Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #1 Skrevet 10. juli 2004 jeg har en sønn på 7 mnd. han har ikke kontakt med sin far, da far ikke ønsker det.(har undertegnet farskapspapirer) Fikk nå en mail, om at han ikke ønsker at min sønn skal få en krone, om det skulle skje ham noe. Skulle skriv testamente. Dette er hans eneste barn, og han har ingen partner. Er dette noe han kan gjøre, jeg tenkte alle hadde krav på farsarv?
Gjest StoreSky Skrevet 10. juli 2004 #2 Skrevet 10. juli 2004 Nå skal jeg ikke være skråsikker altså..men.. Jeg tror at i Norge kan man IKKE nekte barn en viss del av arv. Tror det er noe sånt som 1/3 eller mer som skal gå til barna. Det er ikke lov å fullstendig nekte barn arv, som man kan i noen andre land. Men man kan reservere en del av arven til andre. Men noe får barnet.
Gjest Madam Felle Skrevet 10. juli 2004 #3 Skrevet 10. juli 2004 For at han skal utelate barnet sitt i et arveoppgjør, mener jeg at må skrive alle tingene over på en eller annen før han eventuelt blir syk. Det vil si at han kan ikke skrive et testamente her i Norge, og tro at han kan utelukke han på den måten. For barn har krav på å arve foreldrene sine her i landet. Men han kan sørge for at han ikke eier en krone før han går bort, og da har han ikke noe å gi bort heller.
Gjest agurk Skrevet 10. juli 2004 #4 Skrevet 10. juli 2004 Da må han nok gi bort alt før han parkerer tøflene ja. Nytter ikke å nekte barn arv på noen annet måte!
LilleBille Skrevet 10. juli 2004 #5 Skrevet 10. juli 2004 Denne tråden ligger to steder .. og du har fått svar på der også: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...7148&highlight=
Gjest Poirot Skrevet 10. juli 2004 #6 Skrevet 10. juli 2004 Foreldre kan ikke gjøre sine barn arveløse, de skal arve 2/3 uansett hva som står i noe testament.
*Kaisa* Skrevet 14. juli 2004 #7 Skrevet 14. juli 2004 For at han skal utelate barnet sitt i et arveoppgjør, mener jeg at må skrive alle tingene over på en eller annen før han eventuelt blir syk. Det vil si at han kan ikke skrive et testamente her i Norge, og tro at han kan utelukke han på den måten. For barn har krav på å arve foreldrene sine her i landet. Men han kan sørge for at han ikke eier en krone før han går bort, og da har han ikke noe å gi bort heller. Stemmer! Hos oss så står alt på meg fordi at det er vårt felles barn som skal arve fra husværet. Eneste måten å gjøre det på..
Gjest Danielle 73 Skrevet 14. juli 2004 #8 Skrevet 14. juli 2004 At det går an å være så kald og kynisk mot sin egen sønn. Blir kjempe provosert selv om moren gjerne ikke opplever det sånn. Dette innlegget har ikke noe med dette å gjøre, men ble mildt sagt så raaaaaasende av å høre at noe kan oppføre seg sånn. Vet selvsagt ikke under hvilken omstendigheter dette barnet er blitt født, men det er helt uvesentlig. Forstår bare ikke at det går an å idet heletatt oppføre seg sånn mot sitt eget barn. :evil: :evil: :evil: Griske ****
Gjest Poirot Skrevet 14. juli 2004 #9 Skrevet 14. juli 2004 Stemmer! Hos oss så står alt på meg fordi at det er vårt felles barn som skal arve fra husværet. Eneste måten å gjøre det på.. Hva mener du her? Har han andre barn som ikke skal arve?
*Kaisa* Skrevet 14. juli 2004 #10 Skrevet 14. juli 2004 [quote="Poirot" Hva mener du her? Har han andre barn som ikke skal arve?
Gjest Poirot Skrevet 14. juli 2004 #11 Skrevet 14. juli 2004 [quote="Poirot" Hva mener du her? Har han andre barn som ikke skal arve? Vi bor i mitt barndomshjem. Min mann har barn fra før, de bor hos sin mor. Som har ett veldig fint hus og god økonomi. Jeg og min mann er derfor enig i at de arver sin mor, og vår felles barn arver meg... rett og rimelig synes vi.
Lillemor Gull Skrevet 14. juli 2004 #12 Skrevet 14. juli 2004 Som de andre sier, han kan ikke gjøre sønnen sin arveløs. Den dagen faren dør har barna hans krav på 2/3 av det han etterlater seg. Beløpet kan begrenses til 1 million kroner per barn, men det har liten betydning med mindre han er veldig rik. Dersom han ikke har skrevet testamentet og ikke er gift på det tidspunktet han dør, vil barnet (ev. barna) arve alt.
diddi Skrevet 25. juli 2004 #13 Skrevet 25. juli 2004 Det er ikke bare å skrive alt på den ene parten. Det må være en reell overdragelse. Det at huset står på den ene er ikke bare nok. Det må tinglyses et særeie for den parten som skal eie eiendommen. Det er svært vanskelig å avskrive barna sine arvemessig. De kan likevel påberope seg at det ikke er en reell overføring, da det ikke har hatt noen realitet utover det som skal skje etter døden.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #14 Skrevet 25. juli 2004 Stemmer! Hos oss så står alt på meg fordi at det er vårt felles barn som skal arve fra husværet. Eneste måten å gjøre det på.. Fy katta sier jeg. At det er ditt barndomshjem, ja men om du har arvet det så slapp du og ordne med papirer. Om dere har kjøpt det, så blir det en helt annen sak. Skal barn gjøres arvesløs pga mor har god råd? verdiøkning/innsats på huset som din mann gjør, betyr ikke det noe? Er deres felles barn verd mere enn hans fra før? Enda et eksempel på at tidligere barn av samboere skal utelates. At din mann kan tolerer noe slikt er jo en helt annen sak.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #15 Skrevet 25. juli 2004 I sin enfoldighet, slik det paret har gjort det med at alt står på henne. Det kan jo hende det skjer en skilsmisse. Da møter han seg selv i døren.
~Viva~ Skrevet 26. juli 2004 #16 Skrevet 26. juli 2004 Man kan under helt spesielle omstendigheter gjøre et barn arveløst. Det må da være en eller annen form for kriminelle forhold inne i bildet, men det skal uansett være svært vanskelig å komme gjennom med noe slikt.
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2004 #17 Skrevet 28. juli 2004 Stort fint hus og god økonomi+ er det grunn til å gjøre barn arveløs? Den situasjonen kan jo endre seg. det finnes mange egoister ser jeg.' Kyniske folk
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #18 Skrevet 29. juli 2004 Man kan under helt spesielle omstendigheter gjøre et barn arveløst. Det må da være en eller annen form for kriminelle forhold inne i bildet' date=' men det skal uansett være svært vanskelig å komme gjennom med noe slikt.[/quote'] Ja, helt spesielle forhold. et eksempel er en jente som drap sin far. Hun ble fratatt muligheten til å arve han. Noe annet forhold kan jeg ikke komme på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå