Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har alltid hatt mange venner og vært sosial, men de siste årene har de fleste vennene mine gått mer over i kategorien bekjente.

Egentlig er det bare to stykker som jeg ser på som virkelig gode venninner, men føler nå at de utelukker meg mer og mer. De har også fått mange nye venner som de heller tilbringer tid med.

Dette er vel egentlig ingens feil, men heller et resultat av at vi er blitt så forskjellige. Vi er alle i midten av tjueårene, men mens jeg har samboer (vært sammen i sju år) er de fortsatt ute på byen å sjekker to-tre ganger i uka. Jeg liker ikke gå "på fylla", men synes det kan være kos å gå på kafe eller pub innimellom.

Det hender vi møtes for å ta en øl eller besøker hverandre, men da må jeg sitte å høre på hvem de har ligget med siden sist, hvor dust han og han er, eller hvor søt, kjekk han er etc. Eventuelt har de med disse nye vennene sine som er 20 år (pluss/minus), og som jeg føler jeg har enda mindre til felles med.

Tror ikke jeg husker sist noen av dem spurte hvordan jeg har det. Og forsøker jeg fortelle noe, så blir jeg bare overkjørt og får som regel ikke sagt noenting.

Dette er venninner jeg har hatt i over ti år, og som betyr mye for meg og har derfor ikke lyst til å miste dem. Men så befinner vi oss på totalt forskjellige plan for tia.

Så er det egentlig noen vits å bruke tid på å være sammen med personer jeg føler ikke gir meg noe?

Jeg mener vel egentlig nei sjøl, men er jo utrolig glad i dem til tross for at vi står litt langt fra hverandre akkurat nå. Lurer jo bare på om vi noengang kommer til å få tilbake det nære vennskapet vi engang hadde...?

Ble langt dette, men takk for at dere gidder lese. Håper også noen kanskje har et par gode råd til meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd.. men forstår hvordan du har det.

Vennskap endrer seg jo hele tiden i takt med hvor vi er i livet.

Noen er gode venner .. selv om vi "aldri" sees..

- og når vi møtes er det som om vi snakket sammen i går .. selv om det er gått 1/2 år siden siste..

Andre blir fjernere i en periode ... og noen blir borte - mens andre "kommer tilbake" når man er mer på samme sted.

Skrevet

Tror vi er mange som har hatt det sånn. Dere er i en alder hvor man kan være på helt forskjellige steder i livet og har ulike prioriteringer. Sånn er det.

Noen vil forvsinne for alltid, andre vil du miste kontakten med littegrann og så er de tilbake igjen.

Jeg har for eksempel en venninne fra ungdomsskolen, vi treffes ikke ofte men er gode venninner. Vi skilte lag allerede på gymnaset faktisk. Men hun vil alltid være der for meg og jeg vil alltid være der for henne.

Dere må leve livene deres nå, ikke la det gå til uvennskap, men være hyggelige, treffes av og til og kanskje ikke miste kontakten, men finne ting som dere alle synes er hyggelig. Så kan du være hjemme og holde lanke med samboer og de dra på byen og pule i stupfylla. Det betyr ikke at dere kan hygge dere på en kino sammen av og til.

Skrevet

Jeg har det akkurat sånn som deg. Har vært en "fester" i alle år, men etter at jeg traff min nåværende kjærest, har jeg fått andre verdier enn å drikke meg dritings og knulle rundt.

Og hver gang jeg møter disse vennindene mine, skal de fortelle hvem de har logge med siden sist, hvem som så på de ut på byen, hvem som har krangla med hvem osv osv.. Ting som er heeelt uintressange for meg. Men som en god venn jeg er, hører jeg faksik på hva de har å si.

Men så fort jeg vil fortelle noe, ser de en annen vei og hører ikke etter. Hører aldri et spørsmål om hvordan JEG har det.

Sånn vil det kanskje forbli? Jeg vet ikke...

Skrevet

Det er forskjellige faser i livet, og slik er det bare.

Tilsvarende er det f.eks med venninner som er gravide/nybakte mammaer - de vil gjerne snakke om babyer og problemer/opplevelser relatert til det.

Fasene går over, og det er vel avhengig av vennskapet da, om det varer gjennom fasene.

Må si jeg nyter litt å høre om venninners gale liv som single - det er ikke så altfor lenge siden og jeg kan fortsatt relatere meg til det, til og med savne det iblant!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...