AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Hei. Jeg så en leilighet til leie på Finn for en stund siden og sendte melding. Fikk svar at hvis jeg kunne komme på visning raskt, så kunne det være mulig for meg å leie den, siden de egentlig hadde leid den ut til andre, men var mer interessert i å ha meg som leietaker. Jeg kom derfor på visning like etterpå, og forklarte at jeg måtte pendle og sa jeg hadde gått fra togstasjonen. Jeg sa jeg brukte 25 minutter og at det var alt for mye. De forklarte at det fantes snareveier etc som gjorde gangavstanden til "maks ti minutter". Uansett hvilken vei jeg har tatt i ettertid, har brukt godt over 20 minutter. De har også forklart at leiligheten jeg leier (kjellerleilighet) er helt isolert og at leietaker og utleier ikke hører hverandre i det hele tatt. Men hver gang de drar ned i do, så hører jeg vannet fosse nedover på soverommet. Veldig ekkelt. Siden tiden var så knapp, ettersom de egentlig hadde en annen de "halvveis hadde sagt ja til", måtte jeg bestemme meg veldig raskt. Jeg stolte derfor på det de sa om gangavstand til togstasjon og takket ja til leilighet dagen etter og skrev kontrakt. Lurer på om det er mulig å heve kontrakten utfra det jeg har skrevet her. Vet det er en filleting, men å gå tre kvarter hver dag til/fra togstasjon er uaktuelt, men samtidig er jeg usikker på om det er min feil, da jeg ikke testet ut dette mer på egen hånd før jeg skrev kontrakt. Men igjen så hevdet de at det tok maks ti minutter. Anonymous poster hash: b54aa...5ca
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #2 Skrevet 18. september 2014 Kjøp sykkel. Anonymous poster hash: 66c53...de4 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #3 Skrevet 18. september 2014 Det er ikke problemstillingen her. Anonymous poster hash: b54aa...5ca
anybody Skrevet 18. september 2014 #4 Skrevet 18. september 2014 Du kan jo alltid flytte ut og leie noe annet? Med mindre dere har noe veldig sært i kontrakten... 1
Puny Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 Tror ikke du kan heve kontrakten og gå på dagen nei, men du kan jo si opp og begynne dine tre oppsigelsesmåneder...
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 Du kan jo alltid flytte ut og leie noe annet? Med mindre dere har noe veldig sært i kontrakten... Jaja Men det er to måneders oppsigelsestid. Snakker om selve problemstillingen her, hvem har rett og hvem har galt, hva sier lovene. Lurer ikke på alterantive løsninger. Anonymous poster hash: b54aa...5ca
Frk Midnattsol Skrevet 18. september 2014 #7 Skrevet 18. september 2014 Når det gjelder å inngå en kontrakt, så har voksne mennesker en undersøkelsesplikt før man inngår en bindende avtale. Folk kan ha vidt forskjellige oppfatninger av begrepet "tid", og kanskje det "føles" som 10 minutter for de.... Tror ærlig talt ikke du kan bryte en inngått kontrakt for ca 10 minutter mer gangavstand enn det som ble estimert. Når det gjelder støy, så tror jeg heller ikke her at du har noen sak. Det skal være et vesentlig kontraktsbrudd for at du skal kunne bryte kontrakten. Støy er en subjektivt opplevelse, og det kan være at de hører mye mindre overfra og ned, enn du gjør nedenfra og opp.... Nei, tror nok at din undersøkelsesplikt gjør at du dessverre ikke kan vinne frem med et avtalebrudd i denne saken. Vil nok også tenke at støy i den skala du viser til, ikke er nok til kontraktsbrudd...Faktisk så er kontraktsbrudd en ganske alvorlig sak, og du kan ende med å måtte betale leie for perioden du flytter ut, og til dere eventuelt har en avgjørelse i retten - for å ta det helt ekstremt .... 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 Merkelig hvordan 20-25 min plutselig ble til tre kvarter. Anonymous poster hash: 33fa1...0a5
Gjest Thessie! Skrevet 18. september 2014 #9 Skrevet 18. september 2014 Merkelig hvordan 20-25 min plutselig ble til tre kvarter.Anonymous poster hash: 33fa1...0a5 Når hun sier tre kvarter, tenker hun nok på begge veier. 20+20=40
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #10 Skrevet 18. september 2014 Du får finne husleieloven på lovdata istedet for å spørre her, men jeg kan si så mye at det du nevner over her er ikke i nærheten av vesentlig kontraktsbrudd, som er vilkåret for å heve avtalen. 2 mnd oppsigelsestid er da heller ingenting å sutre for… Anonymous poster hash: a222d...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå