AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Hei. Jeg blir snart alenemor med ene omsorg for et barn på 1 år. Jeg jobber deltid i butikk, og har barnet i barnehage. Regner med jeg må slutte i jobben, da jeg jobber mye ettermiddager og kvelder og det ikke passer inn med barnehagen. Ser på leiligheter og lurer på hva jeg kan klare å betale per mnd. Ser på en leilighet som koster 9000,- per mnd, men det er inkludert alt. Vil det gå rundt økonomisk med så høy husleie? Jeg tror jeg kan få overgangsstønad og barnetrygd. Bortsett fra det lurer jeg på om jeg vil ha rett på bostøtte? Jeg setter enormt pris på hjelp om noen vil hjelpe meg. Anonymous poster hash: eb473...01f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Det kommer helt an på hva du har i inntekt. Anonymous poster hash: e13c6...9a7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Det er jeg jo klar over, skrev jo det at jeg må få overgangsstønad. Hva den blir vet ikke jeg helt. Kanskje det er annet jeg har krav på som jeg ikke har tenkt over som noen snille folk ute i det store internettet vet. Anonymous poster hash: eb473...01f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Hva med å få en jobb som passer med barnehagen...? Anonymous poster hash: a2d72...677 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 Overgangsstønad er uansett midlertidig, så ingenting å belage seg på. Du må ha en helt heltidsjobb som lar seg kombinere med eneansvar for barn. Hadde også sett meg om etter noe billigere enn 9000 i måneden, dumt å bruke det meste av lønna på husleie og ikke kunne spare for å kjøpe seg noe for eksempel. Anonymous poster hash: e2e02...c1a 1
Gjest C'est la vie:) Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 9000 i leie virker litt høyt. Det kommer selvsagt an på hvor i landet du bor, men vil jo anbefale å finne noe billigere. Jeg betalte 5000 for en nydelig leilighet med to soverom i et par år.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 La meg få skrevet det først som sist her. Jeg vet at overgangsstønad er midlertidig. Planen er å få utdannet med i løpet av stønadsperioden. Jeg søker andre jobber som er kun på dagtid. Beklager at jeg la inn en tråd her i det hele tatt. Jeg ville bare vite om det kunne la seg gjøre. Anonymous poster hash: eb473...01f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Jeg bor også i et område som er dyrt å leie,skal man ha 2 soverom må man opp i 8-9000, derfor har jeg valgt å leie en til 7500,men da med bare 1 soverom. Det går veldig greit å sove i stua eller dele soverom når barnet er så lite Om du mottar overgangsstønad,barnetrygd og stønad til barnetilsyn vil du nok få det til å gå rundt med en leilighet til 9000 også,men det kan bli trangt dersom du har bil eller gjeld i tillegg, og du vil nok ikke klare å spare så mye. Lykke til Anonymous poster hash: 43f5f...390
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 Du trenger da ikke to soverom med det første! Kjenner ei alenemor som sov i samme rom som ungene frem til de ble ferdige på universitetet (begge bodde hjemme og sparte penger under utdannelsene sine)! Begge jentene er godt utdannet og kjøpt egne leiligheter nå. Moren ble pensjonert veldig tidlig og fått støtte fra NAV i mange år. så hun har selv ikke hatt råd til så mye mer. Men ungene gikk det veldig fint med, og fått veldig gode jobber! Sier ikke at du trenger å sove med de i samme rom så lenge, men altså.. Ungen er 1 år, og du er alenemor.. Dere kan helt fint overleve på 1 soverom Anonymous poster hash: 5ea72...a6d
Britt Banditt Skrevet 17. september 2014 #10 Skrevet 17. september 2014 (endret) Hva slags andre utgifter har du? Har du bil for eks? Full overgangsstønad er nå på ca 175 000,- i året. Altså ca 14 500,- før skatt. I tillegg får du stønad til barnetilsyn på ca 1 500,- i måneden (skattes ikke av dette). Du får også en ekstra barnetrygd, så 1 940,- der. Du får vel kanskje også bostøtte, men det spørs om det blir regnet som en "nøktern bolig" (det kommer vel an på boligprisene). Nå vet jeg ikke hva far tjener, og hvor mye han vil betale i bidrag, men si 2000,- da (du kan legge inn disse opplysningene i NAV sin bidragskalkulator, så finner du ut hva du får i bidrag). Tviler på at du betaler noe særlig skatt av dette, men si du har utbetalt 13 000,- i overgangsstønad. Da får du rundt regnet en inntekt på ca 20 000,- inkl barnebidrag. Da må du også huske på at du må betale omtrent alt som er av utgifter til barnet. Barnehageregning, klær og utstyr etc er det du som skal betale. Kan jo sette opp et ca budsjett: Husleie: 9000 (da regner jeg med strøm, tv og internett er inkl, så setter ikke opp det). Telefon: 200 Mat: 3000 (her kan du jo spare inn litt kanskje, men vil tro de fleste bruker rundt det). Barnehage: 2700 Lisens: 200 Forsikringer: 500 (minst) Bil (hvis du har): 3000 (da hvis du ikke har billån, men dette er med årsavgift, verkstedregninger, bensin/diesel/bompenger etc. Denne summen kan selvfølgelig være en helt annen). Klær: 500 (da uten at du kjøper noe til deg selv, et så lite barn må jo ha en del klær, de vokser fort, og vinterdress, vintersko osv koster mye). Da er du oppe i 19100. Dette vil jeg si er et nøkternt budsjett. Her har jeg ikke satt opp noe sånt som sparing, tannlege/lege, kafebesøk, kino, trening, ferier, Netflix/spotify (plutselig har man ikke råd til det heller). Har du en dyr bil med kasko og/eller lite bonus blir selvfølgelig forsikringsposten mye høyere. Samme om du har billån, da øker jo også bilposten. Jeg tror det vil bli vanskelig.. Endret 17. september 2014 av Britt Banditt
Britt Banditt Skrevet 17. september 2014 #11 Skrevet 17. september 2014 Jeg kom på en ting, TS: Jeg mener det er sånn at hvis du har sluttet i jobben din/minket i inntekt de siste seks månedene så kan det være at du ikke har rett på overgangsstønad.. (søknadsskjemaet ligger på NAV.no, og det står noe sånt der). Dette sånn at aleneforeldre ikke skal spekulere i å "bli navere" når de blir alene, og slippe å jobbe. Det er også aktivitetskrav etter at barnet har fyllt ett år. Du må jobbe minst 50% eller studere minst 50% (evt være sykemeldt, AAP, dagpenger eller lignende). Men snakk med NAV!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #12 Skrevet 17. september 2014 Hvis du lever på overgangsstønad og skal studere så vil du nok få bostøtte. Dette kan du og sjekke på kommunen sine nettsider. For eksempel. jeg betaler 12000 i leie og får da litt over 3000 i bostøtte, så egentlig betaler jeg bare 9000. Jo høyere leie jo høyere bostøtte Men dette variere jo fra by til by, så dette må du sjekke selv. Og en annen ting, når du lever på så lite penger som en overgangsstønad er, så kan du ha rett på friplass i barnehagen. Mange barnehager har friplasser. Men dette må du og sjekke selv i kommunen du bor i Anonymous poster hash: 2e362...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå