AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Hvor ofte kan man jogge en lang tur uten at det går utover progresjonen? Noen som vet? Er i middels god form, har jogga en del. Anonymous poster hash: 8fe61...fca
Gjest Runforit Skrevet 18. september 2014 #2 Skrevet 18. september 2014 Kommer an på hva målet er. Maraton, sprint, økt oksygen opptak etc
anneira Skrevet 18. september 2014 #3 Skrevet 18. september 2014 Halvmaraton. Kan jeg jogge selvom jeg er en anelse støl? Er bare snakk om at jeg såvidt merker det liksom, men har lyst til å ta en "hard" økt i ulent terreng, men er redd jeg kanskje skulle tatt det med ro... Men har veldig lyst til å ta en hard økt :-D
Aliquis Skrevet 18. september 2014 #4 Skrevet 18. september 2014 Grunnen til at man ikke skal jogge for mye er jo faren for belastingsskader. Det er nok ingen fare hvis du løper i ulent terreng, der du ikke får den samme belastningen hele tiden. Du skader nok ikke progressjonen din av en hard økt i dag, med mindre du løp hardt i går og, og ikke er vant til veldig mye trening. Drev med løping 12-13 ganger i uka før, og jeg hadde ofte to hardøkter på samme dag.
anneira Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 Grunnen til at man ikke skal jogge for mye er jo faren for belastingsskader. Det er nok ingen fare hvis du løper i ulent terreng, der du ikke får den samme belastningen hele tiden. Du skader nok ikke progressjonen din av en hard økt i dag, med mindre du løp hardt i går og, og ikke er vant til veldig mye trening. Drev med løping 12-13 ganger i uka før, og jeg hadde ofte to hardøkter på samme dag. Wow! Det var ekstremt mye! Tenkte å ta en tur på 16-17 km i skogen i dag. Tenkte bare på musklene osv, om det er lurt med hvile hvis man er litt støl. Jeg løp ikke i går, men gikk en tur og trente litt styrke. Hadde samme lange turen i terrenget på tirsdag
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 Spørsmålet er jo hvor tungt du trener. Men ville sjekket en treningsplan for halvmaraton om jeg var deg så får du mer ut av treningen og kan også se hva som er vanlig treningsmengde uten å få skader eller lite utbytte av treningen. Anonymous poster hash: e4a71...8bd
Aliquis Skrevet 18. september 2014 #7 Skrevet 18. september 2014 Wow! Det var ekstremt mye! Tenkte å ta en tur på 16-17 km i skogen i dag. Tenkte bare på musklene osv, om det er lurt med hvile hvis man er litt støl. Jeg løp ikke i går, men gikk en tur og trente litt styrke. Hadde samme lange turen i terrenget på tirsdag Jo, det gikk med en del tid på det! Det er ingen regel som sier at man ikke kan trene hvis man er støl, men jeg ville passet på å løpe rolig i starten så du får varmet musklene skikkelig opp før du eventuelt løper litt hardere, hvis det var det som var planen! Skogen er som sagt veldig bra å løpe i, ettersom underlaget varierer er du ikke like utsatt for skader.
anneira Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 Jo, det gikk med en del tid på det! Det er ingen regel som sier at man ikke kan trene hvis man er støl, men jeg ville passet på å løpe rolig i starten så du får varmet musklene skikkelig opp før du eventuelt løper litt hardere, hvis det var det som var planen! Skogen er som sagt veldig bra å løpe i, ettersom underlaget varierer er du ikke like utsatt for skader. Jeg fikk løpt en tur i sta, jeg løpte ganske forsiktig i begynnelsen. Terrenget er veldig variert, og veldig steinete noen steder... jeg skal løpe halvmaraton i slikt terreng om ti dager, jeg har aldri fulgt noen treningsplan, jeg har bare løpt som jeg har følt for. Jeg har ikke som mål å vinne, men det hadde jo vært veldig gøy å hvertfall ikke komme på sisteplass Jeg har ikke så god greie på åssen man skal trene og spise når det er så kort tid igjen til løpet... men det får gå som det går uansett
Aliquis Skrevet 19. september 2014 #9 Skrevet 19. september 2014 Jeg fikk løpt en tur i sta, jeg løpte ganske forsiktig i begynnelsen. Terrenget er veldig variert, og veldig steinete noen steder... jeg skal løpe halvmaraton i slikt terreng om ti dager, jeg har aldri fulgt noen treningsplan, jeg har bare løpt som jeg har følt for. Jeg har ikke som mål å vinne, men det hadde jo vært veldig gøy å hvertfall ikke komme på sisteplass Jeg har ikke så god greie på åssen man skal trene og spise når det er så kort tid igjen til løpet... men det får gå som det går uansett Er litt begrenset hva man får til på 10 dager med tanke på trening, men på generelt grunnlag vil jeg si at intervaller er den beste måten å bli bedre til å løpe på. Det kan være litt ork med det hvis man ikke trener så ofte, så jeg vil kanskje anbefale vanlige løpeturer med litt lengde. 15 km-turer høres egentlig utmerket ut. Med tanke på kosthold de siste dagene er vel det viktigste å være flink på å fylle opp glykogen-lagrene etter du har trent, så du restituerer raskere. (Altså spise litt karbohydrater rett etter trening) Er også viktig at glykogenlagrene er fyllt opp på selve løpsdagen.
anneira Skrevet 19. september 2014 #10 Skrevet 19. september 2014 Er litt begrenset hva man får til på 10 dager med tanke på trening, men på generelt grunnlag vil jeg si at intervaller er den beste måten å bli bedre til å løpe på. Det kan være litt ork med det hvis man ikke trener så ofte, så jeg vil kanskje anbefale vanlige løpeturer med litt lengde. 15 km-turer høres egentlig utmerket ut. Med tanke på kosthold de siste dagene er vel det viktigste å være flink på å fylle opp glykogen-lagrene etter du har trent, så du restituerer raskere. (Altså spise litt karbohydrater rett etter trening) Er også viktig at glykogenlagrene er fyllt opp på selve løpsdagen. Intervaller tror jeg er litt for sent når det nå er 9 dager igjen,... Liker best langturer med jevnt tempo. Jeg er ikke helt utrent, men vet ikke hvor bra det er, jeg løper 13 km på halvannen time. Nå er det bare spørsmål om hvor OFTE/mye jeg skal løpe på disse ni dagene. Noen som er ekstremt snille her som kan sette opp et forslag til trening og mat på disse 9 dagene?
Wiggins Skrevet 19. september 2014 #11 Skrevet 19. september 2014 Intervaller tror jeg er litt for sent når det nå er 9 dager igjen,... Liker best langturer med jevnt tempo. Jeg er ikke helt utrent, men vet ikke hvor bra det er, jeg løper 13 km på halvannen time. Nå er det bare spørsmål om hvor OFTE/mye jeg skal løpe på disse ni dagene. Noen som er ekstremt snille her som kan sette opp et forslag til trening og mat på disse 9 dagene? Hvis det er kort tid igjen er tvert i mot intervaller det man kan få mest utbytte av. Intervalltrening er utmerket til å toppe formen mot konkurranser, men bør ikke brukes som generell trening på bekostning av langkjøring, slik det dessverre har blitt på moten med de siste åra.
Aliquis Skrevet 19. september 2014 #12 Skrevet 19. september 2014 Hvis det er kort tid igjen er tvert i mot intervaller det man kan få mest utbytte av. Intervalltrening er utmerket til å toppe formen mot konkurranser, men bør ikke brukes som generell trening på bekostning av langkjøring, slik det dessverre har blitt på moten med de siste åra. Intervaller burde ikke brukes som generell trening? Utdyp det er du snill.
Aliquis Skrevet 19. september 2014 #13 Skrevet 19. september 2014 Intervaller tror jeg er litt for sent når det nå er 9 dager igjen,... Liker best langturer med jevnt tempo. Jeg er ikke helt utrent, men vet ikke hvor bra det er, jeg løper 13 km på halvannen time. Nå er det bare spørsmål om hvor OFTE/mye jeg skal løpe på disse ni dagene. Noen som er ekstremt snille her som kan sette opp et forslag til trening og mat på disse 9 dagene? Hvor ofte har du trent sånn ca. den siste måneden?
anneira Skrevet 19. september 2014 #14 Skrevet 19. september 2014 Hvor ofte har du trent sånn ca. den siste måneden? Den siste måneden har jeg trent ca 4 ganger i uken, noen ganger en sykkeltur også. jeg har løpt lenger enn jeg pleier. jeg har løpt 8-9 km til 12-13 km i hver økt.
Aliquis Skrevet 19. september 2014 #15 Skrevet 19. september 2014 Den siste måneden har jeg trent ca 4 ganger i uken, noen ganger en sykkeltur også. jeg har løpt lenger enn jeg pleier. jeg har løpt 8-9 km til 12-13 km i hver økt. Jeg har mest erfaring med å trene til kortere distanser, men kan si hva jeg ville gjort uansett. Med 9 dager igjen ville jeg trent 2 harde og 1 medium økt de neste 4-5 dagene.(Helst i denne rekkefølgen: hardt - medium - hardt) Hvis du liker langturer, prøv å få litt tempo på dem. Den medium økten kan gjerne være litt lengre enn de harde. Etter det ville jeg kjørt en medium/lett økt og en lett økt de siste dagene før løpet. Pass på å få i deg mat den første halvtimen etter du har trent. Raske karbohydrater er bra (Jeg pleide å bruke det som min mulighet til å drikke sjokomelk).
anneira Skrevet 19. september 2014 #16 Skrevet 19. september 2014 Takk for svar dere!! Men nå ble jeg litt forvirra her... skulle jeg tatt en intervall-økt før løpet..? Er det noe spesielt jeg burde spise før løpet, og hvor tett innpå selve løpet? Takk igjen for svar, folkens
anneira Skrevet 19. september 2014 #17 Skrevet 19. september 2014 Mon tro om jeg kan løpe 15 km to dager, en hviledag, så 15 km, så en rolig økt, en enda roligere økt, og to hviledager før løpet, noen som syntes det kan hørtes greit ut?
Gjest Runforit Skrevet 20. september 2014 #18 Skrevet 20. september 2014 Trodde ikke man skulle løpe særlig mye 5-7 dager før et maraton.
anneira Skrevet 21. september 2014 #19 Skrevet 21. september 2014 Trodde ikke man skulle løpe særlig mye 5-7 dager før et maraton. det er et halvmaraton, det er om en uke i dag. Føler veldig for å ha et par økter denne uken, siden jeg ikke er blant de best trente som deltar. Jeg har jogga 5-7 km noen ganger i uka siden i vår, litt på mølle i vinter, og sommerhalvåret før det. Jeg løper 13 km på 90 min, i veldig kupert terreng. Vet ikke hvor bra det er. Har ikke følt meg sånn i super-form i det siste, har prestert litt dårligere på de vanlige turene. Men kunne veldig godt tenke meg å løpe 13 km X 2 før løpet. Skal jeg i så fall ta det så fort som mulig i så fall? Og ta noen roligere turer etter det, og et par dager helt hvile før halvmaratonet? Tusen takk for tips osv, jeg er helt blank
Wiggins Skrevet 21. september 2014 #20 Skrevet 21. september 2014 Intervaller burde ikke brukes som generell trening? Utdyp det er du snill. Intervalltrening er utmerket for å toppe formen, men det bør ikke være den primære treningsformen. For å gå godt utbytte av intervalltrening og få en langvarig formtopp, må man ha et solid grunnlag av rolig langkjøring. Det er i langkjøringen man bygger ut de fine kapilærene i muskulaturen, slik at oksygentransporten blir bedre. Uten et solid grunnlag av langkjøring vil man stagnere på et lavere nivå etter en stund med bare intervalltrening enn hvis man har grunnlaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå