Gå til innhold

Hvordan praktiserer dere felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen gifter oss snart, og flytter inn i ny bolig. Vi har vel begge tatt det for gitt at vi skal ha felles økonomi fra nå av. Men hvordan praktiserer dere andre det? Jeg tenker at felles økonomi er mer en filosofi enn en regel, så hvordan man gjør det i praksis kan jo variere veldig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der vi bor nå har vi lave utgifter, mye pga lavt huslån, men leiligheten er også ny. Her har vi klart og dekke halvparten av utgiftene hver for oss, jeg har tatt bilen siden jeg har kjøpt den og bruker den til pendling til og fra jobb.

Nå skal vi kjøpe hus snart, vi har fått 1 barn. Da blir utgiftene ganske mye høyere. Jeg tjener greit og samboeren dekker det hun klarer med sine penger, hun sitter igjen med litt lommepenger. Resten vil jeg dekke.

Hun skyter inn mer egenkapital, men det blir i hovedsak jeg som må dekke største delen av avdragene og utgiftene i fremtiden slik det ser ut nå.

• Liker 1
Skrevet

Vi har hver vår konto og hver vårt bankkort, men det er som hipp som happ hvem som betaler hva, og hvem som bruker hvilket kort. Det er ingen mine og dine penger, for alt går i samme pott uansett.

• Liker 4
Skrevet

Vi har felles økonomi, og det viktigste er jo at det er ikke mine og dine penger, men våre.

Akkurat nå så har jeg mye mindre lønn enn han og derfor har jeg også mindre av utgiftene. Vi har hver vår regningskonto og fordelt utgiftene etter hva vi syntes er greit, mens mange har felles regningskonto og setter av beløpet der. Vi har felles matkonto med hver sitt kort. Og jeg må synes det er greit at mannen en mnd vil bruke noen tusenlapper på sin hobby og han må synes det er greit at jeg en mnd vil kjøpe meg en litt dyrere jakke. Når vi får bedre økonomi og likere lønn så blir det jo mer 50/50, men vi samarbeider hele tiden.

Vi bestemmer sammen at jeg kan spare en viss sum til min sparekonto hver mnd, mens mannen sparer en annen sum til sin sparekonto og i tillegg sparer han på forskjellige andre kontoer som skal gå til ferier, bil og oppussing. Vi har begge tilgang til hverandres nettbanker og kan fritt føre penger dit det trengs. Det er i hovedsak jeg som har ansvaret for økonomien, føre pengene hit og dit og passe på at vi har nok.

Skrevet

Vi setter rundt 70% av lønna inn på felleskontoer (regningskonto, brukskonto og sparekonto). Fra regningskontoen går felles lån, busskort, bursdagsgaver, regninger, drivstoff, mobilabonnement o.l. Felles brukskonto går til mat, husholdningsprodukter, felles innkjøp o.l.

30% av lønna blir på hver vår konto og går til studielån, BSU-sparing, ev. lunsj på jobb (ikke medbrakt), kaffebesøk med venner, klær, magasiner o.a. På den måten blir ikke han sint dersom jeg kjøper en dyr jakke, en vase vi strengt tatt ikke trenger o.l., og jeg blir ikke sint om han bruker penger på noe jeg synes er unødvendig.

Vi har et avslappet forhold til økonomi, og synes dette systemet fungerer godt for oss. Begge to er middels fornuftige når det gjelder forbruk og økonomi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har felles økonomi i den forstand at vi spytter inn en lik sum hver måned på en fellekonto som dekker lån, faste utgifter, ting til barna, ting til huset og oss voksne i fellesskap. Unntaket er i grunnen mat, hvor jeg og samboeren handler sånn ca annenhver gang og dette jevner seg ut i lengden.

Vi har med andre ord mine, dine og våre penger, og for oss fungerer dette fint. Ingen av oss ønsker å samle alt i en fellespott hvor alt er alles penger. Jeg ønsker ikke å måtte avklare klesinnkjøp med samboeren min og han ønsker definitivt ikke å avklare med meg hvor mye han får "lov" til å bruke på hobbyene sine hver måned.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Skrevet

Vi gjør det på samme måte som hos Tabris.

Anonymous poster hash: 54827...562
Skrevet

Hun betaler huslånet (relativt lavt) og egne regninger. Jeg tror dette er mobil, kort og abonnement på et blad.

Jeg betaler resten, inkluder mesteparten av matinnkjøp.

Jeg tjener mer enn henne, men tror etter endt måned så har hun igjen mer på konto enn meg. Trenger en av oss penger overfører den andre. Det funker fordi ingen av oss gjør ting den andre er uenig i. Hun shopper ikke mye og jeg er og stort sett fornuftig.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å måtte avklare klesinnkjøp med samboeren min og han ønsker definitivt ikke å avklare med meg hvor mye han får "lov" til å bruke på hobbyene sine hver måned.

Vil bare presisere at småinnkjøp avklarer vi ikke med hverandre. Vi vet begge hvordan vi ligger an økonomisk, så har vi en periode med lite penger så shopper vi heller ikke mye. Har vi ok med penger så kan vi kjøpe klær eller hobbyting som vi ønsker, vi vet begge hva som er fornuftig pengebruk med vår økonomi.

Det vi avklarer er når vi ønsker å kjøpe inn større ting som koster såpass at det faktisk bør planlegges økonomisk sett.

Skrevet

Vil bare presisere at småinnkjøp avklarer vi ikke med hverandre. Vi vet begge hvordan vi ligger an økonomisk, så har vi en periode med lite penger så shopper vi heller ikke mye. Har vi ok med penger så kan vi kjøpe klær eller hobbyting som vi ønsker, vi vet begge hva som er fornuftig pengebruk med vår økonomi.

Det vi avklarer er når vi ønsker å kjøpe inn større ting som koster såpass at det faktisk bør planlegges økonomisk sett.

Hvilken prislapp setter dere på et småinnkjøp? Jeg er klar over at det er vanskelig å svare på, men sånn ca?

Skrevet

Jeg giftet meg med en neandertaler når det gjelder økonomi, så her har vi helt klare linjer. I tillegg har vi skrevet særeie. Han hadde pådratt seg endel forbruksgjeld før vi giftet oss, og var/er en slabbedask når det gjelder å betale regningene sine. Dette måtte han ordne opp i før vi giftet oss.
Nå har vi en avtale om at jeg styrer all økonomi og har oversikten og betaler alle regningene. Jeg "eier" kodekalkulatoren hans.

Vi har relativt lik inntekt, og ca. 10 % går til felles goder som å gå ut å spise osv. Vi sparer også på felles konto til reiser og andre ting vi ønsker oss sammen. Når alle utgifter er trukket fra sitter vi igjen med hver vår andel av lønnen vår som vi bruker til eget forbruk hver for oss.

Jeg kunne aldri lagt min del inn i en fellespott, for da hadde han bare brukt det opp på "tull" og vi hadde hatt null kontroll. Han er den typen som er blakk 2 uker etter lønning.

Jeg elsker mannen min, men enkelte ting er han virkelig ikke så veldig flink til altså... Derfor har vi tatt konsekvensene av dette, og så langt har dette fungert bra for oss de 3,5 årene vi har vært gift.

Anonymous poster hash: 35e96...c48
  • Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen gifter oss snart, og flytter inn i ny bolig. Vi har vel begge tatt det for gitt at vi skal ha felles økonomi fra nå av. Men hvordan praktiserer dere andre det? Jeg tenker at felles økonomi er mer en filosofi enn en regel, så hvordan man gjør det i praksis kan jo variere veldig.

Vi har ingen mine og dine penger. Det er våre penger.

Vi kjøper det vi ønsker og trenger, krangler aldri om penger. Min mann tar avgjørelser og kjøper det han mener vi trenger - uten at jeg er forespurt og det samme går andre veien.

Handler vel også om hvordan vi er som personer, tilliten vi har til den andre mtp økonomi også som gjør at det går smertefritt for oss.

Skrevet

:fnise: Neandertaler når det gjelder økonomi. Det er ihvertfall godt både han og du er klar over det! :)

Vi har felles økonomi, og har hatt det siden vi flyttet sammen for...gosh, 9 år siden. Vi har hver sin konto med hvert sitt kort hvor lønnen kommer inn. I tillegg har vi en felles brukskonto med tilhørende to kort hvor vi putter inn alt til regninger og mat. Vi har også en felles sparekonto som vi sparer ganske mye på hver måned. Alle bonuser, feriepenger og skattepenger kommer også inn på denne kontoen. Hos NAV står for eksempel hele huslånet på ham, noe som fører til at han får veldig mye mer skattepenger enn det jeg gjør. Jeg får som regel bonus hvert år, noe han ikke gjør. Osv. Det jevner seg ut og går uansett i hele familiepotten.

Det som står igjen på hver sin lønnskonto blir brukt på klær, ting til ungene osv. Det blir jo ofte slik at jeg kjøper ting til ungene, men vi begge er veldig enige om at det er VÅRE penger uansett hvilken konto pengene står på. Vi er uansett ikke sløsete noen av oss, så her funker det fint.

Skrevet

Hvilken prislapp setter dere på et småinnkjøp? Jeg er klar over at det er vanskelig å svare på, men sånn ca?

Dette kommer litt an på den økonomiske situasjonen og hva som kjøpes inn, vil jo alltid være sånn ca, så vanskelig å svare på. Hvis jeg sier at jeg drar for å handle klær, så går det gjerne et par tusen kroner. Men så gjør jeg bare det en gang eller to i året også, når jeg virkelig TRENGER nye klær. Så det er unntaksvis jeg bruker så mye penger uten at vi har pratet om det på forhånd.

For å gi en ca-pris ellers, som jo ikke er skrevet i stein, så vil jeg si omtrent 500 kroner.

Gjest avocadoen
Skrevet

Ingen felles konto eller noe, men vi deler på husleia og litt dyre ting som f.eks telenorregninga som kommer hver 3 mnd og nye møbler og sånt. Og så bytter vi helt naturlig på hvem som går på butikken :)

Skrevet

:fnise: Neandertaler når det gjelder økonomi. Det er ihvertfall godt både han og du er klar over det! :)

Vi har felles økonomi, og har hatt det siden vi flyttet sammen for...gosh, 9 år siden. Vi har hver sin konto med hvert sitt kort hvor lønnen kommer inn. I tillegg har vi en felles brukskonto med tilhørende to kort hvor vi putter inn alt til regninger og mat. Vi har også en felles sparekonto som vi sparer ganske mye på hver måned. Alle bonuser, feriepenger og skattepenger kommer også inn på denne kontoen. Hos NAV står for eksempel hele huslånet på ham, noe som fører til at han får veldig mye mer skattepenger enn det jeg gjør. Jeg får som regel bonus hvert år, noe han ikke gjør. Osv. Det jevner seg ut og går uansett i hele familiepotten.

Det som står igjen på hver sin lønnskonto blir brukt på klær, ting til ungene osv. Det blir jo ofte slik at jeg kjøper ting til ungene, men vi begge er veldig enige om at det er VÅRE penger uansett hvilken konto pengene står på. Vi er uansett ikke sløsete noen av oss, så her funker det fint.

Ja dessverre er han det... Kan ikke engang la han styre matbudsjettet uten å skrive handlelapp som må følges strikt. Han aner ikke hva en melk koster og vil alltid bare ta "det beste" (dvs dyreste). Har prøvd det og matbudsjettet holdt ikke lenge den måneden gitt.

Veldig irriterende, men heldigvis har han andre sider som er mye mer positive!

Anonymous poster hash: 35e96...c48

Skrevet

Ingen felles konto, men han betaler stortsett boliglånet og jeg har ansvar for alle andre regninger. Mat og andre innkjøp bytter vi på å betale, og vi kjøper det vi selv vil når det passer oss uten å ha behov for å spørre hverandre med mindre det er snakk om ting til over 10 000kr

Fungerer helt supert og jeg savnet absolutt ikke tiden med en gnien samboer som reiste på ferie uten meg fordi jeg manglet 500kr til min billett

Skrevet

Takk for svar alle sammen. :)

Vi har med andre ord mine, dine og våre penger, og for oss fungerer dette fint. Ingen av oss ønsker å samle alt i en fellespott hvor alt er alles penger. Jeg ønsker ikke å måtte avklare klesinnkjøp med samboeren min og han ønsker definitivt ikke å avklare med meg hvor mye han får "lov" til å bruke på hobbyene sine hver måned.

Samme tenker jeg. Vurderer derfor felleskonto for felles utgifter, og at vi ellers har orden på våre egne penger utenom det.

Vi har ingen mine og dine penger. Det er våre penger.

Vi kjøper det vi ønsker og trenger, krangler aldri om penger. Min mann tar avgjørelser og kjøper det han mener vi trenger - uten at jeg er forespurt og det samme går andre veien.

Handler vel også om hvordan vi er som personer, tilliten vi har til den andre mtp økonomi også som gjør at det går smertefritt for oss.

Vi tenker også "våre penger", men føler likevel at vi trenger litt struktur på fellesøkonomien. Min mann tjener mye mer enn meg, så hvis ikke planlegger hvordan vi skal legge opp økonomien risikerer vi at jeg er tom for penger lenge før han, noe som jo er upraktisk i hverdagen.

Skrevet

Ingen felles konto, men han betaler stortsett boliglånet og jeg har ansvar for alle andre regninger.

Er ikke dette litt risikabelt? Hvis dere skulle gjøre det slutt kan han dokumentere at han har betalt mer på huset enn deg og dermed burde eie mer enn deg, selv om du rent økonomisk har bidratt like mye som han?

(Kan ikke jussen i dette, så derfor spør jeg)

Skrevet

Jeg vil kanskje flytte inn med kjæresten (på en god dag :P ), og kanskje har jeg ikke mye å bidra siden jeg ikke er erfart i slik... men for meg høres det helt normalt og logisk ut å dele kostnader 50 - 50, og at hver person har sine penger... Også på grunn av dette:

Er ikke dette litt risikabelt? Hvis dere skulle gjøre det slutt kan han dokumentere at han har betalt mer på huset enn deg og dermed burde eie mer enn deg, selv om du rent økonomisk har bidratt like mye som han?

(Kan ikke jussen i dette, så derfor spør jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...