Gå til innhold

Lederkvinner gir blaffen i i familien...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lederkvinner gir blaffen i familien sto det på forsiden av Dagsavisen. Det er interessant at tidligere arbeiderbladet setter søkelyset på nytteverdien av å ha jenter i ledestillinger.

Dagsavisen skriver at kvinnelige sjefer tar langt mindre hensyn til kjærester og ektefeller enn sine mannlige kolleger i samfunnstoppen.

Disse "oppsiktsvekkende" opplysningene kommer fram i den største undersøkelsen noensinne om norske, kvinnelige ledere.

Selvfølgelig sier kvinneledere som dagsavisen har intervjuet at de ikke kjenner seg igjen. Dette er en veldig vanlig fremgangsmåte å fornekte sannheter på. At kvinner kan være kyniske er noe jeg påpekt i lang tid, hele seks av ti kvinneledere sier at de i liten eller ingen grad bør ta eller faktisk tar hensyn til parforhold.

Det er litt trist at det er så mange som er "overrasket", men det er fint at slike "ubehageligheter" som at kvinner kanskje ikke passer alltid som ledere, blir tatt med når vi i engang i fremtiden blir nødt til å evaluere bruken av kvinner som ledere.

Jeg lurer på hvordan dere jenter igjen vil bortforklare, og dere som ikke tror på meg... http://www.dagsavisen.no/innenriks/2002/03...03/642110.shtml

Det er meget viktig at vi belyser alle sider av denne saken.

Waco

har godkjent innlegget sitt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Solskinn
Skrevet

:D

Alle saker kan vinkles, derfor kan vi jo si som så:

Kvinnens vs mannens valg av partner:

Halvparten av de kvinnelige lederne er gift med mannlige ledere, mens nesten halvparten av de mannlige lederne er sammen med kvinner som jobber deltid eller er hjemmeværende.  

- Kvinnelige ledere gifter seg med mannlige sparring partnere, ikke hushjelper. Da behøver de ikke ta hensyn til parforholdet sitt heller. Kvinner forventer seg ikke noe bakkemannskap hjemme

...så kanskje du bare har rett i at kvinner er vanskeligere og trengs å tas hensyn til!

her er faktaene Waco viser til

32 prosent av de kvinnelige lederne sier at de faktisk tar hensyn til sin elskede når de skal fordele tid og ta beslutninger, mens hele 47 prosent av mennene sier det samme

men hva med dette da?

Når så mange mannlige ledere sier de faktisk tar hensyn til forholdet, kan det tyde på at de overvurderer sin egen innsats, mener Drake.  

- Det er 10 prosent flere mannlige sjefer enn kvinnelige som sier at jobben går ut over forholdet. Men hvis mennene i praksis tar mer hensyn, så burde de også ha færre konflikter. De føler trolig at de tar mer hensyn enn de gjør

Så lenge det er en personlig vurdering hvorvidt menn tar mer hensyn enn kvinner må vi jo også spörre oss om vår egen evne til å vurdere oss selv og vår partner. Personlig vil jeg heller legge vekt på hvor stor andel som faktisk får problemer hjemme pga jobben sin. Det er flest menn.

Dessuten er denne rapporten skrevet av kvinner og konklusjonene er sikkert trukket deretter (som den over). Hvordan ser dere menn på denne konklusjonen?

Skrevet

.... og mange lederkvinner har ofte ikke familie ....

(- spill videre på den da, Waco?!)

Skrevet

Hmmm, igjen er kvinnens lederrolle i fokus, ser jeg.

I seg selv så er det ganske interressant å se hvor fokusert på menneskelige relasjoner plutselig har blitt...nå som flere kvinner har kommet på banen mener jeg.

Når jeg først så overskriften din, waco, så tenkte jeg familie som i mer enn partner. Men når jeg leser artikkelen, så ser jeg at det er parforholdet som er i fokus. Jeg hadde faktisk ventet meg enda en "greie" som fortalte kvinner hvor elendige mødre de er hvis de tenker på mer enn bollebaking, så det var nesten litt humoristisk å se at det var kjærestens eller mannens offerrolle som var fokusert på.

Gudbedre, hvor mange undersøkelser som blir slått opp som seriøse fakta om dagen. Og hvor lett det er å kjøpe alt dette som fakta...og som underbyggende materiale for våre fordommer.

Helt siden fjortis-alderen så har jeg vært en sucker for aviser. Men jeg må med hånden på hjertet si at jeg ikke kan huske så mange artikler som baserte seg på undersøkelser om at jentekjærester ble "ofret" til fordel for en manns karriere. Tvert imot så var det mer slik en gang at kvinnene stod i bakgrunnen med flagrende, beundrende blikk alla Nancy Reagen og klappet på sin manns brede karriereskuldre og nøt godt av hans inntekt, prestisje og digget "fru-en-eller-annen-stilling-tittel".

Takk Gud eller hvem det nå måtte være for at ting går fremover, og at samfunnet sakte men sikkert forholder seg til en dynamikk som viser til holdningsendringer.

Men dette tar tid, helt klart. Hva blir det neste? "Karrierekvinner har færre husdyr enn andre; hun er ergo mindre empatisk"...skriver VG i en undersøkelse basert på intervju med 500 Mc'Donalds-ansatte. Haha :lol:

Maiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...