvordan det fungere. Kan være han slutter å bjeffe når han får litt selskap oxo. Helt enig i det du sier om at han får lov å stå og bjeffe sånn. Det er egentlig ganske mye som irriterer meg med oppdragelsen der... Hunden for lov å hoppe opp og bite eieren i armen når de leker :o Man kan liksom ikke si noe heller, men jeg har jo litt lyst... En kamerat av samboeren min har en hund som er ca 6 mnd gammel, og han har da tenkt til å vente til hunden er ferdig med puberteten med å begynne å oppdra den. God help him sier jeg bare... Men han her har sånn syk stolthet, det nytter ikke å si noe til han for detta kan han... :-?

Valpen skal være i buret når den er alene hjemme etter hvert. Da kan jeg være trygg på at hun ikke skader seg, og at hun ikke river ned hele huset mens vi er borte. Men om natta skal ikke døra til buret være stengt. Da kan hun gå ut og inn som hun vil. Vi kommer til å ha en annen liggeplass til henne i tillegg :) Hunder trives faktisk i bur, det blir deres egen hule der de får være i fred når de trenger det.

Håper og tror det går bra med valpen jeg :) Jeg har hatt hund før, jeg har lest haugevis med hundebøker, og vi skal følge et valpekurs og etter hvert dressurkurs. I tillegg så får vi utrooolig god oppfølging av vår oppdretter!! Det er litt betryggende da. Jeg skriver nok inn her etter hvert som det dukker opp mer jeg lurer på.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Bare tenk om noen hadde sagt "nei, jeg skal vente med oppdragelsen av mine barn til de er ferdig med puberteten".. Det er vel omtrent like fornuftig som å vente sånn med hunden.... Genialt :roll:

Ellers synes jeg det er spennende å lese om valpeerfaringer jeg. Jeg har aldri hatt hund, men sambo ønsker oss en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Nå som Nemi er i hus, har jeg tusen spørsmål...

Nemi skal leke hele tiden. Jeg har aldri sett maken til energi!! Det er jo moro det :) Men hun skal leke oxo når jeg skal gre henne, ta på henne båndet osv. Da er hun helt vill og skal ta børsten eller båndet eller bite meg i armen. Jeg sier "nei" og tar henne i nakken, men det ser ikke ut til at hun bryr seg så mye om det :-?

Hvor streng skal man egentlig være med en liten valp? Nemi leker med alt og vil bite og gnage på alt, men det er jo ikke alt hun får lov til å bite på. Jeg pleier da å si nei og gi henne en av hennes egne leker. Dette er jo kanskje ting som blir bedre etter hvert? *redd for å gjøre noe feil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at du skal kjefte for mye på en valp som vil leke.

Bare si NEI og ta evt. litt i nakkeskinnet.

Jeg tror nok at du kommer til å slite litt fremover når det gjelder å sitte/stå/ligge stille. :wink:

Men det går over etter hvert.

Hold fast hunden (få gjerne hjelp fra noen andre). Etter em stund vil hunden skjøpnne at den bare må finne seg i behandligen.

Kjempesøt valp forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Ikke gjør for stort nummer utav det. bare hold henne fast så du får båndet på. Evt ta henne rundt snuten og vært litt mørk i stemmen med henne.

Når det gjelder stellingen, så bør du bare stå på- for dette må den lære nå som den er liten. Husker ikke at min beit så voldtsomt, men det kan hende han gjorde det. Når går det hele fint.

Vi fikk tips om å legge han på rygg i fanget hver dag, og holde han der til han lå rolig. Dette er en veldig fin øvelse i å lære valpen å roe seg ned, og at den ikke tjener noe på å sprelle eller prøve å bite. Etterhvert blir det kos også, for man kan stryke den på magen når den blir rolig. Er det en liten hund kan også kloklippingen foregå på fanget med beina i været. Veldig praktisk. Tannpussen likeså. Iallefall bittelitt, for å venne til tannkosten. Og om hunden har masse pels på magen så er det supert om den lærer seg å ligge rolig slik på ryggen.

Vet ikke om jeg skal blande dominans og sånn inn i dette, for da høres det så fælt ut. Men det hele går vel egentlig på at Vi som mennesker bestemmer at når den spreller så får den bare ligge. Når den roer seg så får den komme løs hvis den vil. Hvis hunden derimot får lærdommen av at hvis den biter hardt og lenge nok, eller spreller og vrir seg - får komme løs. Så har man laget seg begynnelsen på et problem. Da vil den fortsette å forsøke på dette også i andre situasjoner. Og det kan blir så ille, at om den greier å true seg til det meste, og vi da en gang sier nei, og prøver å hindre den - så kan den gå fullstendig av skaftet fordi den oppfatter oss som ulydige.

Nå vil ikke en liten valp begynne å tenke sånn med det samme, det er mer om man lar det bale på seg. men det er greit å være føre var liksom.

Jeg ville hatt noen økter hver dag med å rolig legge den på ryggen i fanget. Ikke kjefte og ta hardt i den, men liksom holde den i albuene (slik man på en måte holder spedbarn med hodet over knærne og ansiktet mot seg - for å få kontakt og kunne gynge de opp og ned. Da holder man de under armene og evt under hodet)

Og så bør den ha noen få leker som er sine. Ikke for mange, da blir det bare rot for den. Når den gnager på andre ting, så er det Nei, og så får den leken.

Hvis den gnager på dere, så hyl som en valp, og trekk dere unna den - dere vil ikke leke mer. Da vil den etterhvert lære at om den biter så får vi vondt, og da vil vi ikke leker mer, og da blir det kjedelig.

Ellers så tror jeg at det går an å avlede litt også. hvis den biter og hopper rundt i båndet - så kan man med en godbit eller leke, lokke oppmerksomheten vekk fra det den holder på med, og få den med oss. Tror ikke det er bra å begynne å fye masse iallefall. Da kan den i værstefall bli redd for bandet.

jeg fikk rådet om å ha 30 cm kjetting nede på leiebåndet. Det funka bra - han ble andri en sånn "bånd -tygger" .

Prø også å lær inn gode vaner nå som den er liten. Å vente innen for døren til den får vær så god, eller dere har gått ut, sitte i ro til den får vær så god til maten sin. Og prøv å ikke lek ville leker inne med den - om dere da ikke ønsker at den skal herje rundt inne også som voksen. Inne kan man ha det rolig - ute kan man utfolde seg.

Ønsker dere lykke til, og kos dere - valpe tiden er slitsom - men om man gjør en god jobb da - så er det vært det og man får en kjempefin voksen hund.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

nye spørsmål i dag... :)

Nemi har nå lekt med den hunden som bor over her i dag. Den er 6 mnd gammel og blanding mellom flat og border collie. Det virka som de kom veldig bra overens, og Nemi var helt i hundre. Men det jeg lurer på er hvor mye orker egentlig små valper? De løp rundt og jagde hverandre og herja. Jeg var litt redd for Nemi, lurte på om det ble for voldsomt for henne eller om hun kom til å løpe til hun stupte så jeg tok henne med inn til slutt. Følte meg litt overbeskyttende da, men det er jo ikke sikkert hun merker hvor sliten hun er?

hun er jo så liten og leken stakkar, men jeg er jo redd for henne da...

En annen ting... Vi har kjøpt bur til henne der hun skal være når hun skal være alene hjemme etter hvert. Men vi får henne ikke til å bruke buret :-? Jeg prøver å legge henne der om natta, og har lekene hennes og teppet hennes inni buret. Men hun vil helst ligge alle andre steder. Hva skal jeg gjøre med det? Jeg kan jo ikke flytte henne når hun har lagt seg til et annet sted? Prøvde å få henne til å ligge der i natt (sov på gulvet ved siden av), men hun slo seg aldri til ro før hun fikk ligge på genseren min på gulvet i steden. Tenk om hun ikke liker buret! :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et reflektert syn på oppdragelse av valper. Selv må jeg innrømme at det grunnleggende (og viktigste!) var innlært hos hunden min de første 6 mnd, å vente med oppdragelse er noe av det dummeste jeg har hørt. Hunden min har lært mye etter dette selvsagt, men det viktigste var gjort tidlig.

Når det gjelder å straffe/si nei, må du selv finne ut hva som fungerer. Jeg hadde noen kraftige runder med hunden min da han begynte å ri i en alder av 4 mnd, og han ga seg ikke før jeg tok skikkelig tak en gang. Den neste gangen han prøvde seg så tok jeg tak i han, så peip han før jeg nesten hadde fått tak (samme som å rekke hendene i lufta og vifte med hvitt flagg :ler: ). Så det går seg til. Forskjellig fra hund til hund og rase til rase om hvor fysisk du bør være. Men min erfaring er at et strengt nei og et lite napp i øret holder i massevis på en liten valp.

Lykke til - og hold oss oppdaterte på utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et reflektert syn på oppdragelse av valper. Selv må jeg innrømme at det grunnleggende (og viktigste!) var innlært hos hunden min de første 6 mnd, å vente med oppdragelse er noe av det dummeste jeg har hørt. Hunden min har lært mye etter dette selvsagt, men det viktigste var gjort tidlig.

Når det gjelder å straffe/si nei, må du selv finne ut hva som fungerer. Jeg hadde noen kraftige runder med hunden min da han begynte å ri i en alder av 4 mnd, og han ga seg ikke før jeg tok skikkelig tak en gang. Den neste gangen han prøvde seg så tok jeg tak i han, så peip han før jeg nesten hadde fått tak (samme som å rekke hendene i lufta og vifte med hvitt flagg :ler: ). Så det går seg til. Forskjellig fra hund til hund og rase til rase om hvor fysisk du bør være. Men min erfaring er at et strengt nei og et lite napp i øret holder i massevis på en liten valp.

Lykke til - og hold oss oppdaterte på utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan trygt la valpen din leke så lenge den orker. Det er viktig at de får brukt hodet og kroppen sin nok. Det er også fint for deg, da blir hun mer sliten og vil ikke finne på å tygge så mye på andre ting. Da er hun sliten både fysisk og psykisk.

At hun får viljen sin og får ligge ved siden av deg ser jo hun på som en seier. Legg leker og tyggebein inn til henne, og litt hundegodteri, lek med henne inne i buret og gjør det morsomt og hyggelig å være der. Det tar litt tid i begynnelsen før de oppfatter det, men du må bare være tålmodig. Og husk på at det er ikke vondt for henne, og det kommer til å lønne seg for dere i lengden!

Det viktigste med all oppdragelse er tålmodighet. Hver gang. Hver eneste gang. Og når du til slutt ser at tålmodigheten din bærer frukter kan du gratulere deg selv med vellykket arbeid. Du får en super hund som er rolig og harmonisk. Husk på at du skal leve sammen med hunden i mange år!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
:) Er ganske stolt da. Nemi har allerede lært seg å sitte pent når det er mat. Tror hun lærer veldig fort jeg. Men så er hun jo min lille super-dog :hjerte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Valper bør helst leke med valper som er like gamle, eller med trygge voksne hunder. Når de er i ulik alder, så mangler begge parter heminger. Og da kan det lett bli for voldsomt for den minste. En voksen hund vil ha inne at den andre er liten, og kan på en måte "oppdra" den gjennom leken. Når den ene i i bøllealderen og den andre baby- så sier det seg litt selv at dette kan slå helt feil ut. Iallefall så bør man passe godt på. For mye lek kan dessuten vekke stress i en valp.

Når det gjelder at hun ikke vil ligge i buret, så må dere ta det gradvis. La henne få snadder å spise i buret. Legg henne inn når hun er trøtt. La henne ligge på en genser som er din hvis det er det som skal til for at hun skal føle seg trygg. Ikke begynn å tving henne inn, det er veldig lett å skremme en valp, og har de først blitt redd for noe så er det ikke så lett å avlære dette. Når hun er trygg der inne, så kan dere begynne å lukke døren.

Hva med å sette buret på et sted hun har valgt seg? Og kanskje legge et teppe over så det blir en hule? Hunder liker ofte lune steder å ligge.

Det er skremmende for en liten valp å komme til et nytt hjem. For valper så er det farlig å være alene. Derfor så trenger de oss. Noen mer enn andre. jeg glemmer ikke min lille som satt i buret og gråt og- som om han satt i fengsel. Hadde jeg valgt om igjen så ville jeg ligget på madrass på gulvet med den. Men jeg endte opp med å ta den opp i sengen *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Nemi går helt frivillig inn i buret sitt nå, og hun legger seg noen ganger for å sove, eller for å leke der inne. Men med en gang vi lukker døra blir det hyl og skrik... Nå er det jo bare 3. dagen enda da :) Hvor lenge skal jeg vente med å ha døra igjen om natta? Hvor lenge skal jeg sove på gulvet med henne?

Jeg skulle så gjerne latt henne sove på soverommet vårt! Da hadde det ikke vært noe problem, for der slår hun seg til ro med en gang. Grunnen til at jeg insisterer på at hun ikke skal sove der er at min samboer er allergisk. Vi har testet dette ut grundig. PVH er jo en allergivennlig rase, men han reagerer littegrann på voksne hunder. Vi har da testet ut middelet Petal Cleanse, og da reagerte han ikke i det hele tatt :) Foreløpig reagerer han ingenting. Man reagerer jo ikke på valpepels uansett, men jeg vet ikke hvordan dette vil gå etterhvert. Hvis det skulle skje at han reagerer mer og mer så er det greit at han kan sove og puste i et rom der det ikke har vært noen hund synes jeg da...

Så derfor må det bli sånn. Men jeg lurer litt på hvordan det skal gå den natta jeg går og legger meg på et annet rom... Den valpehylinga skjærer virkelig i hjertet... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...