Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #1 Skrevet 10. juli 2004 jeg har en sønn på 7 mnd. han har ikke kontakt med sin far, da far ikke ønsker det.(har undertegnet farskapspapirer) Fikk nå en mail, om at han ikke ønsker at min sønn skal få en krone, om det skulle skje ham noe. Skulle skriv testamente. Dette er hans eneste barn, og han har ingen partner. Er dette noe han kan gjøre, jeg tenkte alle hadde krav på farsarv?
liv Skrevet 10. juli 2004 #2 Skrevet 10. juli 2004 du kan ikke nekte ditt barn arv i Norge.. Husker ikke helt % fordelingen..
LilleBille Skrevet 10. juli 2004 #3 Skrevet 10. juli 2004 Det står en del om hovedtrekken for arv på Norge.no .. bla. at livsarvingers pliktarv bare i begrenset grad oppheves av testamente... Fordeling av pliktarv
Diaz Skrevet 10. juli 2004 #4 Skrevet 10. juli 2004 Barn kan ikke utelates i testamentet. Er far gift blir delingen 50% til barn og 50% til ektefelle. Det står nedskrevet i loven at barn har arverett etter foreldre. Det vil han nok for få med seg når han går til advokat for og sette opp sitt testamente
LilleBille Skrevet 10. juli 2004 #5 Skrevet 10. juli 2004 Hvilke slektninger arver avdøde? Har avdøde barn, er det disse som arver avdøde. Er en eller flere av barna til avdøde død, så overtar barnebarna den arven deres mor eller far skulle hatt, og så videre. Slike arvinger (livsarvinger) har krav på to tredjedeler av arven, innen visse grenser, arveloven §§ 1 og 29. Man kan altså, hvis man har livsarvinger, bare testamentere bort en tredjedel av formuen til andre enn livsarvingene. Les mer på Jus.no
Gjest Poirot Skrevet 10. juli 2004 #6 Skrevet 10. juli 2004 Barn kan ikke utelates i testamentet. Er far gift blir delingen 50% til barn og 50% til ektefelle. Det står nedskrevet i loven at barn har arverett etter foreldre. Det vil han nok for få med seg når han går til advokat for og sette opp sitt testamente Ikke rikitg. Barn som ikke er født av mannens nye kone skal ta ut sin arv før hun får noe. Barns arverett i Norge står knallsterkt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2004 #7 Skrevet 11. juli 2004 Poirot; jeg er ikke så sikker på at ditt svar er korrekt. Gjenlevende ektefelle arver 1/4 hvis man har barn. Har man ikke barn sammen, arver ektefellen enten halvparten eller alt. Gjenlevende har uansett krav på en minsteårv på 4xG. Ektefelles krav på minimumsarv går foran barnas pliktdelsarv. Dvs dersom arven er under 4xG faller barnas arverett bort.
Gjest Madam Felle Skrevet 11. juli 2004 #8 Skrevet 11. juli 2004 Poirot; jeg er ikke så sikker på at ditt svar er korrekt. Gjenlevende ektefelle arver 1/4 hvis man har barn. Har man ikke barn sammen, arver ektefellen enten halvparten eller alt. Gjenlevende har uansett krav på en minsteårv på 4xG. Ektefelles krav på minimumsarv går foran barnas pliktdelsarv. Dvs dersom arven er under 4xG faller barnas arverett bort. Særkullsbarn står utenfor dette, men fellesbarn kommer inn under den. Derfor vil et barn utenfor ekteskapet få sin del av arven før ektefelle og fellesbarn får sin del. En venninne av meg har akkurat vært igjennom dette, og der fikk sønnen hennes sin del før noen andre.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 11. juli 2004 #9 Skrevet 11. juli 2004 Litt utenfor tema...men en skikkelig allright fyr det der tydeligvis
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2004 #10 Skrevet 11. juli 2004 Kan godt være at madammen har rett, men etter A§ 6 skilles det ikke mellom særkullsbarn og andre livsarvinger.
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #11 Skrevet 11. juli 2004 Kan godt være at madammen har rett' date=' men etter A§ 6 skilles det ikke mellom særkullsbarn og andre livsarvinger.[/quote'] Nei. Men det gjør det i al. § 10, som omhandler retten til å sitte i uskifte. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-004.html#9 Særkullsbarn går foran ny kone mht arverett. Dette fordi de har krav på arv fra sine foreldre, og en ny kone/ektemann er ikke det samme som en som er foreldre til barna. § 29 fastslår hvor mye barna har krav på : 2/3. Ektefelle har kun krav på 1/4, som fremgår av § 6. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-005.html#29 Pliktdelen har dette navnet fordi det er en plikt at barna skal arve dette. Banrs arverett går også foran ektefellen, men siden denne (kun når de har felles barn) har rett til uskiofte, merkes ikke dette i realiteten. At man ikke har rett til å sitte i uskifte, vil si at barna har krav på sin arvedel med en gang.
Piarina Skrevet 11. juli 2004 #12 Skrevet 11. juli 2004 Men særkullsbarna kan samtykke til at farens nye ektefelle sitter i uskifte. Hvis de ikke samtykker har de rett til å få sin del med en gang. Ellers kan man ikke gjøre barna sine totalt arveløse med mindre man ikke etterlater seg noenting eller dersom barnet blir dømt for drap på moren/faren sin...først da mister man retten til å arve. (eller dersom gjenlevende ektefelle som sitter i uskifte bruker opp alle midlene...) Ektefellen har rett til 1/4, livsarvinger 2/3, men det er beløpsgrenser her også. Dersom man har livsarvinger kan man bare disponere testamentarisk over 1/3. Men man kan feks bestemme i testament konkret hvilke eiendeler arvingene skal få. Dersom man kun etterlater seg gjeld, kan arvingene avslå arveretten sin. Likeså dersom balansen blir negativ.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2004 #13 Skrevet 11. juli 2004 Antagelig skrevet for å såre deg?? man kan ikke gjøre sine barn arveløse -
Laban Skrevet 12. juli 2004 #14 Skrevet 12. juli 2004 For å svare enkelt og oppsummeringsvis; Nei, han kan ikke gjøre din (og hans) sønn arveløs. Sønnen din har krav på sin del av pliktdelsarven (dvs 2/3). Eksempelvis; har faren hans tre barn ved sin død, har din sønn krav på en tredjedel av to tredjedeler. Din sønn har altså krav på 2/9 av sin fars verdier i dette eksemplet. Siden sønnen din er et særkullsbarn, vil han få arven sin uavhengig av om fars ektefelle velger å sitte i uskiftet bo.
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2004 #15 Skrevet 12. juli 2004 Kan ikke se at A§ 10 regulerer noe annet enn nettopp ektefelles rett til å sitte i uskiftet bo, og ikke hva ektefellen arver i forhold til barna, særkulls eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2004 #16 Skrevet 12. juli 2004 For å understreke mine forrige innlegg der jeg påstår at ektefelles rett til arverett går foran livsarvingers pliktdelsarv( også særkullsbarn) Dette er riktig. Den som ikke er enig bes blant annet lese loven riktig, samt blant annet brosjyren" La din vilje skje" fra Jussbuss Jeg siterer fra denne; 2.25 Ektefeller med fellesbarn og/eller særkullsbarn Selv om du har barn med en annen enn din nåværende ektefelle (særkullsbarn9), er testasjonsretten den samme som om du og din ektefelle har fellesbarn. Barnas arverett (herunder pliktdelsrett) gjelder uavhengig av om foreldrene er eller har vært gift. Din (nye) ektefelle har på samme måte rett til en minstearv på 4 G, og barna (fellesbarn og/eller særkullsbarn) har rett til pliktdelsarv på 2/3 av det du etterlater deg. Arven etter deg fordeles med en lik del på hvert barn. En virkning av reglene om minstearv til gjenlevende ektefelle er at særkullsbarns arverett kan falle helt bort i små boer. Fellesbarna arver jo normalt den andre av foreldrene før eller siden uansett. Har du særkullsbarn og ikke etterlater deg så mye, vil ektefellen din kunne arve alt dersom du skulle dø først. Grunnen til dette er at reglene om minstearv gir gjenlevende en fortrinnsrett fremfor barna. Dersom du etterlater deg tilstrekkelig lite, vil barnas arv enten kunne falle helt vekk, eller i beste fall bli svært liten. Etterlater du deg mindre enn 4 G (eller 216.680 kr.), faller ditt særkullsbarns arverett helt vekk. Sånn, da burde det være oppklart.
Gjest Poirot Skrevet 12. juli 2004 #17 Skrevet 12. juli 2004 De fleste etterlater seg mer enn 4G. Man må jo se på hva som er mest realistisk, i og med at vi ikke vet hva denne faren sitter på av verdier. Uansett kan ikke barn gjøres arveløse via testament.
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2004 #18 Skrevet 12. juli 2004 Tusen takk for alle svar. .Ble i alle fall litt klokere, min sønn har krav på en farsarv, uansett testamente eller ikke. Vil gjerne presisere her, at dette ikke er noen viktig sak for meg, jeg går ikke å tenker på hva min sønn en dag eventuellt skal arve, men lurte bare fordi han sendte meg de4nne mailen. Om han ikke hadde arvet en krone, hadde dette vært helt i orden, vi greier oss veldig fint. Og du som mener han høres hyggelig ut :-) :"ja, ikke sant han gjør....Han er bitter på meg fordi jeg valgte å beholde, mens han ønsket abort. " Og den eneste dette går ut over, er hans sønn. forstå det den som kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå