Gå til innhold

Rett til innsyn i helseopplysninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et problem med min arbeidsgiver. Jeg har lenge følt meg på trakassert og personforfulgt av min nærmeste leder. I sommer var jeg sykmeldt i ca 1 mnd. Jeg skulle begynne ferien min 14. juli og hadde sykemelding t.o.m 13. juli. Jeg fikk klarsignal om at jeg kunne dra på ferie 11. juli.

Min nærmeste leder har snoket (under sin egen ferie) og funnet ut jeg dro på ferie under sykemeldingperioden min og krever nå innsyn i min søknad og vedtak fra NAV. Jeg har snakket med 4 forskjellige personer i NAV ang. dette og alle disse sier blank nei, han har ikke rett til innsyn, spesielt ikke da det faktisk er NAV som betaler sykepengene for gjeldene periode. Men de har ikke gitt meg noen bestemt paragraf å vise til.

Jeg har også vært i kontakt med Arbeidstilsynet som mente jeg kunne referere til paragraf 9-3 i arbeidsmiljøloven:

Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse

(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.

Men jeg syntes likevel denne paragraften blir litt diffus da denne gjelder ved ansettelse. Og denne gangen når jeg svarer min nærmeste leder tilbake vil jeg ha noe ordentlig å slå i bordet med. Er det noen som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 9d4b3...2ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå og bli fagorganisert så får du hjelp og støtte.

Anonymous poster hash: e988a...4d5

• Liker 2
Skrevet

Gå og bli fagorganisert så får du hjelp og støtte.

Anonymous poster hash: e988a...4d5

Man blir samtidig fattig. De skal normalt ha enorme % av årslønn.

Skrevet

Jeg er fagorganisert og har vært i kontakt med våres organisasjon uten at dette har hjulpet særlig.

Skrevet

Pasientombudet?

Anonymous poster hash: 5d5c6...41c

Skrevet

Du skulle vel strengt tatt ikke dratt på feire da... Du var jo syk.

Anonymous poster hash: eadba...0cb
  • Liker 4
Skrevet

Finner ingenting om arbeidsgivers rett til innsyn i pasientombudet? Vet du at det skal stå noe der?

og til deg over; man kan være syk på mange måter uten å nødvendigvis være sengeliggende.

Skrevet

Det er ikke du som skal vise til hjemmel, det er det arbeidsgiver som må kunne vise til.

Anonymous poster hash: aea13...0df
Skrevet

Finner ingenting om arbeidsgivers rett til innsyn i pasientombudet? Vet du at det skal stå noe der?

og til deg over; man kan være syk på mange måter uten å nødvendigvis være sengeliggende.

Når man var barn var det en ganske enkel regel.

Er du syk, og skal være hjemme fra skolen.. Ja, da orker man ikke sitte foran PC/spill heller.

Da må man holde seg til sengen.

Om du orker dra på ferie, ja.. da orker du dra på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant dette her:

Reise utenlands under sykmelding
Noen ønsker å reise utenlands under en sykmeldingsperiode. Hovedregelen er at for å ha rett til sykepenger, må man oppholde seg i Norge. Men den sykmeldte kan søke NAV lokalt om få godkjent sykmelding under opphold i utlandet. Det er en forutsetning at behandler bekrefter at utenlandsoppholdet ikke forverrer tilstanden, forlenger arbeidsuførheten eller vanskeliggjør oppfølging fra NAV. Dette kan gjøres i sykmeldingsattestens pkt 6 til NAV.
Husk at pasienten kan ta ut ferie i en løpende sykmelding og da reise utenlands uten legeerklæring.

Så du burde kanskje sjekket med NAV før du dro på ferie...

• Liker 2
Skrevet

Jeg fant dette her:

Så du burde kanskje sjekket med NAV før du dro på ferie...

Dette er gjort og avklart med NAV. Jeg har også skrevet i første post at dette er OK fra NAV. Men min arbeidsgiver vil ha innsyn i vedtaket, noe han ikke har rett til.

• Liker 2
Skrevet

Når man var barn var det en ganske enkel regel.

Er du syk, og skal være hjemme fra skolen.. Ja, da orker man ikke sitte foran PC/spill heller.

Da må man holde seg til sengen.

Om du orker dra på ferie, ja.. da orker du dra på jobb.

Tåkeprat. Er du virkelig så enkel som du gir inntrykk av?

Anonymous poster hash: d3bfe...820

• Liker 1
Skrevet

Tåkeprat. Er du virkelig så enkel som du gir inntrykk av?

Anonymous poster hash: d3bfe...820

Jepp :D Kanskje? Nei? Er ikke jeg feil person å spørre om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...