AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 så... ble nettopp eier av en pitteliten leilighet for 2 måneder siden og de økonomiske planene så greie ut framover, men så skjedde det at de kuttet stillinger på omsorgsboligen hvor jeg jobber og alle studentene som var tilkallingsassistenter inkl. meg fikk "sparken" og er nå på leiting etter helgejobb i Tromsø, men det er vanskelig i Tromsø og det å finne jobb tar sin tid og økonomien mtp. lånekassen strekker ikke til, så.... På huslånet mitt ble det satt opp at jeg skulle ha 28 års nedbetaling, fordi det max. er 30 år nedbetaling og at hvis det skulle skje noe, så har man 2 år "slingringsmonn" ..... så jeg er garantert jobb fra august til neste år, og får alt det økonomiske på stell igjen, så det er bare frem til da jeg er i en økonomisk knipe.... Kan jeg fortelle dette her til banken og be om noe slags reduksjon i "husleia" altså det som blir betalt pr. mnd. i avdrag og renter? og eventuelt da, hva er det jeg kan få betalingsutsettelse for? er det rente jeg får fritak på i et år eller er det avdragene til banken jeg får fritak for i et år, åsså må jeg betale renter uansett, eller er det BÅDE avdrag og renter jeg kan få fritatt et år? Anonymous poster hash: c1c5a...97c
nojac Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Det pleier vanligvis å gå greit å få avdragsfrihet i opptil 5 år. Sjekk med banken din. De krever normalt ikke en detaljert begrunnelse. 2
Lulilelu Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Du kan få avdragsfrihet, men du må fortsatt betale renter. Om det er mulig å lage en annen avtale med banken i din situasjon må du spørre banken om
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 okei takk for svar! Ja tror det skal gå fint å betale rentene, så lenge jeg iallefall får litt mindre utgifter i form av avdragsfrihet i 1 år. Får kutte litt på matbudsjettet, så skal det nok gå greit hvis jeg slipper å betale avdrag og bare renter nå fram til neste August. Lånet jeg har ser jeg her er delt opp i to; det ene står som annuitetslån over 28 år og 1 måneder og det andre lånet står som 2. pri. annuitetslån med fast løpetid 27år og 10 måneder. Anonymous poster hash: c1c5a...97c
susenpusen. Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Det burde gå helt fint å spøre om avdragsfrihet frem til du får deg fast jobb igjen i ditt tilfelle. Noen banker krever 70 % belåningsgrad for å innvilge avdragsfrihet, men ettersom din rådgiver har satt lånet ditt på under 30 år, så burde du ha noe å gå på her :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå