AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Har du en fast døgnrytme? Når legger du deg og når står du vanligvis opp? Legger du deg til samme tid hver kveld? Sover du lenge på søndag? Føler du deg opplagt når du våkner, eller er det tungt? Anonymous poster hash: ee129...b3e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Jeg pleier å legge meg mellom kl 23-01. Står opp mellom 07-09 (spørs hvor tidlig jeg må opp). Føler meg trøtt gjennom stort sett hele dagen, og det er umulig for meg å stå opp hvis jeg ikke må (kan lett sove i 10-11 timer). Heldigvis har jeg forelesninger tidlig hver dag, så jeg blir nødt til å forlate senga x) men jeg sliter i helgene og de dagene når det ikke er noe obligatorisk. Jeg synes rett og slett at det er bedre å sove enn å gjøre ting. Er det noe galt med meg? Jeg kommer meg jo på jobb og forelesning, men hadde jeg ikke hatt "obligatoriske gjøremål" tror jeg at jeg ville ha holdt senga til jeg sultet i hjel... Det er mye mer tilfredsstillende å bare ligge der og tenke enn å dra ut og lese eller treffe folk... Anonymous poster hash: ee129...b3e
kattaa Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Legger meg stort sett mellom 10 og 11 i ukedagene, og før 12 i helgene. Står opp mellom kl 6 og 7 i ukedagene og 9 i helgene. Energinivået mitt er helt på bånn om jeg ikke får nok søvn. Så om jeg skal ut ei helg så er jeg helt avhengig av å kunne sove ekstra dagen etterpå eller ligge noen timer og hvile midt på dagen. Var litt kjipt før å velge mellom å legge seg "tidlig" og å være sliten dagen etterpå, men har det som rutine nå så er ikke noe problem lenger.
Gjest Runforit Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Legger meg mellom 22-23 og står opp 05.00 og jogger 5-6 km hverdagen. I helgene legger jeg meg mellom 00.00-02 og står opp mellom 07-09.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 Legger meg mellom kl 20 og21. Står opp 5.30. I helger slår b-mennesket til og jeg er oppe til midnatt og sover da 9-10 timer. I lange ferier så er jeg i seng rundt 1-2.Anonymous poster hash: f8bc0...7f9
sullå Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 I ukedagene legger jeg meg 22-23, og står opp 6-7.30 (spørs hva jeg skal). Jeg synes ikke noe om å stå opp før kl 8, men må man så må man. I helgen legger jeg meg som regel 23-00, og står opp 8.30-9.30.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Etter mange, mange år med nattarbeid har jeg ikke døgnrytme igjen. Sover bare et visst antall timer per døgn, uansett når det er. Anonymous poster hash: e376a...d2a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Legger meg mellom 20 og 23, står opp enten 06 eller 08. I helgene legger jeg meg senest 23 og står som regel opp i 09-tiden. Er ikke spesielt trøtt om morgenen, det er verre etter jobb Er ikke uvanlig at jeg sovner på sofaen i 19-tiden. Anonymous poster hash: 9feb4...c70
Smores Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 I ukedagene legger jeg meg mellom 22 og 23, men får sjeldent sove før 01:00. De dagene jeg har tidlig forelesning må jeg opp 07:00. Er som regel trøtt idet jeg står opp, men dette går over i 9-10 tiden. Sovner av og til på sofaen rundt kl 16. De dagene jeg har sein forelesning/fri har jeg vekkerklokken på 9, men har blitt litt for god til å skru den av og da sover jeg til 11. Har egentlig en ganske fucked up døgnrytme
Sabrina Skrevet 17. september 2014 #10 Skrevet 17. september 2014 Nei, har ingen god døgnrytme. Sliter med å få en jevn rytme da jeg får masse energi/våkner til liv på kvelden og er slapp hele dagen. Selv om jeg får masse energi må jeg legge meg fordi jeg skal opp kl. tidlig og på forelesning. I helgene sover jeg alt for lenge, selv om jeg legger meg tidlig sover jeg hvertfall til 11. Kunne sovet mye lenger også.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #11 Skrevet 17. september 2014 Jeg jobber natt, og det tuller noe alvorlig med døgnrytmen. Anonymous poster hash: 97a3f...c0b
Thorn Skrevet 17. september 2014 #12 Skrevet 17. september 2014 (endret) Foreløpig har jeg dårlig døgnrytme, men jeg jobber med saken. Må opp klokka seks to-tre dager i uka, og det blir altfor stor forskjell på de dagene og de resterende. Så nå jobber jeg med å redusere forskjellen og stå opp tidlig også de dagene jeg ikke trenger det. Å stå opp seks hver dag er ikke aktuelt foreløpig, det er for tidlig siden jeg ikke er trøtt før sent på kveld. Så målet er maks en time forskjell på hverdagene og halvannen i helgene. Jeg trives egentlig best med tidlige morgener, så etterhvert blir det kanskje til at jeg står opp klokka seks hver dag likevel! For å svare på resten, da... Jeg er langt fra uthvilt når klokka ringer 06.00! Da er det zombietilstander, og oftest er det med nød og neppe at jeg kommer meg ut døra når jeg må. De andre dagene har jeg sovet lenge til meg å være, dvs rundt halv ni. Da har jeg også vært trøtt, men ikke i samme grad som når jeg står opp seks. Nå som jeg har begynt å stå opp tidligere hver dag, opplever jeg oftere og oftere å våkne av meg selv, våken, opplagt og fornøyd, før vekkerklokka ringer. Det er deilig! Søndagene sover jeg ikke noe særlig lenger, men jeg står sjelden opp før ni, halv ti. Leser gjerne ei bok, sitter litt på internett og den slags. Deilig med en rolig morgen! Endret 17. september 2014 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #13 Skrevet 17. september 2014 Jobb: Står opp 6-7 og legger meg i 12:00 tiden. Fri: Legger meg rundt 01:00 og står opp 13:00-14:00 på dagen. Anonymous poster hash: 88a9e...e31
Popc0rn Skrevet 17. september 2014 #14 Skrevet 17. september 2014 Jeg jobber døgnkontinuerlig turnus, så jeg vil ikke si at jeg har så veldig jevn døgnrytme. Men jeg liker det slik. Har ikke barn, så ujevn døgnrytme er null problem for meg i alle fall.Skifter lett døgnrytme etter endte natteskift og sover best etter natteskift faktisk. Jeg har bedre kvalitet på søvnen etter natteskift enn ellers. Jeg sover som regel 6 timer etter natteskift og våkner uthvilt, mens jeg føler jeg aldri blir skikkelig uthvilt etter dagskift eller kveldsskift uansett hvor mye eller lite jeg sover. Har sjeldent på alarm etter nattevakter. Bare hvis jeg må rekke noe, noe jeg vanligvis ikke må.Jeg får gjort mest de ukene jeg har nattevakter. Har masse energi de ukene. Rydder og vasker og sånt på ettermiddagen og er sosial på kvelden. Jeg har en fin sjef som vet at jeg foretrekker natteskift (og er ca alene på gruppa om å like natteskift), så jeg får mange flere natteskift enn det som er satt opp på turnusen. Enten som overtid eller at bytter på skiftene jeg er satt opp på. Hadde faktisk kun natteskift en hel måned selv om jeg etter turnusen bare skal ha en uke natt i løpet av åtte uker.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #15 Skrevet 18. september 2014 Jeg legger meg mellom 23.30-00.30, både når jeg skal på jobb neste dag og når jeg har fri. Ofte sovner jeg ikke før 01.30. Skal jeg på jobb, står jeg opp mellom 06.20-08.45. Jobber som vikar og kommer an på hvilken vakt jeg har. Er utrolig trøtt når jeg står opp 06.20, men jeg kommer meg alltid opp. Har jeg fri, sover jeg til 10-11. Har jeg tidligvakt etter en fridag, sliter jeg med å få sove.Anonymous poster hash: 96ad4...635
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå