Gå til innhold

Hva er "best" av kunstfibrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater egentlig å bruke klær i kunstfibre som akryl, polyester, viskose osv. Det knitrer, og jeg føler meg klam og ekkel hvis jeg svetter litt i løpet av dagen. Men nå se jeg så mange fine gensere i butikkene, og mange av de er jo i ulike kunstfibre. Så da lurer jeg på, hvilke av kunstfibrene er best å velge?? Noen klesinteresserte som har satt seg inn i dette? :)

Anonymous poster hash: 65c65...99a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viskose er laga av cellulose, så eg ville gått for det. Elles er bambusviskose visstnok ganske bra.

Når det gjeld det å bli klam, så er det jo polyester i dei fleste slike pustande plagg, så det kjem jo an på syntetstoffet også.

Skrevet

Jeg synes ofte viskose er behagelig, men har opplevd veldig varierende kvalitet. Generelt synes jeg "skjortestoff" i viskose holder bra, mens "genserstoff" mister totalt passform etter en vask.

Akryl holder jeg meg stort sett unna, men har en genser i 50% akryl, 30 % ull og 20 % lyocell som er en av favorittene.

Skrevet

Viskose regnes strengt tatt ikke som kunstfiber fordi det er laget av cellulose, ofte bambus selv om det ikke er spesifisert på plagget. Også kjent som rayon, modal, lyocell og tencel. Viskose puster som bomull.

Akryl slites veldig dårlig og puster ikke stort, hvis det gjør det i det hele tatt.

Moderne polyestere er ikke så stive, glinsende og pottetette som eldre polyestere, man kan f.eks. finne polyester som puster og transporterer fukt bra. Men de er fortsatt ganske stive og glinsende og føles ofte tette.

Polyamid/nylon puster og transporterer fukt bra, og slites lite.

For å oppsummere, jeg holder meg unna akryl og polyester. Jeg kan akseptere litt av det i et stoff hvis stoffet ellers er mest naturfibre. Jeg kjøper gjerne klær av 100 % viskose og viskoseblandinger, og polyamidblandinger er også greit for meg.

Anonymous poster hash: 71283...d09
  • Liker 1
Skrevet

Elastan

Anonymous poster hash: 0646b...e64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...