Gå til innhold

Hvordan bli mer positiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få det bedre med meg selv har jeg skjønt at jeg må bli mer positiv. Har lett for å tenke mest negativt.

Men hvordan? Prøver å lære av en venninne som tenker sånn: hvis det regner, flott da kan jeg ligge på sofaen og se film. Jeg ble dumpa - da var han ikke noe for meg likevel. Men vanskelig å følge i praksis.

Noen tips fra dere smartinger?

Anonymous poster hash: 5bf9f...ebd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er sunt å være litt negativ. Eller så prøver man å tvinge seg selv til å være positiv hele tiden, også stenger man alt det andre inni seg selv.

Jeg er glad for de tinga som betyr noe.

Skal jeg på butikken og det regner så blir jeg irritert, uffer litt for meg selv mens jeg går, og klager kanskje litt til ei venninne etterpå (vi pleier å klage til hverandre, så det går greit). Fint å ha fått det ut!!

Jeg blir glad når jeg får kose med katten min, når foreldrene mine tar seg tid til meg, når jeg vet jeg har gjort en god gjerning, når jeg besøker bestemor, når jeg har forstått noe vanskelig på skolen, når jeg får positive tilbakemeldinger på jobb, når jeg får møte venner...

Og jeg prøver som oftest å oppsøke/gjøre det som gjør meg glad, og unngå det som gjør meg sur. Da trenger jeg ikke tvinge meg selv til å være positiv hele tida.

Selvfølgelig, hvis du er i overkant negativ så burde du vel bli mer positiv.

Anonymous poster hash: 7965d...34f
Skrevet

Vel, jeg var veldig negativ før og skal si at jeg har det mye bedre nå som jeg er positiv og ser det positive i alt (så og si). Det du må lære deg er å finne nettopp disse positive sidene. Når noe negativt skjer, så let etter en positiv bivirkning/del/effekt av det og fokuser på dette. Det kan være vanskelig i starten, men det blir lettere etterhvert. Bare husk at det alltid er positive sider ved noe som er negativt. Trener du på å fokusere på det positive lenge nok går det automatisk til slutt. I starten kan det kanskje være lettere om du har noen å hjelpe deg med å finne positive sider av en sak, dersom du sliter med å finne noe selv. :)

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er ikke det at du trenger være så himla positiv, men om du velger å ha fokus på å finne løsninger, så blir ting positivt.

Skrevet

Det er ikke det at du trenger være så himla positiv, men om du velger å ha fokus på å finne løsninger, så blir ting positivt.

Har du noen eksempler? Syns du skriver mye fornuftig her på forumet, bare så det er sagt :)

Jeg sliter f.eks med å komme over en ex, er veldig negativ pga alt det kjipe han har gjort mot meg og kommer meg liksom ikke videre. Vet det er opp til meg endre meg, men er så vanskelig når jeg sitter midt i en fæl kjærlighetssorg.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har du noen eksempler? Syns du skriver mye fornuftig her på forumet, bare så det er sagt :)

Jeg sliter f.eks med å komme over en ex, er veldig negativ pga alt det kjipe han har gjort mot meg og kommer meg liksom ikke videre. Vet det er opp til meg endre meg, men er så vanskelig når jeg sitter midt i en fæl kjærlighetssorg.

Oooooh... Eksempler... Nå må jeg tenke også mens hodet er bomull og jeg egentlig bare er kapabel til å spre om med med svada, floksler og selvfølgeligheter. Et triks er å tenke på det en får gjort, og ikke alt en skulle ha gjort. Altså, om det ligger 34kg klær i en haug i en stol, ikke irriter deg over elelr få dårlig samvittighet for at klærne ikke er brettet og lagt på plass. Tenk heller på at du faktisk fikk vasket gulv og vinduer, og, det er sjelden det er så bra vær ute, så da var det greit å prioritere en tur i solen.

Dårlig eksempel, men et mantra jeg har er at en alltid skal ta vare på seg selv først. For hvis du ikke tar vare på deg selv først, hvordan skal du da klare å ta vare på andre? Vær ego, finn ting som gir deg energi og bruk disse tingene med god samvittighet.

Annet er om bilen punkterer på vei til jobb så vel, ja, du kommer for sent. Og så? I stede for å henge seg opp i at du kommer for sent på jobb så heng deg opp i at du fikk byttet dekk. Enten klarte du det selv, elelr så fikk du sjarmert en kjekkas til å gjøre det for deg, eller så tok du lederrollen og organiserte slik at fagfolk fikk fikset problemet. Ser du hvordan alle løsninger er vinklet positivt og fremstiller deg som flink?

• Liker 1
Skrevet

Oooooh... Eksempler... Nå må jeg tenke også mens hodet er bomull og jeg egentlig bare er kapabel til å spre om med med svada, floksler og selvfølgeligheter. Et triks er å tenke på det en får gjort, og ikke alt en skulle ha gjort. Altså, om det ligger 34kg klær i en haug i en stol, ikke irriter deg over elelr få dårlig samvittighet for at klærne ikke er brettet og lagt på plass. Tenk heller på at du faktisk fikk vasket gulv og vinduer, og, det er sjelden det er så bra vær ute, så da var det greit å prioritere en tur i solen.

Dårlig eksempel, men et mantra jeg har er at en alltid skal ta vare på seg selv først. For hvis du ikke tar vare på deg selv først, hvordan skal du da klare å ta vare på andre? Vær ego, finn ting som gir deg energi og bruk disse tingene med god samvittighet.

Annet er om bilen punkterer på vei til jobb så vel, ja, du kommer for sent. Og så? I stede for å henge seg opp i at du kommer for sent på jobb så heng deg opp i at du fikk byttet dekk. Enten klarte du det selv, elelr så fikk du sjarmert en kjekkas til å gjøre det for deg, eller så tok du lederrollen og organiserte slik at fagfolk fikk fikset problemet. Ser du hvordan alle løsninger er vinklet positivt og fremstiller deg som flink?

Skjønner, takk!

Men hvordan bli mer positiv i forhold til at jeg ble dumpet av min drømmemann?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Skjønner, takk!

Men hvordan bli mer positiv i forhold til at jeg ble dumpet av min drømmemann?

Det kan du ikke, det må du bare legge bak deg.

Skrevet

Alt som skjer i livet er ikke positivt, det handler mer om hvordan du tar det. Her må du tenke at han var flott, men det blir ikke oss så da var han ikke perfekt for meg. Nå skal jeg gå videre på min vei i livet, og se hva som venter rundt neste sving. Altså akseptere og gå videre, heller enn å bli sittende fast i noe som ikke blir.

Skrevet

Eksempler på positive ting:

1. Du er kvitt noen som gjorde kjipe ting mot deg.

2. Da var det ikke meningen at det skulle bli dere to, så da finner du en som det er meningen med senere og det blir enda bedre enn hva dette forholdet var.

3. Du har gode minner du kan ta vare på, og dårlige erfaringer du kan lære av.

:)

Skrevet

Du har nettopp blitt kvitt en fæl fyr! Mange blir fanget i dårlige forhold. Du slapp unna! Du er fri, og slipper å se trynet på dusten som var kjip mot deg. Du ser det kanskje ikke nå, men om en stund når du har kommet deg litt ovenpå, så ser du det. At det var en bra ting at det ble slutt. Du fortjener nemlig bedre! I mellomtiden er det lov å gråte litt. Være lei seg, sint. Det er bare veien opp som er slik. Alt skal ikke bare være fryd og gammen hele tiden. Spesielt ikke når man har blitt dumpet. Men det går over. Bare kjenn på fordelene med å være uten han. All dritten du slipper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...