AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Hei! Har funnet et kupp av en leilighet vi har lyst å kjøpe. Eneste problemet med denne leiligheten er at den ligger ganske avsides, ca 15 min på landevei og jeg kommer til å få ca 45 minutter kjøring til jobb. Jeg har angst for å kjøre når det er glatt og snø ute pga jeg har vært involvert i en alvorlig trafikkulykke tidligere. Derfor trenger jeg en ganske ny og sikker bil med firehjulsdrift om vi skal kjøpe denne leiligheten. Leiligheten ligger ute til 1 490 000 kr, og kommer garantert ikke til å gå for noe særlig mer enn det for den har lagt ute lenge. Er det da mulig å ta 150-200 000 kr i lån over kjøpesummen, når leiligheten er verditakstet til 2 250 000?Anonymous poster hash: ff07b...981
gjestgjestgjest1 Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Vi ba om et oppussingslån som ble innbakt i boliglånet. Det gikk ganske greit:-) Ikke vær så altfor sikker på at den ikke vil gå over takst. Da vi var på boligjakt gikk de styggeste leilighetene laaangt over takst! Lykke til:-)
Pinkee Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Du vil låne ekstra til å kjøpe bil? ER vel bare banken som kan svare på noe slikt, men mange som har billån med sikkerhet i hus.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Hvorfor ikke ta separat billån utenom, og reduserte avdrag på lånet de første to årene så dere kan betale ned bilen raskt? Er jo helt normalt å ha både billån og huslån. Anonymous poster hash: 5cee0...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 Hvorfor ikke ta separat billån utenom, og reduserte avdrag på lånet de første to årene så dere kan betale ned bilen raskt? Er jo helt normalt å ha både billån og huslån. Anonymous poster hash: 5cee0...ea4 Hvorfor skal dem det når renta er bedre på boliglånet? Da er det jo bedre å bake det inn i boliglånet og heller nedbetale ekstra på det de to første årene? Anonymous poster hash: e3a88...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 Nei, det er ikke mulig. Dere må også stille 15% av kjøpesum som egenkapital. Verdivurdering spiller null rolle, det er kun reell salgspris som banken forholder seg til. Anonymous poster hash: 25741...d46 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Dere kan sikkert forhandle frem noe, dog antakelig ikke akkurat boliglån, men da må dere jo ha egenkapitalen til høyere lån også. Har dere mer enn 15% egenkapital? Anonymous poster hash: a294c...cb2 1
Britt Banditt Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Hvorfor skal dem det når renta er bedre på boliglånet? Da er det jo bedre å bake det inn i boliglånet og heller nedbetale ekstra på det de to første årene? Anonymous poster hash: e3a88...ba0 Husk at de betaler fortsatt mye mer på bilen da.. De betaler den jo ned over for eks 25 år i stedet for 5-10 år, så selv om renta er lavere så betaler de mer totalt sett. Om de klarer å betale ned boliglånet raskere så er det derimot mer gunstig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #9 Skrevet 18. september 2014 Husk at de betaler fortsatt mye mer på bilen da.. De betaler den jo ned over for eks 25 år i stedet for 5-10 år, så selv om renta er lavere så betaler de mer totalt sett. Om de klarer å betale ned boliglånet raskere så er det derimot mer gunstig. Er du helt dust eller? Om en låner f.eks. 150 000 ekstra på boliglånet og kjøper en bil for dette og betaler ned de 150000 på 5 år + renta de 150 000 har akkumulert på de 5 årene, så er jo dette selvfølgelig mye billigere enn å ta opp et billån til høyere rente og betale det over 5 år.Anonymous poster hash: a88e4...8ff
Britt Banditt Skrevet 18. september 2014 #10 Skrevet 18. september 2014 Er du helt dust eller? Om en låner f.eks. 150 000 ekstra på boliglånet og kjøper en bil for dette og betaler ned de 150000 på 5 år + renta de 150 000 har akkumulert på de 5 årene, så er jo dette selvfølgelig mye billigere enn å ta opp et billån til høyere rente og betale det over 5 år.Anonymous poster hash: a88e4...8ff Er du dust eller? Det var jo det jeg prøvde å skrive. Hvis de betaler ned mer på boliglånet, altså som om de hadde betalt ned bilen på fem år for eks som du sier, da lønner det seg. Om de IKKE øker avdragene, men betaler den samme summen som de "må" så lønner det seg ikke. Og det er vel akkurat det siste der de fleste gjør. Eneste grunnen til at det kan "lønne seg" er hvis det gjør at økonomien ikke går i grøfta pga at de får lavere månedlige utgifter ved å fordele det over mange år på boliglånet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #11 Skrevet 18. september 2014 Er du dust eller? Det var jo det jeg prøvde å skrive. Hvis de betaler ned mer på boliglånet, altså som om de hadde betalt ned bilen på fem år for eks som du sier, da lønner det seg. Om de IKKE øker avdragene, men betaler den samme summen som de "må" så lønner det seg ikke. Og det er vel akkurat det siste der de fleste gjør. Eneste grunnen til at det kan "lønne seg" er hvis det gjør at økonomien ikke går i grøfta pga at de får lavere månedlige utgifter ved å fordele det over mange år på boliglånet. I innlegget du siterer står det jo klart at man da betaler ned mer i starten, så om du er enig så er jo innlegget ditt helt meningsløst. Anonymous poster hash: a88e4...8ff
Viktualia Skrevet 18. september 2014 #12 Skrevet 18. september 2014 Jeg tror ikke det går an å få et høyere huslån enn kjøpspris minus egenkapital. Mulig jeg tar feil, det er noen år siden jeg tok opp boliglån. Dersom man etter noen år refinansierer og har mindre lånegrad på huset blir det en annen sak. 1
asterix Skrevet 18. september 2014 #13 Skrevet 18. september 2014 Jeg tror ikke det går an å få et høyere huslån enn kjøpspris minus egenkapital. Mulig jeg tar feil, det er noen år siden jeg tok opp boliglån. Dersom man etter noen år refinansierer og har mindre lånegrad på huset blir det en annen sak. Jeg fikk låne mer enn kjøpsprisen, til tross for at jeg ikke hadde noen egenkapital. Jeg betalte litt av omkostningene selv, men fikk resten av disse bakt inn i lånet slik at lånesummen altså ble høyere enn hva jeg kjøpte huset for. Nå skal det sies at det var spesielle omstendigheter + at jeg har høy inntekt. Det er nok eller generelt sett sjeldent at man får låne mer enn kjøpspris.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #14 Skrevet 18. september 2014 Vi fikk ikke lån over husets verdi/kjøpesum, i tillegg måtte vi ha 15% egenkapital. Billån måtte vi ta separat. Vi har god inntekt, så det var ikke inntekten som var problemet. Men at man da ikke har nok sikkerhet om det skulle gå galt. Anonymous poster hash: bef9a...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå