AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Rød, grønn eller hvit? Anonymous poster hash: 8c60d...5a8
Raven Emerald Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Grønn og hvit. Tror de er likestilte.
Wombat Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Grønn og hvit er farligere enn rød... men ingen av dem anbefales i soppstuingen til søndagssteken 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Men er det sant at man kan bli høy av å spise rød fluesopp? Sånn hasj-høy? Anonymous poster hash: 8c60d...5a8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 Men er det sant at man kan bli høy av å spise rød fluesopp? Sånn hasj-høy? Anonymous poster hash: 8c60d...5a8 Jeg ville ikke ha forsøkt. Den er veldig giftig om du tar for mye. Det er nok en grunn til at du ikke hører om at folk ruser seg på dette.Anonymous poster hash: a4acc...885
Wombat Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 Vel har du sett på maken... ifølge et annet forum jeg fant ved å google raskt så kan man jaggu bruke rød fluesopp til annet enn å få leversvikt... men kjære ts: sopp og hallusinasjoner skal man ikke spøke med - det finnes de som blir ødelagt for livet fordi de forsynte seg at skogens.. uhm skatter. 1
Pawn Hearts Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Hvit og grønn er ekstremt dødelige. Rød er ikke like giftig, men anbefales ikke på noen som helst måte. Den inneholder ganske riktig et hallusinogen, og det er blitt påstått at vikingene som gikk berserk, var påvirket av rød fluesopp.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Hvit og grønn er ekstremt dødelige. Rød er ikke like giftig, men anbefales ikke på noen som helst måte. Den inneholder ganske riktig et hallusinogen, og det er blitt påstått at vikingene som gikk berserk, var påvirket av rød fluesopp. De spiste den ikke ubehandlet.Anonymous poster hash: a4acc...885
Pawn Hearts Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 De spiste den ikke ubehandlet.Anonymous poster hash: a4acc...885 Det er visst usikkert om de brukte den i det hele tatt. Jeg hørte en gang for mange år siden at de lot én fyr spise rød fluesopp, og så drakk de andre urinen hans (æsj!), men det er kanskje mer sannsynlig at de kokte soppen før de spiste den. Jeg googlet litt og fant dette: Mens vikingenes bruk av rød fluesopp er, og vil alltid være, et åpent spørsmål, er derimot de sibirske folkestammenes bruk godt dokumentert og kanskje fremdeles i live. Den første observasjonen som nådde Europa, var fra en polsk krigsfange i Sibir i 1658 som fortalte at de innfødte spiste en sopp som likner rød fluesopp, og de ble verre beruset enn av vodka. Mer kjent ble beretningen til en svensk offiser P.J. von Strahlenberg som i 1730 utgav en historie om de 12 år han hadde tilbrakt som fange i Sibir (på grunn av krigen mellom Karl XII og Peter den Store). Her skrev han at russerne skaffet korjakkene (et øst-sibirsk nomadefolk) fluesopp i bytte mot pelsverk. Når det var fest, kokte de soppene og beruset seg. Folk som ikke hadde råd til å skaffe seg sopp, ventet rundt boligene, og når gjestene kom ut, samlet de deres urin som de drakk grådig og ble selv beruset. http://folk.uio.no/klaush/aman_mus.htm
Gjest Badebuksa Skrevet 18. september 2014 #10 Skrevet 18. september 2014 Jeg har hørt at enkelte fluesopper er spiselige hvis man koker dem først.
SmallTalk Skrevet 18. september 2014 #11 Skrevet 18. september 2014 Både grønn og hvit fluesopp er ihvertfall høyst dødelig og mye giftigere enn den røde. Den røde er giftig den også, men den er ikke like dødelig som de to andre. Jeg har hørt at enkelte fluesopper er spiselige hvis man koker dem først. Ja, men disse vokser ikke i Norge. I Øst-Europa er f.eks keiserfluesopp en matsopp, og det var nylig noen Øst-Europeere som forvekslet vår røde fluesopp med denne og spiste den. http://www.dagbladet.no/2014/09/13/nyheter/innenriks/sopp/soppsanking/forgiftning/35248736/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå